بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

در نقش دولت ایران در ارسال سلاح به عراق شکی نیست'

 
بوش
آقای بوش می گوید از نظر او شکی نیست که دولت ایران در ارسال سلاح به عراق نقش دارد
جورج بوش تحت فشار انتقادها در مورد استحکام شواهد عرضه شده توسط پنتاگون دایر بر نقش مقام های بلندپایه ایرانی در ارسال سلاح های پیشرفته برای شبه نظامیان شیعه عراقی، اذعان کرده است که نمی داند چنین اقدامی به دستور بالاترین سطوح حاکمیت ایران صورت گرفته است یا خیر.

با این حال رئیس جمهور آمریکا افزود که شکی ندارد بخشی از دولت ایران در این کار نقش دارد و فرقی نمی کند که دستور از کدام سطوح صادر شده باشد.

چند مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه در عراق طی جلسه ای با خبرنگاران به شرط فاش نشدن هویت شان مجموعه ای از مهمات پیشرفته ای را به نمایش گذاشتند که به گفته آنها به دستور "بالاترین سطوح" حکومت ایران برای شبه نظامیان عراقی ارسال شده و از آنها برای قتل 170 سرباز آمریکایی طی سه سال گذشته استفاده شده است.

آنها انگشت اتهام را به سوی نیروی قدس، یکی از یگان های ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نشانه رفتند و استدلال کردند که نیروی قدس نمی توانسته بمب های پیشرفته موسوم به "ای اف پی" (explosively formed penetrators) را که حتی قادر به نفوذ در تانک های قوی آبرامز است بدون دستور مقام های ارشد جمهوری اسلامی به عراق قاچاق کند. سپاه پاسداران ایران مستقیما از علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور می گیرد.

ایران این اتهام را فورا رد کرد و گفت که آمریکا در پی کسی است تا مشکلات عراق را به گردن آن بیاندازد.

کاخ سفید تحت فشار

کاخ سفید از زمان برگزاری آن کنفرانس خبری در بغداد با سوالات متعددی درباره استحکام شواهد ارائه شده روبرو شده است.

آنچه به خصوص برای دولت آقای بوش دردسرآفرین شده اظهارات ژنرال پیتر پیس، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، است که در مورد ادعای مربوط به نقش بالاترین سطوح دولت ایران در ماجرا ابراز تردید کرد.

آقای پیس روز دوشنبه تایید کرد که سلاح های نمایش داده شده در ایران ساخته شده است اما افزود: "آنچه نمی توانم بگویم این است که دولت ایران، به طور مشخص، از آن آگاه بوده است."

از زمان پخش آن اظهارات کاخ سفید بارها مجبور به دفاع از شواهد ارائه شده در مقابل منتقدین شده است.

جورج بوش روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در واشنگتن اطمینان داد که دولت او از صحت آن شواهد علیه ایران مطمئن است.

سلاح های نمایش داده شده توسط پنتاگون
مقامات آمریکایی مهماتی را که ادعا می کنند ساخت ایران است به نمایش گذاشتند

وی گفت: "می توانم با اطمینان بگویم که نیروی قدس، که بخشی از دولت ایران است، این وسایل منفجره را که به نیروهای ما آسیب رسانده، تامین کرده است."

وی افزود: "من نمی دانم آیا نیروی قدس از سطوح بالای دولت دستور گرفته یا نه. اما حرف من این است که کدام بدتر است - این که آنها دستور را صادر کرده باشند و ماجرا (ارسال بمب ها) روی داده باشد یا اینکه آنها دستور نداده باشند و ماجرا روی داده باشد؟".

به گزارش خبرگزاری فرانسه وی در قسمت دیگری از سخنانش گفت: "اینکه آیا احمدی نژاد به نیروی قدس دستور داده باشد این کار را انجام دهد، فکر نمی کنم ما بدانیم. اما ما می دانیم که (این سلاح ها) وجود دارند."

آقای بوش همچنین هرگونه کنایه ای دایر بر اینکه اتهامات دولت او علیه ایران ساختگی است را "مضحک" خواند.

وی گفت: "می دانیم که (سلاح ها) وجود دارند، می دانیم که توسط نیروی قدس تامین شده است. می دانیم که نیروی قدس بخشی از دولت ایران است. فکر نمی کنم بدانیم که چه کسی تلفن را برداشته و به قدس دستور داد برود این کار را بکند، اما می دانیم که (قدس) بخشی مهم از دولت ایران است."

'تناقضی وجود ندارد'

آقای بوش همچنین اشارات در مورد وجود اختلاف نظر در داخل ارتش آمریکا درباره نقش نیروی قدس و دولت ایران چنانکه در سخنان ژنرال پیس منعکس شده بود را رد کرد.

وی گفت: "هیچ تناقضی وجود ندارد. نمی توانم به زبانی ساده تر از این بگویم."

ساعاتی پیشتر ژنرال ویلیام کالدول سخنگوی ارتش آمریکا در عراق رسما اتهامات مطرح شده در روز یکشنبه توسط مقام های ناشناس پنتاگون را تکرار کرد با این حال از تایید این ادعا که سلاح ها به دستور "بالاترین سطوح" دولت ایران ارسال شده خودداری کرد و آن را "استنباط" یک تحلیلگر نظامی دانست. یکی از مقام هایی که روز یکشنبه در بغداد با خبرنگاران صحبت کرد تحلیلگر نظامی پنتاگون بود.

ایران روز دوشنبه در واکنش رسمی خود به آن اتهامات، آنها را رد کرده بود.

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ضمن رد اتهامات مقامات نظامی آمریکایی گفت که شواهد ارایه شده حتی برای اعضای کنگره ایالات متحده قانع کننده نبوده و سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - نیز گفته است سندی برای متهم کردن ایران در دست ندارد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز در گفتگو با شبکه خبری "ای بی سی" آمریکا آن ادعاها را بی پایه خواند و گفت ایران به دنبال ایجاد صلح و ثبات در عراق است و نه خونریزی.

آقای بوش در کنفرانس روز چهارشنبه همچنین گفت کشورش قصد دارد موضوع بحران هسته ای ایران و کره شمالی را به شکلی صلح آمیز حل کند.

رییس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود از طرح امنیتی جدید برای بغداد دفاع کرد و گفت این استراتژی فرصتی را برای دولت عراق فراهم آورده تا بر خشونت های فرقه ای در این کشور غلبه کند.

آقای بوش در این کنفرانس مطبوعاتی اضافه کرد که اگر ایالات متحده در عراق شکست بخورد، دشمنان به این کشور حمله خواهند کرد.

رییس جمهور آمریکا در این کنفرانس خبری اذعان کرد که استقرار امنیت در بغداد به زمان نیاز دارد و خشونت ادامه خواهد داشت اما موفقیت ایالات متحده در عراق اهمیت بسیار زیادی دارد.

سخنان آقای بوش در حالی ابراز شد که روز گذشته (13 فوریه) مجلس نمایندگان آمریکا مناظره در مورد قطعنامه ای در مخالفت با طرح جدید برای عراق را آغاز کرده است. انتظار می رود این قطعنامه تصویب شود.

منبع:بی بی سی

بیزبلاگر: فضاسازی تندروهای آمریکای وارد عرصه جدید و خطرناکتری می شود

'مرز تجاری بین المللی مهران مسدود شد'

 
 
سربازان آمریکایی در راق
جورج بوش گفته است بیش از 20 هزار سرباز اضافی به عراق می فرستد
در حالی که مقامات عراقی اعلام کرده اند که برای کنترل خشونت در بغداد مرز این کشور با ایران و سوریه را بسته اند، یک مقام ایرانی نیز گفته است مرز بین المللی و تجاری شهرستان مهران، در جنوب استان ایلام، مسدود و تردد زائران و صدور کالا از طریق این مرز متوقف شده است.

خالد رحیمی، فرماندار مهران، روز چهارشنبه (14 فوریه) گفت این اقدام بر اساس تدابیر جدید امنیتی برای بغداد صورت گرفته و از ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی و برای سه روز به اجرا در آمده است.

مقامات ایران می گویند به طور معمول روزانه بیش از 6000 زائر ایرانی و عراقی و همچنین 700 دستگاه کامیون حامل کالاهای ایرانی از طریق خروجی مهران به شهرهای مذهبی دو کشور در تردد هستند.

پس از حمله نظامی نیروهای به رهبری آمریکا به عراق و سرنگونی رژیم صدام حسین شمار زیادی از ایرانیان به قصد زیارت وارد این کشور شدند اما با بروز خشونت ها، گذرگاه های مختلف مرزی میان ایران و عراق بارها بسته شد.

سال گذشته همزمان با فرارسیدن ایام تاسوعا عاشورا و برگزاری مراسم عزاداری در شهرهای مقدس در عراق، دولت ایران مرز این کشور با عراق را به مدت دو روز بسته اعلام کرد و مانع از تردد زائران به عراق شد.

دو سال پیش نیز مقامات عراقی ظاهرا بدون اطلاع مرزبانان ایرانی مرز شلمچه را به روی زائران ایرانی بستند اما پس از چند روز این گذرگاه را باز کردند.

خبرگزاری ها به نقل از مقامات عراقی آورده اند که در حال حاضر تمامی خروجی ها میان ایران و عراق مسدود شده اند و در صورت مشاهده بهبود وضعیت امنیتی در بغداد تا سه روز دیگر چهار ایستگاه مرزی ایران و عراق گشوده خواهند شد.

بنابر این گزارش ها یکی از چهار خروجی میان سوریه و عراق به طور نامحدود و سه خروجی دیگر به مدت 72 ساعت مسدود شده اند.

مسدود شدن مرزها

ژنرال عبود قنبر، فرمانده عراقی مسئول طرح امنیتی جدید برای بغداد، روز سه شنبه (13 فوریه) جزئیات طرح بستن موقت مرزهای این کشور با ایران و سوریه را - که از حمایت آمریکا برخوردار است - اعلام کرد.

ژنرال قنبر در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که او ساعات منع رفت و آمد در پایتخت را افزایش داده و مرزهای مشترک عراق با ایران و سوریه را برای حداقل سه روز بسته است.

خبرنگاران بی بی سی در منطقه می گویند بستن این مرزها کاری مشکل خواهد بود چون مرزهای مشترک طولانی و نفوذپذیر بوده و غالبا از آن ها محافظتی نمی شود.

یک خبرنگار بی بی سی می گوید اگرچه قرار است نیروهای عراقی، رهبری طرح امنیتی جدید را عهده دار باشند، هیچ گونه عملیات مهمی بدون تایید آمریکا صورت نخواهد گرفت.

جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که بیش از ۲۰ هزار نیروی تازه نفس آمریکایی به ده ها هزار پرسنل عراقی خواهند پیوست تا شورشیان را از بغداد و سایر مناطقی که صحنه خشونت های فرقه ای است بیرون کنند.

تصمیم جورج بوش با مخالفت شدید کنگره آمریکا که دموکرات ها درآن دارای اکثریتند روبرو شده است.

در حال حاضر کنگره آمریکا سرگرم بحث درباره طرح امنیتی مورد بحث است.

نگرانی از تورم انفجاری

 

دومین بودجه کابینه نهم در حالی در مجلس هفتم البته با تاخیر در حال بررسی است که آگاهان همچنان نسبت به اثرات سوء این بودجه بر اقتصاد کشور هشدار می‌دهند. مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین راستا و بنابر وظیفه‌ای که از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی به منظور تطبیق بودجه سالیانه دولت با برنامه‌های توسعه‌ای و سند چشم‌انداز 20 ساله بر عهده این نهاد (مجمع تشخیص) گذاشته شده است، به پژوهش جامعی در این خصوص دست زده است. این پژوهش کارشناسی صریح و مستند که فراتر از سطح مجادلات نازل سیاسی صورت گرفته نشان می‌دهد که سیاست‌های اعمال شده در تدوین بودجه 86 عملاً با رویکردها، دستورات و آرمان‌های برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌انداز اختلاف دارد.

بر اساس پیش‌بینی‌های مندرج در گزارش تحلیلی مرکز تحقیقات استراتژیک میزان واردات کشور در سال آینده به رقم بی‌سابقه 52 میلیارد دلار بالغ می‌شود و و نرخ تورم نیز در صورت ادامه وضعیت کنونی به حالت انفجاری خواهد رسید.

بر اساس گزارش این نهاد پژوهشی وابسته به مجمع تشخیص که بنا بر ابلاغیه رهبری نظام مامور بررسی میزان انطباق بودجه سالیانه دولت با سیاست‌‌های کلی برنامه چهارم از جمله «مهار تورم»، «توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی»، «اهتمام به نظم و انضباط مالی و بودجه‌ای و تعادل بین منابع و مصارف دولت»، «تلاش برای قطع اتکای هزینه‌های جاری به نفت و تأمین آن از محل درآمدهای مالیاتی» و «تنظیم سیاستهای پولی، مالی و ارزی با هدف دستیابی به ثبات اقتصادی و مهار نوسانات» است، ارائه متمم‌ها و اصلاحیه‌های متعدد در سالهای 1384 و 1385 و همچنین عدم در نظر گرفتن هزینه‌های غیر قابل اجتناب در اداره امور کشور از جمله وجود کسری اعتبارات هزینه‌ای در زمینه واردات بنزین، قانون ایثارگران، پرداخت یارانه‌ها و هزینه‌های نگهداشت سطح فعالیتهای دستگاههای اجرائی و...در بودجه 86 احتمال ارائه اصلاحیه و متمم را در سال آینده تشدید می‌نماید. 

مرکز تحقیقات استراتژیک همچنین تاکید کرده است، سهم دولت از تولید ناخالص داخلی از 699/493 میلیارد ریال درسال 84 به 547/630 میلیارد ریال در سال 85 رسیده است و پیش بینی می‌شود این میزان در سال 86 به 447/665 میلیارد ریال برسد که با سیاستهای کلی مندرج در سند چشم‌انداز که بر لزوم کاهش حجم تصدی‌گری دولت تاکید دارد مغایر است.

گزارش معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به اینکه «بر اساس برنامه چهارم توسعه دولت مکلف است سهم اعتبارات هزینه‌ای تأمین شده از محل درآمدهای غیر نفتی دولت را به گونه‌ای افزایش دهد که تا پایان این برنامه، اعتبارات هزینه‌ای دولت به طور کامل از طریق درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدهای غیر نفتی تأمین و تأمین کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی و سیستم بانکی ممنوع می‌باشد» می‌افزاید: با روند کنونی در سال پایانی برنامه چهارم (1388) نه تنها تراز عملیاتی صفر نمی‌گردد بلکه از میزان سال اول 245/75- میلیارد ریال نیز فزونی می‌یابد و به 005/105- میلیارد ریال بالغ می‌گردد که منبع تأمین آن بصورت مستقیم یا غیر مستقیم منابع حاصل از صادرات نفت خام خواهد بود.

معاونت اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک همچنین پیش‌بینی کرده است «با توجه به پیش‌بینی حداقل 3 هزار میلیارد ریال کسری سال 1385 و افزایش حداقل 10% اعتبارات هزینه‌ای در سال آینده میزان کسری اعتبارات استانی حداقل به میزان 14 هزار میلیارد ریال خواهد رسید».

این گزارش در ادامه با هشدار نسبت به «خطرات بالقوه افزایش نقدینگی» خاطر نشان می‌کند حتی با پذیرش تحقق پیش‌فرض‌های خوش‌بینانه بودجه 86، در سال آینده معادل 70 درصد کل نقدینگی کشور از ابتدای پیدایش تا پایان سال 1383 نقدینگی جدید بوجود می‌آید و در پایان برنامه میزان نقدینگی کشور 3/4 برابر نقدینگی ابتدای برنامه خواهد شد.

این گزارش با مروری بر سیر افزایش تورم در سال 84 و سال جاری می‌افزاید در صورت عدم امکان تثبیت قیمت‌ها و افزایش مداوم واردات؛ چنانچه تولید ناخالص داخلی نتواند رشد شتابان پیدا کند تورم به «حالت انفجاری» خود را نشان خواهد داد و این روند در صورت عدم تغییر سیاستهای مالی و پولی همچنان ادامه خواهد یافت و دسترسی به نرخ تورم 8/6 درصد در پایان برنامه دور از دسترس قرار می‌گیرد. نویسندگان گزارش البته تصریح کرده‌اند مه در صورت وقوع تورم انفجاری، در ابتدای این اتفاق انتظارات تورمی جامعه نیز شدت خواهد گرفت.

معاونت اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک همچنین با مقایسه «عملکرد» دولت‌ها و «اهداف» برنامه چهارم در شاخص تولید ناخالص ملی تصریح کرده است «ادامه وضع موجود، رسیدن به اهداف چشم‌انداز را در موعد مقرر غیرممکن می‌کند».

در بخش دیگری از این گزارش با «نگاهی به تراز پرداخت‌های خارجی در سال 86» پیش‌بینی شده است اتکای سنگین به واردات چنانچه با افت سیکلی قیمت نفت و کاهش یا توقف فاینانس‌های خارجی همراه شود، بحران‌ تراز پرداختهای کشور را به دنبال خواهد داشت و این فرآیندی است که از آن بعنوان تعدیل اجباری و غیرقابل اجتناب یاد می‌شود.

بنابر گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام چهار تحول عمده در تراز پرداختهای خارجی کشور در سال آینده قابل پیش‌بینی است که تراز پرداخت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد:
1ـ افت قیمت نفت نسبت به سال جاری که منجر به تضعیف‌ تراز حسابجاری می‌شود.
2ـ شدت رشد واردات خصوصاً برای مبارزه با تورم، که احتمالاً رقم واردات را در سال جاری به حدود 48 میلیارد دلار و در سال آینده فراتر از 52 میلیارد دلار قرار می‌دهد.
3ـ منفی شدن بزرگ حساب سرمایه، بدلیل قطع احتمالی فاینانس‌های بلند‌مدت و میان مدت و تقلیل قابل توجه فاینانس‌های کوتاه مدت بانکی.
4ـ بازگشت ارزش دلار به برابری میان مدت که اگر به میزان قابل توجهی محقق شود باعث منفی شدن عدد تغییرات نرخ ارز خواهد شد. 

در بخش مزبور با یادآوری این که «تجارب کشورهای مختلف در حال توسعه و تجربه ایران در نیمه اول دهه هفتاد نیز حکایت از آن دارد که تخریب نظام مالی از حوزه بودجه دولت آغاز می‌شود و پس از طی‌ساز و کارهای فرآیندهای پولی، در حوزه بخش خارجی به بن‌بست منتهی می‌شود. همین وضعیت در اقتصاد ایران در حال شکل‌گیری است» خاطرنشان شده است: این پیش‌بینی‌ها اگر با درجه احتمال محقق شود آنگاه باید از سال آینده شاهد تغییرات منفی بزرگ موازنه کل تراز پرداخت‌های خارجی کشور بود.

گزارش فوق همچنین در قسمت دیگری به میزان اتکاء به درآمدهای نفتی پرداخته و تاکید کرده است: «ارقام ارائه شده در لایحه بودجه سال 86 بیانگر عدم انطباق با سیاستهای اعلام شده توسط دولت و همچنین سیاست‌های کلی و چشم‌انداز، مبنی بر انضباط مالی بیشتر، عدم اتکاء کمتر به منابع نفتی و انسجام بیشتر در تنظیم بودجه می‌باشد».

اقتصاددانان نویسنده این گزارش می‌افزایند: یکی از مبانی توجه به انضباط مالی بیشتر و همچنین اتکاء کمتر به نفت در بودجه، افزایش سهم مالیات و نرخ رشد درآمدهای مالیاتی می‌باشد. نرخ رشد درآمدهای مالیاتی نسبت به سال 85، 9/5 درصد می‌باشد که با خارج کردن مالیات بر عملکرد نفت این نرخ به 8/4 درصد می‌رسد. همچنین سهم مالیات در کل منابع در شرایطی که در بودجه سال 85 ، 32 درصد بود در سال 86 به 30 درصد تنزل می‌یابد. مچنین این سهم در صورت خـــــارج کردن مالیـــــات بر عملکرد نفت در سال 1385، 6/27 درصد بود که در سال 86 به 9/25 درصد تنزل می‌یابد.

بنا بر تحلیل مرکز تحقیقات استراتژیک، دولت در سال 86 پیش‌بینی کرده است بتواند با اجرای سیاست انقباضی نه تنها مانع از رشد بودجه جاری شود بلکه هزینه‌های جاری را نسبت به سال 85 کاهش دهد که این موضوع از این حیث مثبت ارزیابی می‌شود ولی به دلیل عدم تأمین هزینه‌های واقعی و پرسنلی پیش‌بینی می‌شود در نیمه راه سال 86 مواجه با کسری و لوایح و طرح‌های متمم و اصلاحیه بودجه شویم.

تعلیق تابوی ما نیست

 

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در یک مصاحبه‌ اختصاصی با سه روزنامه‌ مهم لیبراسیون از فرانسه، ریپوبلیکا از ایتالیا و لو تامپ سوئیس به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مهم منطقه‌‌ای و بین‌المللی پرداخت.

دکتر ولایتی در این مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگار ارشد سه نشریه یاد شده در موضوع اتمی تاکید نمود: ‌٥/٣ سال است که تمرکز غرب بر تعلیق است و ما مدت ‌٥/٢ سال همین خواسته تعلیق را پذیرفتیم با امید به اینکه مشکل حل شود و این نشان می‌دهد که تعلیق برای ما تابو نبوده است و ما می‌گوییم ‌٥/٢ سال کافی است. پس از این مدت که ما پیشنهادات طرف مقابل را که روح حاکم بر آن تعلیق بود برای ‌٥/٢ سال مورد توجه قرار دادیم متوجه شدیم که غرض اصلی پیشنهاد کنندگان این است که ما به توانایی استفاده از انرژی هسته‌‌ای صلح آمیز نرسیم و این خط قرمز ما است. تاکید می‌کنم نداشتن تکنولوژی هسته‌ای صلح آمیز، این خط قرمز ما است. این نکته که این توانایی کاربرد نظامی پیدا کند، هم خط قرمز ما است و تاکید داریم که این توانایی واجد کاربردی نظامی نشود. ولایتی افزوده است: بنابراین این در چارچوب قرارداد عدم اشاعه است که آن را امضا کردیم، پس اگر برنامه‌ها در چارچوب این معاهده است، پس جز حقوق ما است. اینک در این شرایط هم فکر می‌کنیم در‌های مذاکراتی کار با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گفت‌وگو با آقای البرادعی مفتوح بوده و قابل دنبال شدن است. هم چنین خوشبین هستیم که به نتایج برسیم منتهی این گفت‌وگوها باید با حسن نیت ادامه یابد.

دکتر ولایتی درخصوص مقاومت لبنان نیز اشاره نمود: شما باید از اینکه حزب‌الله با بکارگیری سلاح خود از لبنان دفاع کند، حمایت نمایید. توجه کنید که یک گروه کوچک چون حزب‌الله چگونه با شجاعت در برابر حمله جدید اسراییل دفاع می‌کند. از نظر حزب‌الله در دفاع از لبنان فرقی بین مسیحی، سنی و شیعه نیست و حزب‌الله از همه اینها دفاع می‌کند از شهر و دهکده مسیحی تا شهر سنی و منطقه‌ی شیعی، امروز با فداکاری شیعی از خانه و زندگی مسیحی و سنی دفاع صورت می‌پذیرد. آیا کسی دیگر هم برای دفاع هست؟ بنابر این منطقی است که اکنون که دولت لبنان نمی‌تواند ارتش قوی در برابر اسراییل داشته باشد همین مقاومت چریکی آنگونه که شما در مقابل آلمان انجام دادید، صورت گیرد. فرانسه وقتی مارشال پتن در برابر هیتلر تسلیم شد جنگ چریکی راه انداخت تا بیگانه را بیرون کند، اینها هم همین کار شما را می‌کنند.

متن این مصاحبه شرح زیر است:

آیا بحران در برنامه‌ی هسته‌‌ای حاکم خواهد بود، یا جایی برای مذاکره وجود دارد؟

این مشکل می‌تواند بدون بحران حل شود، زیرا ما فقط به امنیت کشورمان، منطقه و جهان می‌اندیشیم. 

آیا ممکن است تعلیق همزمان تحریم‌های شورای امنیت و فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم شما مطرح باشد؟
هفته‌ گذشته در مسکو با ولادیمیر پوتین در این باره صحبت کردم. ما در این خصوص اختلافی با هم نداریم. 

ایده‌ تعلیق هم‌زمان محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌پذیرید؟
ما داوطلبانه می پذیریم که محمد البرادعی مخاطب ما در این پرونده باشد. اکنون باید او پیشنهاد کتبی‌اش را به ما ارایه کند و ما بتوانیم آن را مورد بررسی قرار دهیم. ما در تهران مشاورات لازم را انجام داده‌ایم و لاریجانی مذاکره کننده ما، دستورات مربوطه را دریافت کرده است. 

شما به من جواب ندادید...
درها برای مذاکره با محمد البرادعی کاملا باز است. هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد. 

در مورد تعلیق عملیات‌های غنی سازی شما هم محدویتی وجود ندارد؟
ما پیش از این در سال‌های گذشته تعلیق دو سال و نیمه را پذیرفتیم اما در نهایت به نظر رسید آنها می خواهند ما از انرژی هسته‌یی چشم پوشی کنیم و این کاملا غیر قابل پذیرش بود. این تعلیق توافقی به همراه نداشت اما اگر ما به تلاش خود برای حل صلح آمیز این مشکل ادامه دهیم هیچ ایده‌ای نباید از پیش برای ما و برای هر شخص دیگری غیرقابل قبول باشد. ما تنها یک خط قرمز داریم و آن حفظ حق ما برای دستیابی به انرژی هسته‌یی است که براساس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌‌ای برای ما تضمین شده است، ما برنامه‌ هسته‌‌ای نظامی نمی خواهیم اما تاکید و تکرار می کنم همه باید بدانند که حق استفاده از انرژی هسته‌ای صلح آمیز برای ما یک خط قرمز است و ما از آن دفاع می کنیم بدون اینکه در این راه تسلیم شویم. 

می‌توان باور کرد که ایران واقعا بمب نمی خواهد در حالی که شما می خواهید کشوری را که عضوی از سازمان ملل است از نقشه حذف کنید؟
من می‌دانم که می‌خواهید درباره‌ اسراییل سخن بگویید اما آنچه رهبر ما، مسوول عالی رتبه ما و آنچه که از زبان وی گفته شده این است که کلیه ساکنان مسلمان، یهودی و مسیحی این سرزمین که ما آن را فلسطین 
می‌نامیم، باید به صورت دموکراتیک درباره‌ آینده خود تصمیم بگیرند. این به عهده‌ دموکراسی است که این مشکل را حل کند. 

می‌توان این مساله را باور کرد در حالی که ایران به تازگی کنفرانسی بین المللی درباره انکار هولوکاست برگزار کرد؟
من در این کنفرانس شرکت نکردم اما این کنفرانس با هدف انکار هولوکاست برگزار نشد بلکه می‌خواست بکوشد واقعیات را بررسی کند. می توان درباره‌ تعداد قربانیان این نسل کشی سوال کرد بدون اینکه آنچه که اتفاق افتاده را زیر سوال برد و اینکه من می‌خواستم به شما یاد آوری کنم که این کار توسط اروپایی‌ها، نازی‌ها انجام شده و مقدمات این قتل عام در قرون گذشته در اروپا فراهم شده بود. هر چه باشد قرآن می گوید هنگامی که شخصی زندگی یک بی گناه را تباه کند کل بشریت را از بین برده است. قتل عام یهودیان هیچگاه در سرزمین مسلمانان صورت نگرفته است و برعکس در امپراطوری عثمانی، آنها تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا یهودیان اسپانیا بتوانند در آن سرزمین مستقر شوند.

بنابراین شما می‌پذیرید که این نسل کشی یک واقعیت تاریخی است؟
بله اما ما نمی پذیریم که این واقعیت وسیله‌ای برای توجیه سرکوب فلسطینیان باشد. 

با شنیدن حرف‌های شما از خود می‌پرسیم که واقعا چرا اعلامیه‌های تحریک کننده‌ای را از ایران می‌شنویم؟
اگر اعلامیه‌های ما «تحریک کننده» است، آنطور که شما می‌گویید، تحریک کننده‌تر از آنچه که ژنرال دوگل در زمان خودش گفته بود که «زنده باد کبک آزاد!» نیست. 

دوگل هرگز نگفته بود کانادا «از روی نقشه محو شود».
خیر. فقط دخالت در امور آن را خواستار شده بود.

عراق در جنگ داخلی فرو رفته است چرا شما با راه‌حل فدرالی که می‌تواند احتمالا تحرکات را متوقف کند، مخالف هستید؟ 
نه، ما هرگز چنین چیزی را نگفته‌ایم. 

تمامی دیپلمات‌های شما این را می‌گویند؟
ما هرگز چنین چیزی را نگفته‌ایم، چرا که بر عهده عراقی‌هاست که در خصوص آنکه چه چیزی را برای خود می‌خواهند، تصمیم بگیرند. اگر آنها فدرالیسم را برگزینند، اگر این تصمیم آنها باشد، بسیار خوب. ما با آن مخالفتی نداریم.

نفوذ شما در عراق بسیار زیاد است، چه چیزی را در آنجا پیشنهاد می‌کنید؟
ما فقط در عراق نفوذ نداریم، ما هم چنین ‌١٢٠٠ کیلومتر مرز با این کشور دوست داریم. پناهندگانی را پذیرفته‌ایم که اکنون در بغداد فرماندهی می‌کنند. ما این طور ارزیابی می‌کنیم که باید از دولت عراق حمایت کرد چرا که نتیجه یک انتخابات است، باید به بازسازی آن کمک کرد و به اشغال پایان داد. 

جورج بوش چیزی جز این نمی‌گوید.....
مشکل این است که اعمال او با حرفهایش سازگار نیست و حتی مقامات منتخب آمریکایی که خواستار فراخوانی سربازان شده‌اند، خواهان آنند که ایالت متحده پایگاه‌هایش را در عراق حفظ کند تا بر آینده این منطقه اعمال فشار کند. 

رژیم‌های سنی هم همین را آرزو دارند، چنانکه شما از آن نگرانید.
نگرانی آنها بی اساس است، این ما نیستیم که اکثریت شیعه را در عراق انتخاب کردیم بلکه عراقیها بودند که حدود ‌٦٠ درصد آنها شیعه هستند، این اکثریتی است که باید مانند هر جای دیگر با اقلیت‌ها همراه باشد. بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم کنفرانسی در خصوص ثبات منطقه به ویژه در خصوص تروریسم برگزار شود، ما همگی باید با تحولاتی که پس از حمله به عراق و افغانستان و پس از حملات ‌١١ سپتامبر ظهور کرده که بزرگترین فاجعه در تاریخ معاصر است چرا که قربانیان آن بی‌گناه بودند، روبرو شویم.

تمایل برای ثبات منطقه با حمایت شما از حزب‌الله لبنان مغایرت دارد، آیا زمان آن نیست که به حزب‌الله گفته شود خلع سلاح شود؟
برای آسانتر کردن کار اسراییل؟ 

نزدیک به ده سال است که اسراییل از لبنان عقب نشینی کرده ...
اسراییل باید از مزارع شبعا که سرزمین لبنانی‌هاست، خارج شود، هم چنان یک مرحله باقی است که باید از آن گذر کرد و مادامی که دولت لبنان هم چنان ضعیف باقی بماند حزب‌الله قدرتی بازدارنده است، برای همه ضروری است که دولت لبنان را تقویت کنند.

اگرآمریکا حسن‌نیت نشان‌دهد موانع ورودبه‌مذاکره رارفع‌می‌کنیم

 

آیت الله"اکبر هاشمی‌رفسنجانی" رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام‌روز چهارشنبه در دیدار باجمعی از دانشجویان دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد گفت :
هر وقت آمریکا علامتی را مبنی‌بر حسن نیت در برخوردش با ایران ارسال کند ما نیز موانع ورود به مذاکره را رفع خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام ، هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسشی در خصوص رابطه باآمریکاافزود:مهمترین مانع در ایجاد رابطه ، خوی سلطه‌طلبی و استکباری و رویه آمریکا در برخورد با کشورهای دیگر است.

تشخیص مصلحت نظام، آزادی امروز که در ایران برای ابراز عقاید و انتقادات وجود دارد راقابل مقایسه با پیش از انقلاب ندانست و تصریح کرد:
البته تا رسیدن به مقصد مطلوب،فاصله داریم ولی حرکت به سمت خواست‌های مردم و درنظرگرفتن سلیقه‌های مختلف در اداره جامعه است.

وی، نقش اسلام در اداره جامعه را محوری خواندو خاطرنشان کرد:تمام تلاش‌ها باید بر این نقطه متمرکزباشد که اسلام‌واقعی را معرفی‌و اجرا کنیم و نگذاریم اسلامی سطحی‌نگر جامعه را رنج دهد.

هاشمی رفسنجانی،با بیان اینکه، راه امام پس از رحلت ایشان محفوظ مانده است،گفت:امام نگرانی‌هایی از حاکم شدن سلیقه‌های خشک مقدس داشتند که امروز نیز نسبت به این مسئله باید حساس بود.  تفکر امام معتدل بود،نه به نیروهای غربگرا و نه به‌نیروهای دارای تفکرات خشک اجازه نمی‌داد نظرات خود را حاکم کنند.