بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

تصویب تحریم های تازه علیه ایران



ایران می گوید اگر شورای امنیت غیرقانونی عمل کند آن کشور هم غیرقانونی عمل خواهد کرد
پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء قطعنامه تازه ای را علیه ایران به تصویب رساندند که شامل تحریم های تازه ای علیه این کشور می شود.

بر اساس قطعنامه شماره 1747 شورای امنیت، صدور تسلیحات از سوی ایران ممنوع می شود و از تمامی کشورها خواسته می شود وام تازه ای در اختیار ایران قرار ندهند.

در قطعنامه جدید شورای امنیت به ایران ۶۰ روز فرصت داده شده است غنی سازی اورانیم را متوقف و با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری بیشتری کند زیرا در غیراینصورت با تحریم های بیشتری روبرو خواهد شد.

در مقایسه با قطعنامه قبلی، قطعنامه جدید محدودیت هایی را در زمینه سفر تعداد بیشتری از دست اندرکاران ارشد برنامه اتمی ایران قائل می شود و دارایی های چهره های کلیدی و موسسات وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسدود می کند.

این تحریم ها که در پی سرپیچی ایران از خواسته های شورای امنیت در قطعنامه قبلی (1737) به تصویب رسیده، در صورت تعلیق فعالیت های مرتبط با غنی سازی لغو می شود.


اما منوچهر متکی وزیر خارجه ایران پس از تصویب قطعنامه تحریم های ایران گفت فشارها و تهدیدهای شورای امنیت تغییری در سیاست اتمی تهران ایجاد نخواهد کرد.

آقای متکی با شرکت در نشست شورای امنیت خطاب به اعضای این شورا گفت: "من به شما اطمینان می دهم که فشار و ارعاب سیاست ایران را تغییر نمی دهد."

الهاندرو ولف، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، پس از تصویب قطعنامه تازه به غنی سازی اورانیوم در ایران اشاره کرد و گفت: "تعلیق در برابر تعلیق... این خواسته زیادی از ایران نیست."

قطعنامه پیشنهادی با استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل تدوین شده و در نتیجه، عمل به آن برای تمامی کشورهای عضو سازمان الزام آور است.

پیشتر نمایندگان بریتانیا و فرانسه در پی یک روز چانه زنی های فشرده دیپلماتیک در نیویورک میان 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیش بینی کرده بودند که قطعنامه اکنون به اتفاق آرا تصویب شود.

گفتگوهای روز جمعه به منظور فائق آمدن بر نگرانی ها و ایرادهای آفریقای جنوبی، قطر و اندونزی - از اعضای غیردائم شورا - صورت گرفت.

به گفته نعیم سبحانی خبرنگار بخش فارسی بی بی سی در سازمان ملل متحد رای موافق قطر باعث تعجب بسیاری شد چرا که نماینده این کشور تا آخرین لحظه بر نارضایتی از برخی مفاد قطعنامه تاکید کرد بطوریکه بسیاری فکر می کردند که رای قطر منفی یا ممتنع خواهد بود.

اما در نهایت قطر، آفریقای جنوبی و اندونزی با وجود مخالفت های اولیه با پیش نویس مطرح شده از طرف گروه ۵ به علاوه ۱ به قطعنامه جدید تحریم های ایران رای مثبت دادند.



به گفته وزارت خارجه آمریکا کاندولیزا رایس، وزیر خارجه، به تابو امبکی رئیس جمهور آفریقای جنوبی تلفن زد تا کشور وی را قانع به دادن رای مثبت به این قطعنامه کند. آفریقای جنوبی که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را به عهده دارد ایرادهای اساسی به متن آن وارد کرده بود.



اندونزی و قطر نیز خواهان آن بودند تا قطعنامه خواستار عاری بودن کل خاور میانه از سلاح های کشتار جمعی و وسایل پرتاب آنها باشد. اما گنجاندن چنین بندی می توانست برای اسرائیل که از متحدان آمریکا در خاور میانه است عواقبی داشته باشد. هرچند اسرائیل هرگز رسما اذعان نکرده اما تصور می شود مجهز به سلاح های اتمی باشد.

دو لا سابلیه گفت که برای سازش با درخواست قطر و اندونزی، پیش نویس قطعنامه به قطعنامه های قبلی آژانس بین المللی انرژی اتمی که خواستار عاری بودن منطقه خاور میانه از سلاح های کشتار جمعی می شود اشاره می کند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، در سخنانی در روز پنجشنبه، شورای امنیت را هدف انتقاد قرار داد و گفت "رفتار برخی قدرت ها، شورای امنیت را از کارکرد خود ساقط کرده است."

رییس جمهوری ایران در عین حال گفت که اقدام کشورهای مخالف برنامه های هسته ای ایران صرفا جنگ روانی و تبلیغاتی است و ابراز اطمینان کرد که "آنها می دانند که در عمل کاری نمی توانند بکنند."
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد