بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

حمله به ایران مطلوب و اجباری نیست

در گفت‌وگویی که نیکلاس برنز با خبرنگاران داشت، این سوال مطرح شد که در چه شرایطی اقدام نظامی علیه ایران جایگزین روش‌های دیپلماتیک خواهد شد؟ به ویژه که آمریکا بر میزان ارائه شواهدی دال بر دخالت‌های جمهوری اسلامی در عراق افزوده است. نیکلاس برنز، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در شهر بوستون گفت: اگر زمان کافی در نظر گرفته شود، تلاش‌های دیپلماتیک برای تحت فشار اقتصادی قرار دادن ایران و همچنین انزوای سیاسی ایران نتیجه می‌دهد و جمهوری اسلامی از توسعه برنامه تسلیحات اتمی اش دست برمی‌دارد همان طور که اقدامات برای بی ثبات سازی عراق را متوقف خواهد کرد.

اظهارات برنز در همان روزی ابراز شد که مقام‌های نظامی آمریکا در عراق اعلام کردند جمهوری اسلامی، طرز استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای را به شبه نظامیان عراقی آموزش داده است.

بمب‌هایی که به گفته مقامات ایالات متحده تاکنون دست کم ۱۷۰ سرباز آمریکایی را قربانی کرده است.

در گفت‌وگویی که نیکلاس برنز با خبرنگاران داشت این سوال مطرح شد که در چه شرایطی اقدام نظامی علیه ایران جایگزین روش‌های دیپلماتیک خواهد شد؛ به ویژه که آمریکا بر میزان ارائه شواهدی دال بر دخالت‌های جمهوری اسلامی در عراق افزوده است.

برنز، پاسخ‌دهی به این سوال را دشوار توصیف کرد و گفت: باید منتظر ماند و دید و تمایلی به پاسخ دهی به این گونه پرسش‌ها ندارد.

درحالی که همزمان ایالات متحده تلاش می‌کند به برنامه تسلیحات اتمی ایران پایان دهد و پشتیبانی تهران از تروریسم در خاورمیانه را متوقف سازد، گزینه اقدام نظامی علیه ایران هم باید مطرح باشد.

با این حال معاون وزارت امور خارجه آمریکا گفت: درحالی که همزمان ایالات متحده تلاش می‌کند به برنامه تسلیحات اتمی ایران پایان دهد و پشتیبانی تهران از تروریسم در خاورمیانه را متوقف سازد، گزینه اقدام نظامی علیه ایران هم باید مطرح باشد.

اما گزینه اقدام نظامی علیه ایران به گفته نیکلاس برنز، نه «مطلوب» است و نه «اجتناب ناپذیر.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه، حکومت ایران را چند پاره دانست و گفت جمهوری اسلامی نسبت به فشارهای جهانی حساس است.

برنز در این باره به تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت علیه برنامه‌های اتمی ایران اشاره کرد و گفت اقدام نیروهای آمریکایی در عراق که چند مقام جمهوری اسلامی را بازداشت کردند این پیام صریح را به تهران فرستاد که دخالت در عراق قابل تحمل نیست.

معاون وزارت خارجه آمریکا افزود: روحانیون حاکم در ایران دیر یا زود می‌فهمند که اگر راه‌های تجارت و سرمایه گذاری آنها مسدود شود، ادامه حیات برایشان دشوار می‌شود.

این مقام ایالات متحده با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ۱۵ نظامی بریتانیایی را بازداشت کرد و بعد این عده را به مناسبت عید پاک به ملت بریتانیا هدیه داد گفت: ایران با این کار، بیش از پیش خود را در جهان منزوی ساخت.

نیکلاس برنز همچنین اظهارات جلال شرفی، دیپلمات جمهوری اسلامی را تکذیب کرد که گفته بود: نیروهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، او را در بغداد ربوده و شکنجه داده‌اند.

از سال ۱۳۵۸ که سفارت آمریکا در تهران به دست نیروهای انقلابی اشغال شد رابطه میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا نیز قطع شد اما روز چهارشنبه نیکلاس برنز گفت روابط دیپلماتیک میان دو کشور بالاخره روزی باید از سر گرفته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد