بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

روسیه اجازه ندهد حق مسلم ایران نادیده گرفته شود



رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار " مارگلیف" رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه، همسویی منافع جمهوری اسلامی ایران و روسیه را در مسائل منطقه‌‏ای عاملی مهم برای گسترش روابط دو کشور عنوان کرد.

" هاشمی رفسنجانی"، تلاش آمریکا را برای تک قطبی کردن نظام بین الملل، محکوم به شکست بیان و تصریح کرد: آمریکا پس از فروپاشی شوروی تصور می‌‏کرد دنیا تک قطبی خواهد شد ، اما جهان اسلام، روسیه، چین، اروپا، هند و غیر متعهدها، قدرت‌‏هایی در حال ظهور هستند که در تصمیمات جهانی تاثیرگذار خواهند بود.
رفسنجانی، با انتقاد از تاخیر روسیه در تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر، گفت: قدرت‌‏های فرامنطقه‌‏ای با سیطره بر نهادهای بین المللی تلاش دارند این حق مسلم کشور ایران را نادیده بگیرند و توقع از دوستان این است که مانع این گونه اقدامات شوند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار امیدواری کرد که سخنان اخیر رئیس جمهور روسیه در اجلاس امنیتی مونیخ، رویکردی جدید برای مقابله با سیاست‌‏های توسعه طلبانه، آمریکا در منطقه باشد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد کشورهای حاضر در منطقه خود می‌‏توانند سیستم امنیتی مناسبی برای حفظ آرامش ایجاد کنند.
"مارگلیف"، رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه، در این دیدار با اشاره به نقش و جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه، فضای همکاری دو کشور را مناسب بیان کرد و گفت: ایران شریکی مناسب برای روسیه در جنوب است و گسترش ارتباطات دو کشور به خصوص در سطوح پارلمانی می‌‏تواند در همسویی سیاست‌‏ها موثر باشد.
وی ایران را مرکز ثقل خاورمیانه عنوان و تصریح کرد: روسیه حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را محترم می داند و معتقد است با همکاری طرف‌‏های درگیر و در نظر گرفتن نقش سازمان‌‏های بین المللی می توان این موضوع را حل کرد.

تدوین قطعنامه دوم تحریم ایران از هفته آینده

 

نیکلاس برنز، مرد شماره سه وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن و تل‌آویو در قبال ایران دیدگاه و رویکرد مشترکی دارند. برنز با اشاره به اینکه آمریکائی‌ها دیدگاه‌های شفافی با اسرائیلی‌ها دارند گفت که یکی از مهمترین اولویت‌های واشنگتن «کار کردن با اسرائیل و شریک خوبی بودن برای آن است». برنز همچنین با اشاره به مهلت شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای در ایران گفت که احتمالا آمریکا از هفته آینده و بعد از ارائه گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی کار بر روی دومین قطعنامه شورای امنیت علیه تهران را آغاز خواهد کرد. 

معاون وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست گفت: هر چند که مقامات اسرائیلی لفاظی‌ها خود را علیه ایران افزایش داده و تمرکز خود را معطوف تهران کرده‌اند ولی ما برای کنار آمدن با ایران وقت کافی داریم. وی افزود که دولت آمریکا و اسرائیل در حال انجام مذاکراتی با یکدیگر در خصوص منافع مشترک‌شان در قبال ایران هستند.
 
برنز در ادامه اظهارات خود با اشاره به مهلت شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای در ایران گفت: آمریکا احتمالا از هفته آینده و بعد از ارائه گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی کار بر روی دومین قطعنامه شورای امنیت علیه تهران را آغاز خواهد کرد. برنز همچنین با اشاره به اینکه انتظار دارد پاسخ ایران به این مهلت منفی باشد گفت که شرکای دائم آمریکا در شورای امنیت باید خودشان را برای تصویب احتمالی دومین قطعنامه شورای امنیت که فشار بر ایران را بتدریج افزایش می‌دهد آماده کنند.

وی تاکید کرد: اما همیشه در خروجی برای ایرانی‌ها باز می‌گذاریم و پیشنهاد ما در خصوص اینکه ما می‌خواهیم با شما مذاکره کنیم همچنان روی میز می‌ماند. 

معاون وزیر خارجه آمریکا در انتهای اظهارات خود با درخواست از اتحادیه اروپا، برخی کشورهای عربی و ژاپن برای تحت فشار قراردادن بیشتر ایران و با تاکید بر اینکه دیپلماسی می‌تواند مانع از آنچه که دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای نامید شود گفت: من بر این باور نیستم که درگیری نظامی با ایران اجتناب‌ناپذیر است، چنین چیزی قطعا پسندیده نیست، من همیشه به این موضوع اشاره کرده‌ام که باور دارم راه‌حل دیپلماتیک برای بحران هسته‌ای و سایر مشکلات دیگر امکان‌پذیر است.

هراس آمریکایی از ضربه ناگهانی در تنگه هرمز

 مانورهای پیاپی موشکی و دریایی نیروهای مسلح ایران و تمرین چند روز پیش سپاه برای بستن تنگه استراتژیک هرمز به شدت مقامات نظامی آمریکا را نگران کرده است.روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در شماره روز گذشته اش نوشت: ایران به نوبه خود تمرین های دریایی و هوایی آغاز و اعلام کرده موشکی را آزمایش کرده که قادر به هدف قراردادن و غرق کردن کشتی های بزرگ است.
در نوامبر نیز نیروی دریایی ایران تصاویری از مین هایی منتشر کرد که بنا بر اعلام این نیرو به منظور قطع کردن دست ناوهای متجاوز به آب های خلیج فارس به کار می روند.
نمی توان انکار کرد که ناو آمریکایی استنیز و ناوگان ضربت آن با خود توانایی حمله به مراکز هسته ای ایران را به همراه آورده اند اما به نظر می رسد که مقامات واشنگتن و تهران بر تقابل نیروی دریایی خود در آینده ای نزدیک متمرکز شده اند اما این درگیری می تواند برای تامین کنندگان نفت فاجعه بار باشد. نفتی که40 درصد از آن از تنگه هرمز می گذرد، تنگه ای با عرض34 مایل که خلیج600 مایلی فارس را جدا می کند.
آدمیرال دوم پاتریک ام والش فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین می گوید که ایرانی ها با انجام پنج مانور دریایی در نزدیکی تنگه هرمز توانسته اند جوی از هراس و ترس در میان کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد کنند.
وی که از طریق ایمیل به پرسش های لس آنجلس تایمز جواب داد، گفت :ما در کنار دوستانمان در منطقه خواهیم ماند.
با این حال ایرانی ها حضور نیروهای آمریکایی در آب های خلیج فارس را به عنوان تهدید تحریک آمیز و امنیتی قلمداد می کنند و بطور مرتب هشدارهایی داده اند که این توانایی را دارند تا به ناوهای آمریکا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک ها و یا قایق های تهاجمی حمله کنند.
آدمیرال ویلیام فالون رئیس جدید فرماندهی مرکزی آمریکا در خلیج فارس نیز دو هفته پیش در جلسه استماع خود در کنگره اعلام کرد:از خریدهای جدید ایران و مانورهای نمایشی این کشور معلوم بود که راهبرد اصلی این کشور این است که مانع اجرای توانایی آمریکا در نزدیکی خود شود.
فالون در پاسخ به ادوارد ام کندی، سناتور ارشد دموکرات از ایالت ماساچوست که از وی پرسید: آیا ایران توانایی آن را دارد تا تنگه هرمز را ببندد درخواست کرد به این سوال در جلسه ای غیرعلنی پاسخ گوید.
ایران قبلا نیز مین در منطقه پخش کرده بود. در آوریل1988 و زمان پایان جنگ ایران و عراق، ناوچه ساموئل رابرتز هنگام اسکورت یک کشتی نفت کش، پس از برخورد با یکی از این مین ها تقریبا غرق شد.
آمریکا پس ازاین که مشخص شد این مین متعلق به ایران بوده است، دو ناوچه  ایرانی را غرق و شش قایق موتوری را در عملیاتی با نام پریینگ مانتیس از بین برد.
در ژوئیه همان سال نیز ناو موشک انداز وینسس که برای خروج ناوچه رابرتز از آب های خلیج فارس به منطقه اعزام شده بود به اشتباه(!) هواپیمای مسافربری ایران را هدف قرار داد و290 نفر از سرنشینان آن را به قتل رساند.
فرمانده ناو وینسس در اظهاراتی اعلام کرد که وی گمان می کرده این هواپیما یک جنگنده ایرانی بوده که به ناو نزدیک می شده است!
تحلیلگران می گویند که راهبرد کنونی ایران ممکن است به دام انداختن ناوهای آمریکا در خلیج فارس با مین گذاری تنگه هرمز و یا حمله با استفاده از سه زیردریایی کنونی خود باشد.
 توان نظامی ایران با خرید زیردریایی های ساخت روسیه که می توانند بدون این که رهگیری شوند به تیررس ناوهای آمریکا وارد شوند، تقویت شده  است.
تحلیلگران بر این عقیده اند که بسته شدن تنگه هرمز حتی برای مدتی کوتاه می تواند پیامد خطرناکی برای ایران به همراه داشته باشد زیرا این کشور وابسته به نفت است.
 تحلیلگران همچنین اعتفاد دارند که بخشی از راهبرد ایران این است که نیرویی در میان نیروی دریایی داشته باشد. سپاه پاسداران مستقل از ارتش عمل می کند و صدها کشتی دارد که می توانند در کنار یکدیگر به ناوهای  آمریکایی یورش برند.
 شاید آمریکا بتواند بسیاری از آنها را غرق کند اما این قایق ها می توانند خسارت کافی را به این ناوها وارد کرده به گونه ای که ایران اعلام پیروزی سمبلیک کند.
 آدمیرال دوم والش نیز می گوید :قول دادن به حفظ تنگه هرمز باید با مداومت بوده و توان نظامی این امر مشهود باشد به همین منظور ناو استنیز به ناوهواپیمابر آیزنهاور در منطقه پیوسته است تا قدرت مضاعفی در این باره به نیروی دریایی داده شود.
لس آنجلس تایمز در پایان این گزارش نوشته است:نیروی دریایی آمریکا از تایید استقرار استنیز به خلیج فارس امتناع و چنین مطرح می کند که این ناو در دریای عمان مستقر می شود.

آغاز مجدد مذاکرات سولانا و لاریجانی

 

منوچهر متکی، وزیر خارجه با اشاره به مذاکرات اخیر علی لاریجانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که گفتگوهایی به صورت پراکنده در جریان است اما در دیدار هفته گذشته دو طرف تفاهمی برای ادامه گفتگوها از جایی که قطع شده بود حاصل شد. 

متکی در کنفرانس خبری مشترک با یوسف بن علوی، همتای عمانی خود مواضع اخیر کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا درباره ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت این اظهارات مواضع جدیدی است که از سوی آمریکا مطرح می‌شود، ضمن این که با توجه به اظهارات مشابهی که پیش از این از سوی یکی از خانم‌‏های دیگر وزیر خارجه آمریکا مطرح شد، نشان می‌‏دهد که در آمریکا خانم‌‏ها شجاعت بیشتری برای بیان واقعیات دارند. بنابر اظهارات متکی، ایران این اظهارات را با نگاه مثبت در دست بررسی دارد و نتیجه بررسی‌ها را پس از دریافت دقیق مطالب اظهار شده اعلام خواهد شد. 

وزیر امور خارجه همچنین درباره اخبار منتشر شده در خصوص پیشنهاد موسوم به «پیشنهاد سولانا» برای حل مساله هسته‌ای ایران که حاوی حق غنی سازی 4 درصدی برای تهران است اظهار داشت: فکر می‌کنیم در فضای جدیدی که ایجاد شده اگر دخالت‌های سیاسی به عنوان مانع وارد نشود، امکان اینکه مذاکرات سازنده ساماندهی شود و به نتایج مناسبی برسد وجود خواهد داشت.

متکی با اشاره به اینکه مواضع ایران روشن است گفت: ما فکر می‌کنیم که از درون مذاکرات، مواضع دو طرف مبنی بر راههای استیفای حق ایران از یک سو و راهکارهای رفع نگرانی از طرف دیگر البته اگر وجود داشته باشد، می‌تواند روشن شود. متکی افزود: تقویت رژیم عدم اشاعه و پیشنهاد شفاف ایران در بحث کنسرسیوم که تقریبا هیچ یک از تولید کنندگان سوخت آمادگی پذیرش آن را اعلام نکردند و هم چنین بحث ضمانت‌ها پیشنهاد‌های عملی و مناسبی است که می‌تواند بحثهای در حال شروع شدن را به سامانه خوبی برساند.

بنزین 150 تومانی، یکی از پیشنهادهای وزارت نفت

 

وزارت نفت بر اساس گزارش مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت، سه پیشنهاد افزایش قیمت، ادامه وضعیت موجود و سهمیه بندی بنزین در سال 86 را بررسی کرد و در نهایت پیشنهاد داد، قیمت بنزین از سال 86 به 150 تومان و طی پنج سال به 500 تومان برسد.

به گزارش فارس، در گزارش ارائه شده توسط وزارت نفت، سه پیشنهاد برای تعدیل و تعیین قیمت بنزین و گازوئیل در سال 86 در نظر گرفته شده است.

پیشنهاد اول، اصلاح تدریجی قیمت بنزین با سه حالت مختلف می باشد. حالت اول شامل اصلاح قیمت همزمان بنزین و نفت گاز در طی 5 سال به روش از پیش، حالت دوم تنها اصلاح قیمت بنزین به روش از پیش و حالت سوم نیز اصلاح قیمت بنزین به روش یکنواخت می‌باشد.

* افزایش تدریجی قیمت بنزین و گازوئیل تنها 95/9 درصد تورم ایجاد می کند

به گزارش فارس، براساس حالت اول یعنی اصلاح تدریجی قیمت همزمان بنزین و نفت گاز طی 5 سال بروش از پیش، در سال اول بهای این دو فرآورده به ترتیب 1500 و 500 ریال در هر لیتر، سال دوم 2500 و 1000، سال سوم 3500 و 1500 ، سال چهارم 4500 و 2000 و سال پنجم نیز 5000 و 2500 ریال در هر لیتر خواهد شد.

تورم ناشی از این اقدام در سال اول در کشور 07/4 درصد، سال دوم 71/2، سال سوم 56/1، سال چهارم 11/1 و در سال پنجم 50/0 و در مجموع 5 سال 95/9 درصد پیش بینی شد.

بنابراین گزارش، اضافه درآمد دولت بابت افزایش بهای این دو فرآورده در مجموع 5 سال حدود 75 میلیارد دلار خواهد بود که سهم بنزین از این افزایش درآمد، قریب 49 و نفت گاز نیز حدود 26 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

* درآمد 49 میلیارد دلاری دولت با آزادسازی قیمت بنزین

در حالت دوم که اصلاح قیمت بنزین به روش از پیش می‌باشد، بهای بنزین از 800 ریال با همان روند افزایشی مذکور طی 5 سال به 5000 ریال افزایش می یابد. تورم ناشی از این افزایش قیمت در سالهای اول تا پنجم به ترتیب 72/2، 07/2، 24/1، 90/0 و 34/0 درصد و در مجموع 5 سال نیز حدود 27/7 درصد پیش‌بینی شده است.

اضافه درآمد دولت بابت افزایش قیمت بنزین در این 5 سال، حدود 49 میلیارد دلار خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: در حالت سوم یعنی اصلاح قیمت بنزین به روش یکنواخت، قیمت این فرآورده در طی 5 سال بدون اصلاح قیمت سایر فرآورده‌ها اصلاح و افزایش می‌یابد. در این طرح میزان رشد سالانه 3/44 درصد برای بهای بنزین در نظر گرفته شده و بهای آن از 800 ریال در سال پنجم به 5005 ریال می‌رسد.

تورم سالانه ناشی از این افزایش قیمت 38/1 درصد و در مجموع 5 سال 9/6 درصد برآورد شده است. اضافه درآمد دولت بابت این نوع افزایش بهای بنزین در طی 5 سال حدود 39 میلیارد دلار خواهد بود.

بنابراین گزارش پیشنهاد دوم مطرح شده در زمینه اصلاح بهای بنزین، فروش آن با قیمت 1500 ریال بدون سهمیه‌بندی است.

* سهمیه بنزین خودروهای شخصی 3 لیتر و تاکسی ها 27 لیتر تعیین شد

پیشنهاد سوم نیز سهمیه‌بندی می‌باشد که این پیشنهاد خود 5 گزینه را شامل می شود.

گزینه نخست عرضه بنزین فقط به صورت سهمیه‌بندی هر لیتر 800 ریال است.

سهمیه‌بندی متوسط به اضافه عرضه آزاد با قیمت‌های پلکانی، دومین گزینه می باشد که دارای سه حالت تعدیل پلکانی با قیمتهای 1200، 1800 و 3000 ریال، تعدیل پلکانی با قیمتهای 1500 و 2500 ریال و در نهایت تعدیل پلکانی با قیمتهای 1500 و 2000 و 3000 ریال می باشد.

گزینه سوم، سهمیه‌بندی حداقل به اضافه عرضه آزاد با قیمت‌های پلکانی است. این گزینه دارای 4 حالت تعدیل پلکانی با قیمتهای 1200، 1800 و 3000 ریال، تعدیل پلکانی با قیمتهای 1500 و 2500 ریال، تعدیل پلکانی با قیمتهای 1500 و 2000 و 3000 ریال و در نهایت تعدیل پلکانی با قیمتهای 2000، 3000 و 3500 ریال می‌باشد.

چهارمین گزینه مطرح در این خصوص، سهمیه بندی تعدیل شده به اضافه عرضه آزاد با قیمت 1600 ریال می باشد. این گزینه نیز دارای 2 حالت سهمیه بندی متوسط تعدیل شده و سهمیه بندی حداقل تعدیل شده است.

سهمیه بندی تعدیل شده به اضافه عرضه آزاد با قیمت 5000 ریال، پنجمین گزینه در نظر گرفته شده می باشد که مانند گزینه قبل دارای 2 حالت سهمیه بندی متوسط تعدیل شده و سهمیه بندی حداقل تعدیل شده است.

براساس پیشنهاد سهمیه‌بندی، دو نوع سهمیه‌بندی برای خودروها در نظر گرفته شده که یکی سهمیه روزانه متوسط و دیگری سهمیه روزانه حداقل است

سهمیه روزانه متوسط انواع خودروها بدین شرح است:

سواری و وانت شخصی 3 لیتر، سواری و وانت دولتی 3، تاکسی بنزین سوز 27، تاکسی دوگانه سوز 2، آژانس 12، وانت عمومی پیکان و مزدا هزار 12، وانت تویوتا و مزدا دو هزار 15، وانت نیسان زامیاد و سایپا 20، موتور سیکلت شخصی و دولتی 1 و انواع قایق موتوری و صیادی نیز روزانه 10 لیتر در نظر گرفته می شود.

به گزارش فارس، سهمیه روزانه حداقل خودروهای مذکور نیز از قرار سواری و وانت شخصی روزانه 2 لیتر، سواری و وانت دولتی 2، تاکسی بنزین سوز 20، تاکسی دوگانه سوز 2، آژانس 12، وانت عمومی پیکان و مزدا هزار 10، وانت تویوتا و مزدا دو هزار 12، وانت نیسان زامیاد و سایپا 17، موتورسیکلت شخصی و دولتی 1 و انواع قایق موتوری صیادی و مسافرتی نیز 10 لیتر خواهد بود.

وزارت نفت در پایان این گزارش به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پرداخت و اضافه کرد: نتایج بررسیهای انجام شده نشان می دهد که تعدیل قیمت بنزین جهت حصول به قیمت‌های بین‌المللی در طول پنج سال به سهولت امکان‌پذیر است و تورم ناشی از آن به هیچ وجه نگران کننده نیست.

این گزارش سپس با جمع بندی نتایج بررسیها، پیشنهادات زیر را به ترتیب اولویت ارائه کرد:

اولویت اول:اصلاح قیمت بنزین در طی پنج سال به روش از پیش (FL) به طوریکه قیمت آن طی سالهای اول تا پنجم به ترتیب هر لیتر 2500،1500، 3500،4500 و 5000 ریال در نظر گرفته شود.

این پیشنهاد با لایحه تقدیمی دولت به مجلس هم مطابقت دارد. در اینصورت تورم کل ناشی از اصلاح قیمت ( تورم مستقیم+ تورم غیر مستقیم) در سالهای اول تا پنجم به ترتیب معادل 72/2، 07/2، 34/0،9/0،24/1 درصد و اثر کل ان در طول پنج سال مجموعه 27/7 درصد خواهد بود. با این طرح، اضافه درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین در سالهای اول تا پنجم به ترتیب معادل 26/2، 92/5، 15/10، 98/14، 16/16 میلیارد دلار در سال می‌باشد که مجموعا بالغ بر 5/49 میلیارد دلار در طول پنج سال خواهد بود.

اولویت دوم:قیمت بنزین فقط برای سال 86 به 1500 ریال در هر لیتر افزایش داده شود و در مورد اصلاح قیمت سالهای بعد، تصمیم گیری موکول به سال آینده شود.

در این حالت میزان مصرف بنزین حدود 72 میلیون لیتر در روز و مقدار واردات 28 میلیون لیتر در روز خواهد بود که بخشی از آن با بودجه تخصیصی به مبلغ 5/2 میلیارد دلار در سال، و الباقی از محل حدود 2 میلیارد دلار ناشی از اصلاح قیمت به نرخ آزاد وارد خواهد شد. تورم کل ناشی از این اصلاح قیمت معادل 7/2 درصد می‌باشد.

اولویت سوم: در صورتیکه همچنان بر تثبیت قیمت بنزین درسطح هر لیتر 800 ریال تاکید شود، سهمیه‌بندی بر اساس گزینه سوم حالت دوم گزارش، در نظر گرفته می‌شود.

در این حالت حداقل سهمیه به کلیه خودروها به قیمت 800 ریال هر لیتر تحویل گردیده و مازاد بر سهمیه مذکور در دو مرحله به مصرف کنندگان بیشتر با نرخ‌های 1500 ریال و 2500 ریال سهمیه بیشتری تعلق می‌گیرد. با اجرای این پیشنهاد علاوه بر بودجه تخصیصی(5/2 میلیارد دلار در سال) حدود 700 میلیون دلار در سال به نرخ آزاد بنزین از محل درآمد تعدیل قیمت، از خارج از کشور وارد خواهد شد. میزان عرضه بنزین حدود 5/64 میلیون لتر در روز محدود خواهد شد که برای مصرف کنندگان زیاد می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.