بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

تدوین شاخص جدید محاسبه نرخ تورم نهایی شد

 

تدوین شاخص جدید محاسبه نرخ تورم در بانک مرکزی نهایی شد که براساس آن سال پایه محاسبه نرخ تورم از سال 76 به سال 83 تغییر خواهد کرد.

شاخص جدید محاسبه نرخ تورم که قرار بود تا پایان سال 85 توسط اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی به نتیجه برسد، نهایی شد که براساس آن سال پایه محاسبه نرخ تورم از سال 76 به سال 83 تغییر خواهد کرد.

با توجه به اینکه به طور منطقی و طبق استانداردهای جهانی هر چند سال یک بار باید در شاخص محاسبه نرخ تورم تجدید نظر شود، بانک مرکزی تجدید نظر در سال پایه شاخص های قیمت را هر چند سال یک بار انجام می دهد که ازجمله این تجدید نظرها در سال های 1348 ، 1353 ، 1361 ، 1369 و 1376 بوده است.

بر همین اساس بانک مرکزی برنامه ریزی و انجام تجدید نظر در طرح های آماری و از جمله شاخص تورم را از سال 1381 شروع، در سال 1382 اصلاحاتی در محاسبه چارچوب خانوارهای شهری انجام داد و در سال 1383 نیز آمارگیری از هزینه خانوارها را به پایان رساند که نتایج آن در اواسط سال 1384 به دست آمد.

پس از آن در سال 1385 مراحل محاسبات مربوط به شاخص، تعیین سبد خرید جدید، تعیین وزن اقلام مشمول شاخص و... انجام گرفت.

مقایسه قیمت کالاها و خدمات مصرفی فقط در مناطق شهری کشور و مقایسه قیمت ها بر مبنای بیش از 100 هزار مظنه قیمت در کل مناطق شهری کشور انجام می گیرد. نرخ تورمی که هر ماهه از سوی اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی اعلام می شود از طریق مقایسه قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری و روستایی نسبت به ماه قبل از زمان بررسی، ماه مشابه سال قبل و 12 ماهه منتهی به ماه مورد بررسی به دست می آید.

شاخص فعلی محاسبه نرخ تورم هر ماهه با بررسی وضعیت و شاخص قیمت برخی اقلام مورد نظر بانک مرکزی در بخش کالا و خدمات مصرفی حاصل می شود که در شاخص جدید برخی از اقلام از سبد محاسبه حذف و برخی اقلام جدید به آن اضافه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد