بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بوش مردم ایران را به دوستی دعوت کرد

 
جورج بوش
بوش خطاب به ایرانیان گفت: شما شایسته برخورداری از اقتصادی هستید که درخور استعدادها و قابلیتهایتان باشد
جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا طی سخنرانی در شصت و یکمین مجمع عمومی سالیانه سازمان ملل متحد، خطاب به مردم ایران گفت که چشم به راه روزی است که ایران و آمریکا دوستان خوب و همیارانی نزدیک در راه برقراری صلح در جهان باشند.

آقای بوش نخستین سخنران بود که پس از نطق افتتاحیه کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل متحد به ایراد سخنان خود در مجمع عمومی این سازمان پرداخت و قرار است محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران نیز ساعاتی پس از وی در این مجمع سخنرانی کند.

رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنرانی خود ملت ایران را طرف خطاب قرار داد و گفت که آمریکا به تاریخ ایران و "فرهنگ زنده" این کشور و نقشی که ایران در تمدن جهانی ایفا کرده است احترام می گذارد.

وی خطاب به ایرانیان گفت: "شما شایسته فرصتی برای تعیین سرنوشت خود و برخورداری از اقتصادی هستید که درخور استعدادها و قابلیتهایتان باشد".

رئیس جمهور آمریکا خطاب به مردم ایران تأکید کرد: "ما هیچ مخالفتی با تلاش ایران برای دستیابی به برنامه ای جهت تولید صلح آمیز انرژی اتمی نداریم و برای یافتن راه حلی دیپلماتیک برای حل این بحران می کوشیم".

وی به مردم ایران گفت که در حالی که چنین تلاشی ادامه دارد، دولت او "چشم به راه روزی است که شما در آزادی به سر برید و آمریکا و ایران بتوانند دوستانی خوب و همیارانی نزدیک در راه صلح جهانی باشند".

در حالی که سخنرانی جورج بوش در بامداد نخستین روز از نشست سران دولتهای عضو سازمان ملل متحد ایراد شد، سخنرانی محمود احمدی نژاد برای عصر این روز برنامه ریزی شده است.

بر اساس آئین نامه داخلی سازمان ملل، ترتیب سخنرانیها در اجلاس مجمع عمومی بنا بر زمان درخواست سخنرانی از سوی دولت هر کشور معین می شود.

محمود احمدی نژاد نخستین رئیس جمهور ایران است که دو بار و طی دو سال پیاپی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت می کند.

نگران حمله آمریکا نیستیم

 
احمدی نژاد
رییس جمهوری ایران گفته است که نگران حمله احتمالی به کشورش نیست
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران در گفتگو با هفته نامه تایم آمریکا گفته است که از حمله احتمالی آمریکا برای بازداشتن برنامه های هسته ای کشورش نگران نیست و تاکید کرده که بحران میان ایران و آمریکا، می تواند پایان یابد.

آقای احمدی نژاد، در این مصاحبه که پیش از سفرش به نیویورک برای شرکت در شصت و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده، در مورد پیشنهاد مناظره با رییس جمهوری آمریکا گفته است که در صورت انجام چنین مناظره ای در مورد مسایلی که در صحنه بین المللی مورد توجه دو کشور است و نحوه مدیریت آنها سخن خواهد گفت.

رییس جمهوری ایران خاطر نشان ساخته است که وی پیشتر نامه مفصلی به رییس جمهوری آمریکا نوشته و ابراز امیدواری کرده که آقای بوش، نکات مطرح شده را مورد توجه قرار دهد.

آقای احمدی نژاد همچنین گفته است که همه می توانند یکدیگر را دوست داشته باشند و نیازی به توسعه سلاح های کشتار جمعی و خصومت ها نیست.

گزارشگر تایم از رییس جمهوری ایران در این مورد که جورج بوش، فردی مذهبی و مسیحی معتقدی است پرسیده و آقای احمدی نژاد گفته است: "در این باره شنیده ام اما مسایلی وجود دارد که با تعلیمات مسیح در تعارض است."

آقای احمدی نژاد در مورد شعار مرگ بر آمریکا که در ایران از سوی حامیانش سر داده می شود گفته است که این شعار به معنای نفرت از زورگویی، روش های تهدید آمیز و نقض حقوق ملت ها است.

وی به رییس جمهوری آمریکا توصیه کرده که رفتار خود را تغییر دهد تا همه چیز تغییر کند.

رییس جمهوری ایران در مورد احساس مردم آمریکا در مورد این شعار گفته است که ملت ها هیج مشکلی با یکدیگر ندارند و این سئوال را مطرح کرده که نقش مردم آمریکا در آنچه در دنیا در حال اتفاق است چیست.

  آمریکاییان مردمانی هستند که در جستجوی صلح، عشق، دوستی و عدالت هستند.
 
رییس جمهوری ایران

آقای احمدی نژاد تاکید کرده است که آمریکاییان مردمانی هستند که در جستجوی صلح، عشق، دوستی و عدالت هستند.

رییس جمهوری ایران در مورد این اظهار نظر گزارشگر تایم که در صورت سر دادن شعار "مرگ بر ایران" از سوی مردم آمریکا، ایرانیان چه احساسی خواهند داشت گفته است که اگر دولت ایران نیز به مانند دولت آمریکا رفتار کند، آنگاه مردم آمریکا این حق را خواهند داشت تا چنین شعاری سر بدهند.

آقای احمدی نژاد گفته است که بحران میان ایران و آمریکا می تواند به پایان برسد. "می توانیم جهان را بر پایه منطق اداره کنیم." وی خاطرنشان ساخته است که آمریکا نباید در مسایل داخلی ایران دخالت کند.

رییس جمهوری ایران گفته است که "ما زندگی خودمان را می کنیم، آنها هم به زندگی خودشان برسند و در جهت منافع مردم کار کنند و به این شکل هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت."

آقای احمدی نژاد در مورد آغاز مذاکرات مستقیم با آمریکا گفته است که " ما به آنها نامه طولانی نوشتیم و می گوییم که اگر دولت آمریکا، رفتار خود را تغییر دهد، همه چیز تغییر خواهد کرد." وی افزوده است که " این آمریکا بود که روابط با ما را قطع کرد و آنها خودشان باید برای روابط مجدد اقدام کنند."

رییس جمهوری ایران در مورد حق ایران برای داشتن سلاح هسته ای گفته است که کشورش با سلاح های هسته ای مخالف است. "سلاح هسته ای تنها برای کشتن انسان ساخته شده است و به نفع بشریت نیست."

وی بار دیگر بر پیشنهاد خود که سال پیش در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد تاکید کرده و خواهان تشکیل کمیته ای برای خلع سلاح کلیه کشورهای دارای سلاح های هسته ای شده است.

آقای احمدی نژاد در مورد هند و پاکستان که مجهز به سلاح های هسته ای هستند گفته است که ایران با این دو کشور هیچ مشکلی ندارد و آنها در طی تاریخ دوست ایران بوده اند.

رییس جمهوری ایران در مورد اسرائیل گفته است که "صهیونیست ها قادر به استفاده از سلاح های هسته ای نیستند" و افزوده است که مشکلات را نمی توان با بمب حل کرد، و جهان امروزه به منطق احتیاج دارد.

 اروپا و آمریکا، تمام جهان نیستند و ایران برای تولید سوخت هسته ای نیازمند پشتیبانی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نیست.
 
محمود احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد در مورد تعلیق غنی سازی اورانیوم و اعتمادسازی از سوی ایران به هفته نامه تایم آمریکا گفته است که اروپا و آمریکا، تمام جهان نیستند و ایران برای تولید سوخت هسته ای نیازمند پشتیبانی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نیست.

آقای احمدی نژاد در مورد برآورده کردن نیازهای غرب و حمله احتمالی به ایران، با اعلام اینکه نگران چنین حمله ای نیست، گفته است "ما به حملات نیاز نداریم " و مجددا بر نیاز به منطق تاکید کرده است.

رییس جمهوری ایران در مورد این اظهارنظر خود که اسرائیل باید از روی نقشه جهان حذف شود به گزارشگر تایم، گفته است که "همه آزادند هرگونه که می خواهند فکر کنند و ما بر این که آنها نظر خود را تغییر دهند اصراری نداریم."

وی گفته است که موضع ایران در برابر مساله فلسطین آشکار است و ما می گوییم که یک ملت از سرزمین های خود آواره شده است. و این سرزمین ها توسط کسانی اشغال شده که ساکنان اصلی آن نیستند.

"پیشنهاد ما این است که 5 میلیون آواره فلسطینی به خانه های خود بازگردند و سپس تمام ساکنان این منطقه رفراندومی برگزار کرده و سیستم حکومتی خود را انتخاب کنند."

رییس جمهوری ایران در این مورد که آیا یهودیان دارای حق داشتن کشوری برای خود هستند گفته است "ما با این مساله مخالف نیستیم و این که مردم کشوری آماده رای به یهودیان برای به قدرت رسیدن باشند به خودشان مربوط است و در ایران، یهودیان زندگی می کنند و در مجلس هم نماینده دارند."

آقای احمدی نژاد تاکید کرده است که "یهودیان با صهیونیست ها تفاوت دارند."

رییس جمهوری ایران در مورد هولوکاست و این مساله که یهودیان ایران از نادیده گرفتن کشتار 6 میلیون یهودی توسط وی آزرده می شوند گفته است که "من تنها چند سئوال در این باره مطرح کردم و هیچ پاسخی برای سئوال هایم نگرفتم."

" در حین جنگ جهانی دوم حدود 60 میلیون نفر کشته شدند و تمام آنها انسان بودند و هویت داشتند، اما چرا فقط 6 میلیون نفر؟ و اگر این اتفاق افتاده و این یک واقعه تاریخی است، پس چرا اجازه تحقیقات مستقل در این باره را نمی دهند؟"

آقای احمدی نژاد گفته است کسانی را که در صدد تحقیق بر روی این موضوع بودند به زندان انداخته اند، در حالی که در مورد رویدادهای تاریخی، هر فردی باید آزادی انجام تحقیقات را داشته باشد.

"فرص کنیم چنین اتفاقی افتاده است، کجا این واقعه روی داده است؟ تقصیر مردم فلسطین چیست؟"

رییس جمهوری ایران با طرح چنین سئوال هایی در پایان مصاحبه خود گفته است که "ما منتظر دریافت پاسخ هستیم."

جمهوری اسلامی هنوز در باره تعلیق دو ماهه غنی سازی اورانیوم تصمیم

 

18/09/2006

gholamhossein_elham

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، روز دوشنبه گفت تصمیم در باره تعلیق غنی‌سازی اورانیوم به مدت دوماه که خبر آن به نقل از دیپلمات‌های اروپائی منتشر شده است، قطعی نیست و تصمیم نهائی در باره آن گرفته نشده است.  وی گزارش خبرگزاری‌‌ها در این باره را زودهنگام و ناپخته خواند.

دیپلمات‌های اروپائی هفته گذشته گفته بودند که علی لاریجانی، صدر هیات مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی، در دیدار خود با خاویه سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته بود که جمهوری اسلامی آماده است برای رفع مانع بر سر آغاز مجدد مذاکرات اتمی با غرب، تعلیق غنی‌سازی اورانیوم به مدت دو ماه را تحت بررسی قرار دهد. 

ژاک شیراک، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه گفت اگر حکومت ایران با تعلیق غنی‌سازی اورانیوم موافقت کند، جامعه جهانی دیگر نباید پرونده اتمی ایران را برای تعیین مجازات و تحریم به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد.

آقای شیراک که در مصاحبه با یک رادیو اروپائی سخن می‌گفت، پیشنهاد کرد که آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان، با فرانسه، که اعضای گروه۱+۵ را تشکیل می‌دهند، برای تعیین تاریخ از سرگیری مذاکرات اتمی با حکومت ایران تشکیل جلسه دهند.

شیراک گفت پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان موافق هستند که در صورت تعلیق غنی‌سازی در طول مذاکرات، پرونده اتمی ایران را از شورای امنیت بیرون نگه دارند.

وی گفت هر دو طرف باید امتیازاتی بدهند.

ادوار تجاری در ایران

سه شنبه 14 شهریور 1385
     پویا جبل عاملی
یکی از انحرافات به وجود آمده پس از انقلاب کینزی، به فراموشی سپردن عوامل دخیل در ادوار تجاری (رونق و رکود) بود.


پیش از کینز تفکر نئوکلاسیکی بر این قرار گرفته بود که با شناسایی علل ادوار تجاری می‌توان در رابطه با مداخله در اقتصاد تصمیم‌گیری کرد. اما از نظر کینز مهم آن نبود که رکود و رونق به چه علتی حاصل شده است، بلکه این مد نظر بود که رکود به واسطه هر عاملی که به وجود آمده می‌توان با مداخله دولت از آن عبور کرد. با سرآمدن هیبت اقتصاد کینزی در دهه 1970 بار دیگر ادوار تجاری مورد بازبینی قرار گرفت. اگر پول‌گرایان معتقد بودند که رکود بزرگ حاصل انقباض پولی دهه 1920 بود، اتریشی‌های بر عکس بر انبساط‌های اعتباری بدون پشتوانه صحه می‌گذاشتند. کلاسیک‌های جدید با انقلاب انتظارات عقلایی بر پول پیش‌بینی نشده تاکید کردند و پس از آنها در دهه 1980 پیروان ادوار تجاری حقیقی با پرداختن به این موضوع که نوسانات و روندهای تجاری دارای یک منبع هستند، آن منبع را به بخش عرضه اقتصاد پیوند زدند.
پس از این تحولات بود که حتی کینزی‌های جدید نیز بحث پیرامون ادوار تجاری را مهم یافتند و توجیه مداخله دولت در اقتصاد را در عوامل ایجاد‌کننده رکود در ادوار تجاری، پی گرفتند.
بر این منوال است که امروزه یکی از رهنمودها برای سیاست‌گذاری عوامل پشت صحنه ادوار تجارت است. بنابراین اگر بخواهیم همراه این موج علمی باشیم، در ایران نیز آنگاه که سخن از مداخله می‌رانیم، می‌باید دلایل مداخله را از عوامل ایجاد کننده اداور استنباط کنیم.
توجیه ادوار تجاری در ایران بسیار راحت‌تر از اقتصادهای دیگر است. ادوار تجاری در ایران کاملا منطبق بر درآمدهای نفتی دولت است. هنگام افزایش قیمت نفت رونق است که در ‌قلمرو ایرانیان طلوع می‌کند و در هنگام کاهش قیمت رکود.
اگر در آن سوی جهان کوشش بر تثبیت است تا نوسانات اقتصادی، روزگاری اقتصاددانان ایرانی نیز حساب ذخیره ارزی را برای کنترل ادوار تجاری پیش‌بینی کردند. اگر در اقتصادهای توسعه یافته به خاطر علت‌های مختلف دخیل در ادوار تجاری نمی‌توان برنامه مشخصی را برای تثبیت پیاده کرد، اقتصاد ایران دارای چنین ظرفیتی است تا در مقابل تکانه‌های نفتی ایستادگی کند. اما اگر حساب ذخیره ارزی راه‌حلی کوتاه مدت است، علت ریشه‌ای ادواری تجاری، نشان می‌دهد که دولت می‌باید از مداخله خود بکاهد. اگر درآمدهای نفتی دولت علت اوج رونق و حضیض رکود است، دولت می‌باید خود را فارغ از درآمدهای نفتی کند و برای این کار چاره‌ای جز آن نیست که اقتصاد نفتی و دولتی از بین برود. بنابراین درآمدهای نفتی می‌باید از خزانه دولتی در درآمدهای بخش خصوصی قرار گیرد تا به این شکل درآمدهای دولتی به واسطه مالیات بخش خصوصی تامین شود. به این شکل این احتمال وجود دارد که ادوار تجاری ارتباط خود را با نفت قطع نماید.
بنابراین در ایران علل به وجود آورنده ادوار تجاری به وضوح این سیاست را نمایان می‌سازد که برای ایجاد ثبات در اقتصاد ایران، می‌باید ارتباط بین دولت و درآمدهای نفتی از بین برود و این به این معنا است که دولت از حجم خود در اقتصاد ملی بکاهد.
با وجود این مساله، دولت‌ها در ایران نه تنها به علل توجیه‌کننده مداخله خود در اقتصاد توجهی ندارند که حتی در اوج رونق اقتصادی نیز، خود را محق در دخالت می‌بینند و برای خود وظیفه توزیع ثروت را نیز خارج از نظام بازار تعریف می‌کنند. وظیفه‌ای که حتی در مکاتب مداخله‌گری چون کینزی اثری از آن نیست، مگر آنکه این وظیفه را در دیدگاه‌های سوسیالیستی تعریف کنیم.


منبع:دنیای اقتصاد14/6/85

بحران واردات

شنبه 25 شهریور 1385
     سعید لیلاز‌
برقراری تعرفهء گمرکی شش درصد برای واردات میوه و تعرفهء صفر برای واردات گوشت نشان می‌دهد که دولت نهم در جلب نظر مردم به خود حتی از به خطر انداختن ساختار تولید کشاورزی کشور نیز ابایی ندارد.

این کاهش تعرفه‌ها که حتی در دولت‌های پیش از انقلاب نیز سابقه ندارد گرچه در کوتاه‌مدت به کنترل نرخ تورم کمک می‌کند اما برای تضعیف توان تولیدکنندگان داخلی میوه و گوشت، حتی به درازمدت نیز احتیاج ندارد. به این ترتیب دولت اکنون امروز را به قیمت ناکامی فردا می‌خرد و با منابع مالی حاصل از فروش نفت به جنگ کشاورزان می‌رود که از قضا از فرودست‌ترین اقشار جامعهء ایران هستند و بیش از همه باید در معرض سیاست‌های عدالت گرایانهء دولت نهم باشند.

در حالی که به دلیل اعمال سیاست‌های پولی لجام گسیخته از جمله افزایش نقدینگی با نرخ بیش از 30 درصد در سال، نرخ تورم داخلی همچنان دو رقمی است، هرگونه کاهش تعرفهء گمرکی برای واردات اقلام غذایی به منزلهء بی‌دفاع رها کردن تولید داخلی در رقابت نابرابر با تولیدات خارجی است به سبب افزایش شدید درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت خام، دولت‌ها در هشت سال گذشته توانسته‌اند قیمت دلار را در برابر ریال در بازارهای داخلی کمابیش ثابت نگاه دارند. اما عدم توفیق همین دولت‌ها در همین مدت به تثبیت نرخ تورم در همان حد افزایش قیمت دلار، موجب ناتوانی هرچه فزایندهء تولیدات داخلی در برابر واردات شده است. اکنون اعمال تعرفه‌های صفر یا شش درصد می‌تواند به منزلهء ارسال علامت توقف تولید به تولیدکنندگان این رشته فعالیت‌ها باشد.

ممکن است مسوولان ادعا کنند که صرفائ برای پوشش کمبود تولید داخلی به آزادسازی واردات تا نرخ تعرفهء صفر و به مدت محدود اقدام کرده‌اند اما سال‌هاست که میزان تولیدات این اقلام برای تامین مصرف داخلی کفایت کرده و رهاسازی واردات این اقلام عمدتائ از یک سال گذشته به این سو، آزاد شده است، علاوه بر این شیوهء درست جبران کمبود تولید داخلی، نابود کردن همین میزان توان تولید در داخل نیست، همچنین این روش آزادسازی واردات، بدون اطلاع قبلی و به مدت بسیار کوتاه مثلائ برای فقط سه ماه، شائبهء ویژه‌خواری و سوءاستفاده از اطلاعات غیرشفاف دولتی برای مقاصد و منافع شخصی همچون تجربهء افزایش تعرفه‌های واردات گوشی تلفن همراه را به شدت در افکار عمومی تقویت می‌کند. این مدت کوتاه، فقط به آن‌هایی امکان بهره‌مندی از مقررات جدید را می‌دهد که از قبل، از تصویب آن، اطلاع داشته و به ثبت سفارش و واردات حجم انبوهی میوه و گوشت اقدام کرده‌اند. متاسفانه، اقدامات خلق‌الساعه و بدون زمینه در تغییر تعرفه‌های گمرکی به گونه‌ای که امکان میلیاردها تومان رانت‌خواری را برای فعالان نزدیک به دولت فراهم کند، در یک سال گذشته به رویهء معمولی و همیشگی دولت نهم تبدیل شده است.

نکتهء جالب‌تر در این کاهش شدید تعرفه‌ها، آن است که این سیاست، کاهش دهندهء توان تولید داخلی و افزایش دهندهء وابستگی کشور به واردات و منابع نفتی و تولیدات بیگانگان، دقیقائ در بزنگاه یکی از تاریخی‌ترین مناقشه‌های استراتژیک جمهوری اسلامی ایران با نظام مسلط بین‌المللی موجود صورت می‌گیرد که طی آن، این نظم مسلط دایمائ ایران را به تحریم اقتصادی تهدید می‌کند. در این شرایط، آزادسازی واردات حتی غذای مردم از خارج، این شائبه را ایجاد می‌کند که دولت به مصالحهء اتمی قریب‌الوقوع با ایالات متحده مطمئن است و یا آن‌که ناخواسته به آسیب‌پذیری هر چه بیش‌تر اقتصاد ملی و حتی تغذیهء مردم در برابر تحریم احتمالی کمک می‌رساند. ا تخاذ دیپلماسی تهاجمی، در عین تشویق و تقویت اقتصاد وابسته، طرفه‌ای است که احتمالائ نمونهء تاریخی آن را در کشور ما و در تاریخ معاصر ایران می‌توان یافت. مجموعهء تحولات در سیاست‌گذاری برای تعرفه‌های گمرکی در یک سال گذشته، نشان دهندهء فقدان یک استراتژی روشن در دولت نهم و سردرگمی و خودمختاری اجزا و عناصر آن در قبال این حیاتی‌ترین بخش سیاست‌گذاری اقتصادی و استراتژیک کشور است. در حالی که همگی، بدون هرگونه زمینه‌سازی و جهت‌گیری روشن وزارت بازرگانی تعرفهء واردات مواد غذایی را کاهش می‌دهد که تولیدکنندگان داخلی بی‌شماری دارد و 15 درصد تولید ناخالص داخلی را به دست می‌دهد، تعرفهء واردات تلفن همراه، بدون حتی یک تولیدکننده در وزارت صنایع کاهش می‌یابد; تعرفهء واردات خودروی سواری که کالایی نسبتائ لوکس است کاهش یافته و همزمان تعرفهء واردات اتوبوس و کامیون به مثابهء کالاهای استراتژیک مورد نیاز، عمومی افزایش می‌یابد، ...

بر این فهرست، بسیار می‌توان افزود در حالی که هیچ خط روشنی از این اقدامات در سمت‌گیری مثلائ حمایت از تولید داخلی و یا حمایت از مصرف‌کنندگان یا حفظ ذخایر ارزی یا رسیدن به حداکثر ارزش افزوده یا ... از هیچ‌یک از این تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه، قابل استنتاج نیست، اما در وقوع پیامدی مشترک، تردیدی وجود ندارد و آن این‌که معدودی از فعالان بازرگانی، ضمن سوءاستفاده از تصمیم‌های دولت و در اقدامی که به زیان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، ده‌ها میلیارد تومان رانت را نصیب خود می‌کنند.

منبع:سرمایه25/6/85