بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

جرج بوش و اعتراض جامعه ملل

 

ژ

جرج بوش و اعتراض جامعه ملل

در حالی که جرج بوش اولین نیمه دومین دوره ریاست جمهوری خود را به پایان می برد، شاهدیم که روز به روز سیاست خارجی او بیشتر مورد اعتراض قرار می گیرد.

باتلاقی به نام عراق، ظهور مجدد جنگ های چریکی در افغانستان، نتیجه بخش نبودن تلاش های واشنگتن در ایجاد صلح در خاورمیانه، جدال های هسته ای کره شمالی و ایران، فاجعه بشری دارفور و بسیار پرونده های دیگر که عملکرد سران کاخ سفید را در نظر مخالفان سیاست امریکا زیر سؤال می برند.

ایوو دالدر از مؤسسه بروکینگز که یکی از مشاوران امنیت ملی رییس جمهور دموکرات بیل کلینتون بوده است اظهار می دارد: "زمانی که جرج بوش در سال 2001 به عنوان رییس جمهور امریکا انتخاب شد، جهان با مشکلات زیادی روبرو بود. ولی او هربار کاری کرده است که این مشکلات تبدیل به تهدید شوند."

شخصیتی که ایالات متحده را پس از واقعه تروریستی 11 سپتامبر به "جنگ علیه تروریسم" واداشت، به راحتی و به طور مستقیم در بین جمهوریخواهان مورد انتقاد قرار می گیرد. ازطرف دیگر، با توجه به همه پرسی ها و برخی از اظهارات می توان به نگرانی های موجود در انتخابات مجلس سنا [7 نوامبر 2006] پی برد.

ازهمین رو، جیمز بیکر یکی از هواداران بوش و وزیر امور خارجه اسبق امریکا از گروه طرفداران بوش خارج شده است تا به راحتی و به صورت عمومی بتواند تصمیمات اتخاذ شده توسط ریاست جمهوری را مورد انتقاد و اعتراض قرار دهد.

بیکر روز یکشنبه در شبکه تلویزیونی ای بی سی [ABC] و در رأس یک کمیسیون مسؤول بررسی استراتژی های قابل اجرا در عراق، ایده انجام مذاکره با کشورهایی را که در نظر واشنگتن به عنوان "کشورهای متخلف" یا "محور شرارت" شناخته می شوند، رد نکرد؛ این درحالی است که جرج بوش همواره مسأله مذاکره با کشورهایی مانند ایران، کره شمالی یا سوریه را رد کرده است.

گزارش این کمیسیون که دموکرات ها را به عنوان جمهوریخواه گردهم آورده هنوز به پایان نرسیده است. این گزارش به پیشنهاداتی جامه عمل خواهد پوشاند که طی آنها نیروهای امریکایی بتوانند بدون اینکه بیش از این وجهه خود را نزد جامعه ملل زایل کنند، از عراق خارج شوند.

در نظر افکار عمومی جامعه بین الملل، با گذشت زمان و با افزایش صدمات و خرابی های وارد آمده به عراق، مداخله نظامی امریکا در این کشور روز به روز از توجیه پذیری کمتری برخوردار می شود. هر روزه دو یا سه سرباز امریکایی در عراق کشته می شوند و وقوع یک جنگ داخلی نیز بیش از پیش محتمل شده است.

سناتور جان وارنر، یکی از نمایندگان جمهوریخواه ایالت ویرجینیا که ریاست کمیسیون دفاع در مجلس سنا را نیز برعهده دارد، به طور آشکار خواستار یک "تغییر رویه" در سیاست خارجی امریکاست.

از دید دموکرات دالدر که همچنین کتابی درخصوص سیاست خارجی جرج بوش نوشته، جنگ عراق یک"حماقت استراتژیک" بوده که براساس "دیدگاهی کاملاً اشتباه از جهان" پایه ریزی شده است. به گفته او، رییس جمهور باید متوجه باشد که ایالات متحده نمی تواند بدون رعایت قوانین و آیین نامه های بین المللی اقدامی را به انجام برساند.

جرج بوش علیرغم وعده های خود در زمینه مبارزه علیه گسترش اتمی، تاکنون نتوانسته است کره شمالی را از ادامه پژوهش های اتمی خود بازدارد و ایران نیز همچنان در ادامه فعالیت های غنی سازی خود ثابت قدم بوده و در این رابطه با هیچ مانع یا مشکلی از سوی دولت بوش روبرو نشده است.

به ویژه در خصوص پرونده هسته ای کره شمالی، مخالفان دولت واشنگتن جرج بوش را به دلیل سازش ناپذیری بیش از حد در انجام مذاکرات با پیونگ یانگ مورد سرزنش قرار می دهند و او را به ایجاد وضعیت متشنج برای مخاطبان خود متهم می کنند.

با این حال پیتر بروکس، یکی از مسؤولین پنتاگون در اولین دوره ریاست جمهوری بوش، خاطرنشان می سازد: "بسیاری از پرونده های بین المللی که انتقادات فعلی علیه کاخ سفید را رقم زده اند، به دهه ها قبل برمی گردند. به عقیده من، کاملاً نامنصفانه است که رییس جمهور فعلی را مسؤول تمامی مشکلات پیش آمده بدانیم."

تحریم کنند، تلافی می کنیم

 

 

تحریم کنند، تلافی می کنیم

علی لاریجانی رییس مذاکره کننده تیم هسته ای ایران روز چهارشنبه تهدید کرد که اگر شورای امنیت به خاطر پرونده هسته ای به تحریم تهران اقدام کند، با اقدامات تلافی جویانه ایران درخصوص تعلیق بازرسی های اتمی مواجه خواهد شد. لاریجانی گفته است که غرب درمحاسباتش اشتباه می کند اگر تصور کند که تواند همزمان از گزینه "چماق وهویج" استفاده کند.

اظهارات علی لاریجانی یک روز پس از آن اعلام می شود که پرونده هسته ای ایران برای بررسی به شورای امنیت ارجاع شده تا مذاکرات مستقیم نمایندگان اروپا و ایران بار دیگر ناتمام بماند.. شکستی که کشورهایی مانند آلمان که پیش از این خواستار عدم استفاده از اهرم شورای امنیت بودند را، برای همراهی با آمریکا به اجماع رساند.

لاریجانی گفته است که اگر حقوق ایران درزمینه دستیابی به انرژی هسته ای نادیده گرفته شود، ایران هم بیکارنخواهد نشست. به گفته او راه شورای امنیت، "تحریم و سختگیری غیر قانونی علیه ایران"، راهی است که طرف مقابل هم باید انتظار واکنش متقابل آن را داشته باشد.

روزسه شنبه 25 کشور اتحادیه اروپا دربیانیه ای از ایران خواستند که فعالیت غنی سازی خود را تعلیق کنند، درحالی که همزمان ازتحریم محدود ایران نیز حمایت کردند. حسینی سخنگوی وزیر امورخارجه در واکنش به این موضوع گفته است: "این بیانیه می‌توانست بسیار واقع‌بینانه‌تر تنظیم شود و اصلا گویای روند سازنده‌ی مذاکرات آقایان لاریجانی و سولانا و حسن نیت ابراز شده از سوی جمهوری اسلامی ایران نیست. جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ابزار و مجاری حقوقی و سیاسی احقاق حقوق مشروع خود را پی‌گیری می‌کند و تردیدی نسبت به درستی مسیر و پافشاری بر حق مسلم خود برای بهره‌مندی از انرژی هسته‌یی برای مصارف صلح‌جویانه ندارد."

از سوی دیگر، گروهی از نمایندگان مجلس ایران درتلاش هستند تا درصورت تحریم ایران، اجازه بازرسی ازتاسیسات هسته ای ایران را ازآژانس بین المللی انرژی اتمی سلب کنند. دیپلمات ها می گویند که فرانسه، آلمان وانگلیس طرح اولیه تحریم ایران را این هفته آماده می کنند که درآن تحریم های تدریجی ایران دیده شده است، اگر چه قرار است بر سر جزییات این تحریم ها بعدا گفت وگو شود. به موجب این تحریم ها سفر مقامات دولتی ایران به بسیاری از کشورها با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و سفرای ایران عملا در کشورهای دیگر نمی توانند با هم ردیف های اداری خود ملاقات کنند. همچنین، افرادی که به نوعی به فن آوری هسته ای مربوط می شوند محدودیت هایی را برای سفر به خارج پیش رو خواهند داشت. معامله فن آوری هایی که به نظر کشورهای غربی می تواند مصارف دوگانه داشته باشد و در صنایع نظامی هم به کار برود نیز ممنوع شده و شرکت هایی که به معامله با ایران بپردازند با جریمه های سنگین مواجه خواهند شد.

این موضوع درتحریم ایران می تواند شامل موارد زیادی شود و در صورت سختگیری روی موارد آن، مشکلاتی را برای صنعت کشور مخصوصا دربخش هایی که وابستگی های درخصوص فن آوری وتهیه قعطات وجود دارد پدید آورد. روسیه وچین تا کنون با موضوع تحریم ایران موافقت نکرده اند. اگر چه رادیو فردا به نقل ازهنری کیسینجر وزیر امورخارجه سابق آمریکا، نوشت که موافقت چین وروسیه با قطعنامه 1696 سازمان ملل که با بی توجهی ایران روبروشد، عملا پاسخ مثبتی به فشار به ایران در صورت عدم توجه تهران به مفاد این قطعنامه بوده است. این بدین معناست که آمریکا و کشورهای غربی عملا با دردست داشتن همین قطعنامه که موافقت همه کشورهای عضو دائم شورای امنیت را به همراه داشته است، می توانند فشار خود را برروی ایران افزایش دهند ونیازمند اخذ مجوز دیگری ازاعضا نیستند.

موضوع فشار بر ایران، اگر چه انتظار می رفت بعد از آزمایش هسته ای کره شمالی کاهش یابد، اما بر عکس موجب نگرانی بیشتر کشورهای غربی شده است. کیسینجر که درزمان نیکسون رییس جمهوری آمریکا وزیر امورخارجه بوده است، به یک شبکه خبری آلمانی گفته است که دستیابی ایران به سلاح های هسته ای مشکلات تازه ای را برای نظم جهان بدنبال خواهد داشت: "هنگام تصدی وزارت امور خارجه در دوران نیکسون دو قدرت جهانی وجود داشت که تا حدودی قابل کنترل بود اما اکنون اگر 20 تا 30 کشور دارای سلاح هسته ای شوند شرایطی فراهم خواهد شد که وقوع فاجعه اتمی را محتمل می کند. ایران اکنون هم بدون سلاح هسته ای منافع ما را به خطر انداخته است. بنابراین یک ایران صاحب سلاح هسته ای خطرناک تر از اکنون خواهد بود." وی افزوده است: "چین و روسیه با دادن رای به قطعنامه 1696 شورای امنیت آمادگی خود را برای دست زدن به اقدام های لازم علیه این کشور درصورتی که به خواست شورای امنیت تمکین نکند نشان داده اند."

کشورهای غربی ایران را به دنبال کردن غنی سازی اورانیوم برای مصارف غیرصلح آمیز وتهیه بمب اتمی متهم می کنند، اما تهران پافشاری می کند که تنها به دنبال به دست آوردن فن آوری تهیه سوخت برای تاسیسات هسته ای خود است.

با این وجود اگر چه لحن لاریجانی نسبت به روزهایی که به مذاکره با سولانا می پرداخت تندتر شده است واگر چه پرونده هم اکنون روی میزشورای امنیت قرار گرفته است، اما کشورهای غربی معتقدند به محض اینکه ایران شرایط آنها را برای تعلیق اورانیوم بپذیرد، گزینه مذاکره امکان پذیرخواهد بود. او پیشتر ازاین به خبرگزاری مهر گفته بود که اگر اروپایی ها به دنبال تحریم ایران باشند بازنده خواهند بود.


لطفا بیایید ما را بخورید

 

 

 

     جایی خواندم که چند ماه دیگر نتیجه  تحقیقات چند ساله و سرمایه گذاری هاى کلان آمریکا در تسلیحات با    انرژی متمرکز     (Directed Energy Weapons) به تولید انبوه می رسد. اینکه این نام نجیب و تمیز چه چیزها پشت سرش دارد را گمانم فقط در فیلم هاى تخیلى بشود به تصویر کشید ، اما تقابل این خبر با جنجالی که بر سر برنامه هسته ای ایران به پا شده شأن نزول این پست و تحقیقاتی است که برای نوشتنش انجام دادم! 

 فکر اولیه تولید اینگونه تسلیحات ، با انفجار اتمی که آمریکا در سال 1962 انجام داد به ذهن محققان رسیده.چرا که از جمله ضایعات اشعه گاماى تولیدشده بر اثر آن -تنها ظرف چند دهم ثانیه- از کار انداختن ایستگاه های رادیویى تا فاصله 1200 کیلومترى بود. با پیشرفت تکنولوژى البته محققان پی بردند که بدون انفجار هسته ای هم می توان به چنین نتیجه اى و حتی در مقیاسی بسیار وسیع تر رسید. در هر حال می گویند پایه تحقیقاتی که بعدها در Kirtland ، پایگاه نیروی هوایی آمریکا در Newmexico ادامه یافت و البته هنوز هم در جریان است همین بود. با مزه این است آمریکا که حمله 11 سپتامبر را بهانه ای برای تمام سیاست هاى چند سال اخیر خود قرار داده ، وزارت دفاعش در مارس 2000  یعنی پیش از حمله به برج های تجارت جهانی در گزارشی به کنگره اعلام کرده که آماده عملیات تهاجمى و دفاعى با سیستم (HEL) یا تسلیحات بر پایه لیزر پرقدرت است.

ظاهرا مقامات نظامى آمریکا در مورد  منتهاى قدرت این تسلیحات مایل به صحبت نیستند اما  مشخص است  که این تسلیحات با اشعه مایکرو ویو و لیزر کار می کنند   و می توانند سیستم هاى الکترونیکی (مثل فرودگاه ها ، مراکز فرماندهی و ....) را از کار بیندازند یا افراد را با ایجاد دردى تحمل نکردنی - در خوشبینانه ترین حالت البته- از پا درآورند .میزان تخریب کاملا بسته به زمان تابش  اشعه  روی هدف بخت برگشته است (آنهایی که گوشت را برای باز کردن یخ در دستگاه مایکروویو  چند ثانیه اضافی گذاشته اند می دانند چه بلایی سر گوشت بیچاره می آید).همین باعث شده وزارت دفاع امریکا از طرفداران این نوع اسلحه باشد چرا که می توانند ادعا کنند لزوما اسلحه اى کشنده نیست.. تنها دو تانیه تماس اشعه با پوست بدن سلول های زیر پوست را به دماى 51 درحه سانتیگراد می رساند  . اشعه از دیوار رد میشود بنابراین پناه گرفتن و پنهان شدن چندان به کار نمی آید.  و البته این همان تکنولوژى است که دانلد رامسفلد  وزیر دفاع آمریکا در آستانه جنگ در عراق به آن می نازید و  تلویحااز تصرف ساده خاک عراق با اتکا به آن صحبت کرد  .

این تکنولوژى توسط شرکت آمریکایی Raytheon به دولت آمریکا تحویل داده شده و از آنجا که اساس قدرت تخریب آن بر اساس تولید اشعه است خیلی راحت قابلیت کارگذاشتن در کلاهک موشک و یا بمب را هم دارد. در عین حال سیستم فضایی این نوع اسلحه که روى ماهواره ها سوار می شود می تواند موشک های قاره پیما را در میانه راه ردگیرى و نابود کند. نوع زمینی آن می تواند اطراف تاسیسات نظامی یا شهرى مثل نیروگاه ها کار گذاشته شود و هر سیستمی را که قصد هدف گرفتن این تاسیسات را داشته باشد نابود کند. آخرین ردى که درباره به کارگرفته شدن این اسلحه ها در میدان هاى جنگ پیدا کردم مطلبی در اکونومیست بود در سال 2003 که آن زمان خبر از برنامه هاى آمریکا براى سوار کردن این تسلیحات بر روى جیپ هاى ارتش خود در عراق بود . با این همه مجله American Science نوشته که این نوع تسلیحات روی جیپ های Humvee در حال حاضر کار گذاشته شده اند . Raytheon نام این تکنولوژی را گذاشته Active Denial Technology که شاید بتوان آن را تکنولوژى متفرق کردن هوشمند ترجمه کرد (فارسی دانان لطفا معادل بسازند) اما برای من بیشتر "تکنولوژى به غلط کردن بنداز فعال" معنی می دهد!

اشعه هر کسی را که سر راهش باشد در خوشبینانه ترین حالت متفرق می کند اما آنطور که American Science نوشته با توجه به دامنه متفاوت دمایی که می تواند در بدن فرد ایجاد می کند می تواند هدف را مثل یک بشقاب غذا در مایکرو ویو بپزد. اما  در زمان کوتاه تر بینایی فرد و حافظه کوتاه مدت را از بین می برد ، درد شدید در اندام درونی بدن از جمله بیضه ها ایجاد می کند و در عین حال  کارکرد اندام داخلی را مختل می کند.  هدف نهایی آقایان البته کار گذاشتن این تسلیحات بر روی مدار زمین در نقاط مختلف است تا بتواند ظرف چند ثانیه به کار بیافتد تا هر کاری که به میل مبارک بود انجام بدهند. 

اکونومیست می نویسد وزارت دفاع اسراییل و ارتش آمریکا در سال 1996 شروع به طراحی و عملیاتی کردن برنامه ضد موشک بر اساس HEL  کردند که از آن زمان تا به امروز موفق ترین برنامه ضد موشک تاریخ است.

از دلایل دیگر سرمایه گذاری آمریکا روى این تسلیحات یکی پایین آوردن تلفات خودیست که ارتش آمریکا در عراق ثابت کرد در آن تخصص ویژه دارد . آمریکایی ها اسم این ضعف را گذاشته اند مشکل برادر کشی! و البته شاید نقطه قوت اصلی آن کم هزینه بودن آن است. در حالیکه شلیک هر موشک Sparrow چیزی حدود 125 هزار دلار و هر فروند موشک کروز Tomahawk حدود 600 هزار دلار هزینه دارد ، شلیک با موشک هاى HEL تنها هشت هزار دلار خرج بر میدارد.

جزییات زیادى درباره این تکنولوژى پیدا کردم که از حوصله این پست خارج است اما با مطرح کردن آن تنها یک هدف داشتم. من که سالهاى کودکی ام را با شمردن بمب هایی که هواپیماهای عراقی بر سرمان میریختند و دویدن در سنگرهای سیمانی مدرسه گذرانده ام دل پری از جنگ دارم. پدرم هنوز بعد از این همه سال بیشتر از ده ثانیه نمی تواند از آن روزها حرف بزند و گریه امانش را می برد.اما در دنیایی که زورمندانش قصد قورت دادن کشورهای دیگر را می کنند  و ژست فرزانگی و اخلاق مدارى می گیرند واقعا باید نگران بازى هایی بود که به اسم جامعه بین المللی پیاده می شود و به یک کلام وا داد؟

منبع:وبلاگ سودای مکالمه

چین میگوید به نقش سازنده خود در حل و فصل بن بست اتمی ایران ادامه


20/10/2006

Iran nuclear

 

چین میگوید "نقش سازنده ای" را در کوششهائی جاری برای حل و فصل بن بست اتمی ایران با غرب، ایفا خواهد کرد.

"لی ژائوشینگ" وزیر امور خارجه چین این اظهار نظر را امروز جمعه در پکن طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کاندولیزا رایس، ابراز داشت.

لی میگوید چین آماده است که نقش سازنده خود را در روند مسالمت آمیز حل و فصل مسأله اتمی ایران، ادامه دهد.

رایس گفت دو طرف اقدامات شورای امنیـت سازمان ملل متحد را جهت تهیه پیشنویس قطعنامه ای که احتمالاً تحریم هائی بر روی ایران بخاطر امتناع از متوقف کردن فعالیت غنی سازی اورانیوم اعمال خواهد کرد، مورد بحث قرار دادند.

چین و روسیه در برابر واکنش سخت علیه ایران مقاومت میکنند در عین آنکه مصراً خواهان پایان رودروئی از طریق مذاکرات هستند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا حمایت خود را از تحریم های محدود علیه ایران اعلام کرده اند.

مانور نظامی 9 کشور برای حمله به تاسیسات اتمی ایران

در پی اعلام آمادگی دو کشور عربی حوزه خلیج فارس برای همکاری با آمریکا در مانور نظامی 30 اکتبر برابر با هشتم آبان ماه 1385، سه کشور دیگر این حوزه نیز برای حضور خود اعلام آمادگی کردند.

شبکه یک تلویزیونی عربستان اعلام کرد: پیش از این عربستان تمایلی به حضور در مانور آمریکا که گفته می شود با شعار "مبارزه با تاسیسات اتمی ایران" بر پا خواهد شد نداشت اما ظاهرا مذاکرات بین واشنگتن و ریاض منجر به توافق دو جانبه شده است.

این شبکه تلویزیونی افزود: علاوه بر عربستان، امارات متحده عربی و قطر نیز برای شرکت در این مانور به رهبری آمریکا اعلام آمادگی کرده اند اما مطبوعات قطر چیزی در این رابطه منتشر نکرده اند.

شبکه یک تلویزیون عربستان خاطرنشان کرد: علاوه بر کشورهای کویت، بحرین، عربستان، امارات متحده عربی و قطر، سه کشور اروپایی فرانسه، بلژیک و انگلیس نیز توان نظامی خود را در مانور به آزمایش خواهند گذاشت.

از سوی دیگر، روزنامه تایمز چاپ لندن در مورد تاریخچه حضور ناو نظامی آیزنهاور آمریکا در خلیج فارس نوشت: زمانی که به تاریخچه حضور ناو مذکور در خلیج - فارس - نگاهی مختصر می اندازیم به این نتیجه می رسیم که عمده علت حضور آن نهایتا به آغاز جنگ منجر شده است.

تایمز افزود: در صورت قطعی شدن حضور کشورهای عربستان، قطر، امارات متحده عربی در مانور، ائتلاف کشورهای حوزه خلیخ - فارس - تکمیل خواهد شد و کویت و بحرین تنها نخواهند بود.

این روزنامه با اشاره به اینکه تعداد کشورهای شرکت کننده در مانور آمریکا بسیار زیادتر از حد طبیعی است، تصریح کرد: معمولا در یک مانور نظامی، یک تا سه کشور به صورت مشترک شرکت می کنند اما ظاهرا این بار موضوع با دفعات قبل متفاوت است و 9 کشور از خاورمیانه، آمریکا و اروپا قصد آزمودن توان نظامی خود را دارند.

تایمز در پایان به بحث اتمی ایران با اروپا و آمریکا اشاره کرد و نوشت: شاید این مانور که با شعار متوقف ساختن فعالیت تاسیسات اتمی ایران قرار است آغاز شود، تاریخ سیاسی خاورمیانه را دچار تحول کند اما در هر صورت باید صبر کرد و منتظر 30 اکتبر بود.