بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

تعلیق تابوی ما نیست

 

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در یک مصاحبه‌ اختصاصی با سه روزنامه‌ مهم لیبراسیون از فرانسه، ریپوبلیکا از ایتالیا و لو تامپ سوئیس به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مهم منطقه‌‌ای و بین‌المللی پرداخت.

دکتر ولایتی در این مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگار ارشد سه نشریه یاد شده در موضوع اتمی تاکید نمود: ‌٥/٣ سال است که تمرکز غرب بر تعلیق است و ما مدت ‌٥/٢ سال همین خواسته تعلیق را پذیرفتیم با امید به اینکه مشکل حل شود و این نشان می‌دهد که تعلیق برای ما تابو نبوده است و ما می‌گوییم ‌٥/٢ سال کافی است. پس از این مدت که ما پیشنهادات طرف مقابل را که روح حاکم بر آن تعلیق بود برای ‌٥/٢ سال مورد توجه قرار دادیم متوجه شدیم که غرض اصلی پیشنهاد کنندگان این است که ما به توانایی استفاده از انرژی هسته‌‌ای صلح آمیز نرسیم و این خط قرمز ما است. تاکید می‌کنم نداشتن تکنولوژی هسته‌ای صلح آمیز، این خط قرمز ما است. این نکته که این توانایی کاربرد نظامی پیدا کند، هم خط قرمز ما است و تاکید داریم که این توانایی واجد کاربردی نظامی نشود. ولایتی افزوده است: بنابراین این در چارچوب قرارداد عدم اشاعه است که آن را امضا کردیم، پس اگر برنامه‌ها در چارچوب این معاهده است، پس جز حقوق ما است. اینک در این شرایط هم فکر می‌کنیم در‌های مذاکراتی کار با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گفت‌وگو با آقای البرادعی مفتوح بوده و قابل دنبال شدن است. هم چنین خوشبین هستیم که به نتایج برسیم منتهی این گفت‌وگوها باید با حسن نیت ادامه یابد.

دکتر ولایتی درخصوص مقاومت لبنان نیز اشاره نمود: شما باید از اینکه حزب‌الله با بکارگیری سلاح خود از لبنان دفاع کند، حمایت نمایید. توجه کنید که یک گروه کوچک چون حزب‌الله چگونه با شجاعت در برابر حمله جدید اسراییل دفاع می‌کند. از نظر حزب‌الله در دفاع از لبنان فرقی بین مسیحی، سنی و شیعه نیست و حزب‌الله از همه اینها دفاع می‌کند از شهر و دهکده مسیحی تا شهر سنی و منطقه‌ی شیعی، امروز با فداکاری شیعی از خانه و زندگی مسیحی و سنی دفاع صورت می‌پذیرد. آیا کسی دیگر هم برای دفاع هست؟ بنابر این منطقی است که اکنون که دولت لبنان نمی‌تواند ارتش قوی در برابر اسراییل داشته باشد همین مقاومت چریکی آنگونه که شما در مقابل آلمان انجام دادید، صورت گیرد. فرانسه وقتی مارشال پتن در برابر هیتلر تسلیم شد جنگ چریکی راه انداخت تا بیگانه را بیرون کند، اینها هم همین کار شما را می‌کنند.

متن این مصاحبه شرح زیر است:

آیا بحران در برنامه‌ی هسته‌‌ای حاکم خواهد بود، یا جایی برای مذاکره وجود دارد؟

این مشکل می‌تواند بدون بحران حل شود، زیرا ما فقط به امنیت کشورمان، منطقه و جهان می‌اندیشیم. 

آیا ممکن است تعلیق همزمان تحریم‌های شورای امنیت و فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم شما مطرح باشد؟
هفته‌ گذشته در مسکو با ولادیمیر پوتین در این باره صحبت کردم. ما در این خصوص اختلافی با هم نداریم. 

ایده‌ تعلیق هم‌زمان محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌پذیرید؟
ما داوطلبانه می پذیریم که محمد البرادعی مخاطب ما در این پرونده باشد. اکنون باید او پیشنهاد کتبی‌اش را به ما ارایه کند و ما بتوانیم آن را مورد بررسی قرار دهیم. ما در تهران مشاورات لازم را انجام داده‌ایم و لاریجانی مذاکره کننده ما، دستورات مربوطه را دریافت کرده است. 

شما به من جواب ندادید...
درها برای مذاکره با محمد البرادعی کاملا باز است. هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد. 

در مورد تعلیق عملیات‌های غنی سازی شما هم محدویتی وجود ندارد؟
ما پیش از این در سال‌های گذشته تعلیق دو سال و نیمه را پذیرفتیم اما در نهایت به نظر رسید آنها می خواهند ما از انرژی هسته‌یی چشم پوشی کنیم و این کاملا غیر قابل پذیرش بود. این تعلیق توافقی به همراه نداشت اما اگر ما به تلاش خود برای حل صلح آمیز این مشکل ادامه دهیم هیچ ایده‌ای نباید از پیش برای ما و برای هر شخص دیگری غیرقابل قبول باشد. ما تنها یک خط قرمز داریم و آن حفظ حق ما برای دستیابی به انرژی هسته‌یی است که براساس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌‌ای برای ما تضمین شده است، ما برنامه‌ هسته‌‌ای نظامی نمی خواهیم اما تاکید و تکرار می کنم همه باید بدانند که حق استفاده از انرژی هسته‌ای صلح آمیز برای ما یک خط قرمز است و ما از آن دفاع می کنیم بدون اینکه در این راه تسلیم شویم. 

می‌توان باور کرد که ایران واقعا بمب نمی خواهد در حالی که شما می خواهید کشوری را که عضوی از سازمان ملل است از نقشه حذف کنید؟
من می‌دانم که می‌خواهید درباره‌ اسراییل سخن بگویید اما آنچه رهبر ما، مسوول عالی رتبه ما و آنچه که از زبان وی گفته شده این است که کلیه ساکنان مسلمان، یهودی و مسیحی این سرزمین که ما آن را فلسطین 
می‌نامیم، باید به صورت دموکراتیک درباره‌ آینده خود تصمیم بگیرند. این به عهده‌ دموکراسی است که این مشکل را حل کند. 

می‌توان این مساله را باور کرد در حالی که ایران به تازگی کنفرانسی بین المللی درباره انکار هولوکاست برگزار کرد؟
من در این کنفرانس شرکت نکردم اما این کنفرانس با هدف انکار هولوکاست برگزار نشد بلکه می‌خواست بکوشد واقعیات را بررسی کند. می توان درباره‌ تعداد قربانیان این نسل کشی سوال کرد بدون اینکه آنچه که اتفاق افتاده را زیر سوال برد و اینکه من می‌خواستم به شما یاد آوری کنم که این کار توسط اروپایی‌ها، نازی‌ها انجام شده و مقدمات این قتل عام در قرون گذشته در اروپا فراهم شده بود. هر چه باشد قرآن می گوید هنگامی که شخصی زندگی یک بی گناه را تباه کند کل بشریت را از بین برده است. قتل عام یهودیان هیچگاه در سرزمین مسلمانان صورت نگرفته است و برعکس در امپراطوری عثمانی، آنها تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا یهودیان اسپانیا بتوانند در آن سرزمین مستقر شوند.

بنابراین شما می‌پذیرید که این نسل کشی یک واقعیت تاریخی است؟
بله اما ما نمی پذیریم که این واقعیت وسیله‌ای برای توجیه سرکوب فلسطینیان باشد. 

با شنیدن حرف‌های شما از خود می‌پرسیم که واقعا چرا اعلامیه‌های تحریک کننده‌ای را از ایران می‌شنویم؟
اگر اعلامیه‌های ما «تحریک کننده» است، آنطور که شما می‌گویید، تحریک کننده‌تر از آنچه که ژنرال دوگل در زمان خودش گفته بود که «زنده باد کبک آزاد!» نیست. 

دوگل هرگز نگفته بود کانادا «از روی نقشه محو شود».
خیر. فقط دخالت در امور آن را خواستار شده بود.

عراق در جنگ داخلی فرو رفته است چرا شما با راه‌حل فدرالی که می‌تواند احتمالا تحرکات را متوقف کند، مخالف هستید؟ 
نه، ما هرگز چنین چیزی را نگفته‌ایم. 

تمامی دیپلمات‌های شما این را می‌گویند؟
ما هرگز چنین چیزی را نگفته‌ایم، چرا که بر عهده عراقی‌هاست که در خصوص آنکه چه چیزی را برای خود می‌خواهند، تصمیم بگیرند. اگر آنها فدرالیسم را برگزینند، اگر این تصمیم آنها باشد، بسیار خوب. ما با آن مخالفتی نداریم.

نفوذ شما در عراق بسیار زیاد است، چه چیزی را در آنجا پیشنهاد می‌کنید؟
ما فقط در عراق نفوذ نداریم، ما هم چنین ‌١٢٠٠ کیلومتر مرز با این کشور دوست داریم. پناهندگانی را پذیرفته‌ایم که اکنون در بغداد فرماندهی می‌کنند. ما این طور ارزیابی می‌کنیم که باید از دولت عراق حمایت کرد چرا که نتیجه یک انتخابات است، باید به بازسازی آن کمک کرد و به اشغال پایان داد. 

جورج بوش چیزی جز این نمی‌گوید.....
مشکل این است که اعمال او با حرفهایش سازگار نیست و حتی مقامات منتخب آمریکایی که خواستار فراخوانی سربازان شده‌اند، خواهان آنند که ایالت متحده پایگاه‌هایش را در عراق حفظ کند تا بر آینده این منطقه اعمال فشار کند. 

رژیم‌های سنی هم همین را آرزو دارند، چنانکه شما از آن نگرانید.
نگرانی آنها بی اساس است، این ما نیستیم که اکثریت شیعه را در عراق انتخاب کردیم بلکه عراقیها بودند که حدود ‌٦٠ درصد آنها شیعه هستند، این اکثریتی است که باید مانند هر جای دیگر با اقلیت‌ها همراه باشد. بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم کنفرانسی در خصوص ثبات منطقه به ویژه در خصوص تروریسم برگزار شود، ما همگی باید با تحولاتی که پس از حمله به عراق و افغانستان و پس از حملات ‌١١ سپتامبر ظهور کرده که بزرگترین فاجعه در تاریخ معاصر است چرا که قربانیان آن بی‌گناه بودند، روبرو شویم.

تمایل برای ثبات منطقه با حمایت شما از حزب‌الله لبنان مغایرت دارد، آیا زمان آن نیست که به حزب‌الله گفته شود خلع سلاح شود؟
برای آسانتر کردن کار اسراییل؟ 

نزدیک به ده سال است که اسراییل از لبنان عقب نشینی کرده ...
اسراییل باید از مزارع شبعا که سرزمین لبنانی‌هاست، خارج شود، هم چنان یک مرحله باقی است که باید از آن گذر کرد و مادامی که دولت لبنان هم چنان ضعیف باقی بماند حزب‌الله قدرتی بازدارنده است، برای همه ضروری است که دولت لبنان را تقویت کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد