بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

'مرز تجاری بین المللی مهران مسدود شد'

 
 
سربازان آمریکایی در راق
جورج بوش گفته است بیش از 20 هزار سرباز اضافی به عراق می فرستد
در حالی که مقامات عراقی اعلام کرده اند که برای کنترل خشونت در بغداد مرز این کشور با ایران و سوریه را بسته اند، یک مقام ایرانی نیز گفته است مرز بین المللی و تجاری شهرستان مهران، در جنوب استان ایلام، مسدود و تردد زائران و صدور کالا از طریق این مرز متوقف شده است.

خالد رحیمی، فرماندار مهران، روز چهارشنبه (14 فوریه) گفت این اقدام بر اساس تدابیر جدید امنیتی برای بغداد صورت گرفته و از ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی و برای سه روز به اجرا در آمده است.

مقامات ایران می گویند به طور معمول روزانه بیش از 6000 زائر ایرانی و عراقی و همچنین 700 دستگاه کامیون حامل کالاهای ایرانی از طریق خروجی مهران به شهرهای مذهبی دو کشور در تردد هستند.

پس از حمله نظامی نیروهای به رهبری آمریکا به عراق و سرنگونی رژیم صدام حسین شمار زیادی از ایرانیان به قصد زیارت وارد این کشور شدند اما با بروز خشونت ها، گذرگاه های مختلف مرزی میان ایران و عراق بارها بسته شد.

سال گذشته همزمان با فرارسیدن ایام تاسوعا عاشورا و برگزاری مراسم عزاداری در شهرهای مقدس در عراق، دولت ایران مرز این کشور با عراق را به مدت دو روز بسته اعلام کرد و مانع از تردد زائران به عراق شد.

دو سال پیش نیز مقامات عراقی ظاهرا بدون اطلاع مرزبانان ایرانی مرز شلمچه را به روی زائران ایرانی بستند اما پس از چند روز این گذرگاه را باز کردند.

خبرگزاری ها به نقل از مقامات عراقی آورده اند که در حال حاضر تمامی خروجی ها میان ایران و عراق مسدود شده اند و در صورت مشاهده بهبود وضعیت امنیتی در بغداد تا سه روز دیگر چهار ایستگاه مرزی ایران و عراق گشوده خواهند شد.

بنابر این گزارش ها یکی از چهار خروجی میان سوریه و عراق به طور نامحدود و سه خروجی دیگر به مدت 72 ساعت مسدود شده اند.

مسدود شدن مرزها

ژنرال عبود قنبر، فرمانده عراقی مسئول طرح امنیتی جدید برای بغداد، روز سه شنبه (13 فوریه) جزئیات طرح بستن موقت مرزهای این کشور با ایران و سوریه را - که از حمایت آمریکا برخوردار است - اعلام کرد.

ژنرال قنبر در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که او ساعات منع رفت و آمد در پایتخت را افزایش داده و مرزهای مشترک عراق با ایران و سوریه را برای حداقل سه روز بسته است.

خبرنگاران بی بی سی در منطقه می گویند بستن این مرزها کاری مشکل خواهد بود چون مرزهای مشترک طولانی و نفوذپذیر بوده و غالبا از آن ها محافظتی نمی شود.

یک خبرنگار بی بی سی می گوید اگرچه قرار است نیروهای عراقی، رهبری طرح امنیتی جدید را عهده دار باشند، هیچ گونه عملیات مهمی بدون تایید آمریکا صورت نخواهد گرفت.

جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که بیش از ۲۰ هزار نیروی تازه نفس آمریکایی به ده ها هزار پرسنل عراقی خواهند پیوست تا شورشیان را از بغداد و سایر مناطقی که صحنه خشونت های فرقه ای است بیرون کنند.

تصمیم جورج بوش با مخالفت شدید کنگره آمریکا که دموکرات ها درآن دارای اکثریتند روبرو شده است.

در حال حاضر کنگره آمریکا سرگرم بحث درباره طرح امنیتی مورد بحث است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد