بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

در نقش دولت ایران در ارسال سلاح به عراق شکی نیست'

 
بوش
آقای بوش می گوید از نظر او شکی نیست که دولت ایران در ارسال سلاح به عراق نقش دارد
جورج بوش تحت فشار انتقادها در مورد استحکام شواهد عرضه شده توسط پنتاگون دایر بر نقش مقام های بلندپایه ایرانی در ارسال سلاح های پیشرفته برای شبه نظامیان شیعه عراقی، اذعان کرده است که نمی داند چنین اقدامی به دستور بالاترین سطوح حاکمیت ایران صورت گرفته است یا خیر.

با این حال رئیس جمهور آمریکا افزود که شکی ندارد بخشی از دولت ایران در این کار نقش دارد و فرقی نمی کند که دستور از کدام سطوح صادر شده باشد.

چند مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه در عراق طی جلسه ای با خبرنگاران به شرط فاش نشدن هویت شان مجموعه ای از مهمات پیشرفته ای را به نمایش گذاشتند که به گفته آنها به دستور "بالاترین سطوح" حکومت ایران برای شبه نظامیان عراقی ارسال شده و از آنها برای قتل 170 سرباز آمریکایی طی سه سال گذشته استفاده شده است.

آنها انگشت اتهام را به سوی نیروی قدس، یکی از یگان های ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نشانه رفتند و استدلال کردند که نیروی قدس نمی توانسته بمب های پیشرفته موسوم به "ای اف پی" (explosively formed penetrators) را که حتی قادر به نفوذ در تانک های قوی آبرامز است بدون دستور مقام های ارشد جمهوری اسلامی به عراق قاچاق کند. سپاه پاسداران ایران مستقیما از علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور می گیرد.

ایران این اتهام را فورا رد کرد و گفت که آمریکا در پی کسی است تا مشکلات عراق را به گردن آن بیاندازد.

کاخ سفید تحت فشار

کاخ سفید از زمان برگزاری آن کنفرانس خبری در بغداد با سوالات متعددی درباره استحکام شواهد ارائه شده روبرو شده است.

آنچه به خصوص برای دولت آقای بوش دردسرآفرین شده اظهارات ژنرال پیتر پیس، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، است که در مورد ادعای مربوط به نقش بالاترین سطوح دولت ایران در ماجرا ابراز تردید کرد.

آقای پیس روز دوشنبه تایید کرد که سلاح های نمایش داده شده در ایران ساخته شده است اما افزود: "آنچه نمی توانم بگویم این است که دولت ایران، به طور مشخص، از آن آگاه بوده است."

از زمان پخش آن اظهارات کاخ سفید بارها مجبور به دفاع از شواهد ارائه شده در مقابل منتقدین شده است.

جورج بوش روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در واشنگتن اطمینان داد که دولت او از صحت آن شواهد علیه ایران مطمئن است.

سلاح های نمایش داده شده توسط پنتاگون
مقامات آمریکایی مهماتی را که ادعا می کنند ساخت ایران است به نمایش گذاشتند

وی گفت: "می توانم با اطمینان بگویم که نیروی قدس، که بخشی از دولت ایران است، این وسایل منفجره را که به نیروهای ما آسیب رسانده، تامین کرده است."

وی افزود: "من نمی دانم آیا نیروی قدس از سطوح بالای دولت دستور گرفته یا نه. اما حرف من این است که کدام بدتر است - این که آنها دستور را صادر کرده باشند و ماجرا (ارسال بمب ها) روی داده باشد یا اینکه آنها دستور نداده باشند و ماجرا روی داده باشد؟".

به گزارش خبرگزاری فرانسه وی در قسمت دیگری از سخنانش گفت: "اینکه آیا احمدی نژاد به نیروی قدس دستور داده باشد این کار را انجام دهد، فکر نمی کنم ما بدانیم. اما ما می دانیم که (این سلاح ها) وجود دارند."

آقای بوش همچنین هرگونه کنایه ای دایر بر اینکه اتهامات دولت او علیه ایران ساختگی است را "مضحک" خواند.

وی گفت: "می دانیم که (سلاح ها) وجود دارند، می دانیم که توسط نیروی قدس تامین شده است. می دانیم که نیروی قدس بخشی از دولت ایران است. فکر نمی کنم بدانیم که چه کسی تلفن را برداشته و به قدس دستور داد برود این کار را بکند، اما می دانیم که (قدس) بخشی مهم از دولت ایران است."

'تناقضی وجود ندارد'

آقای بوش همچنین اشارات در مورد وجود اختلاف نظر در داخل ارتش آمریکا درباره نقش نیروی قدس و دولت ایران چنانکه در سخنان ژنرال پیس منعکس شده بود را رد کرد.

وی گفت: "هیچ تناقضی وجود ندارد. نمی توانم به زبانی ساده تر از این بگویم."

ساعاتی پیشتر ژنرال ویلیام کالدول سخنگوی ارتش آمریکا در عراق رسما اتهامات مطرح شده در روز یکشنبه توسط مقام های ناشناس پنتاگون را تکرار کرد با این حال از تایید این ادعا که سلاح ها به دستور "بالاترین سطوح" دولت ایران ارسال شده خودداری کرد و آن را "استنباط" یک تحلیلگر نظامی دانست. یکی از مقام هایی که روز یکشنبه در بغداد با خبرنگاران صحبت کرد تحلیلگر نظامی پنتاگون بود.

ایران روز دوشنبه در واکنش رسمی خود به آن اتهامات، آنها را رد کرده بود.

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ضمن رد اتهامات مقامات نظامی آمریکایی گفت که شواهد ارایه شده حتی برای اعضای کنگره ایالات متحده قانع کننده نبوده و سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - نیز گفته است سندی برای متهم کردن ایران در دست ندارد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز در گفتگو با شبکه خبری "ای بی سی" آمریکا آن ادعاها را بی پایه خواند و گفت ایران به دنبال ایجاد صلح و ثبات در عراق است و نه خونریزی.

آقای بوش در کنفرانس روز چهارشنبه همچنین گفت کشورش قصد دارد موضوع بحران هسته ای ایران و کره شمالی را به شکلی صلح آمیز حل کند.

رییس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود از طرح امنیتی جدید برای بغداد دفاع کرد و گفت این استراتژی فرصتی را برای دولت عراق فراهم آورده تا بر خشونت های فرقه ای در این کشور غلبه کند.

آقای بوش در این کنفرانس مطبوعاتی اضافه کرد که اگر ایالات متحده در عراق شکست بخورد، دشمنان به این کشور حمله خواهند کرد.

رییس جمهور آمریکا در این کنفرانس خبری اذعان کرد که استقرار امنیت در بغداد به زمان نیاز دارد و خشونت ادامه خواهد داشت اما موفقیت ایالات متحده در عراق اهمیت بسیار زیادی دارد.

سخنان آقای بوش در حالی ابراز شد که روز گذشته (13 فوریه) مجلس نمایندگان آمریکا مناظره در مورد قطعنامه ای در مخالفت با طرح جدید برای عراق را آغاز کرده است. انتظار می رود این قطعنامه تصویب شود.

منبع:بی بی سی

بیزبلاگر: فضاسازی تندروهای آمریکای وارد عرصه جدید و خطرناکتری می شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد