بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

انتقاد شدیداللحن هاشمی از بی‌توجهی دولت به سند چشم‌انداز

 

متاسفانه باید صریحاً اعلام کنم علیرغم ابلاغ سند، ما تفاوتی در رفتار امروزمان با گذشته نمی‌بینیم. انگار این برنامه ابلاغ نشده و یک سند تشریفاتی و برای وقت گذرانی بوده است. اگر همه در مسیر چشم‌انداز که مورد تاکید رهبری نیز هست، حرکت کنیم خیلی زودتر در مسیر اهداف انقلاب قرار می‌گیریم

دومین روز همایش ملی سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 شاهد انتقاد شدیداللحن اکبر هاشمی رفسنجانی از دولت به دلیل بی‌توجهی به این سند بود؛ تا آنجا که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که امروز تدوین چشم‌انداز برای کشور‌ ما به یک ضرورت تبدیل شده است، گفت: علیرغم ابلاغ سند چشم انداز، تفاوتی در رفتار امروزمان با گذشته نمی‌بینیم، انگار این برنامه ابلاغ نشده و یک سند تشریفاتی و برای وقت گذرانی بوده است.

وی افزود: در ایران بعد از انقلاب به کار دراز مدت و تدوین برنامه راهبردی توجه شد، اما دهه اول انقلاب به دلیل مسائل آن مقطع، نظام این فرصت را نیافت که برنامه دراز مدتی تدوین کند و عملاً برنامه‌ای هم نداشتیم و ابتدا حتی فاقد برنامه 5 ساله بودیم.

به گزارش فارس، هاشمی رفسنجانی صبح امروز یکشنبه افزود: دولت آن زمان برنامه دراز مدتی هم به مجلس فرستاد که ما دیدیم با شرایط جنگ امکان اجرای برنامه دراز مدت نیست و بررسی آن متوقف شد، تا بعد از جنگ که اولین برنامه دراز مدت نظام تدوین شد، که برنامه پر خیر و برکتی بود. برنامه‌های دوم و سوم هم به همین نمود روزمره گذشت اما در دوره سازندگی که دوره فعالیت جدی اقتصادی و توسعه‌ای کشور بود، فقدان یک برنامه دراز مدت احساس می‌شد.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای تدوین یک برنامه دراز مدت در سال‌های بعد از جنگ انجام شد و همچنین تلاش‌هایی که تدوین برنامه ایران 1400 انجامید، اظهار داشت: بعد از پایان عمر دولت سازندگی اگر چه دغدغه تدوین برنامه بلند مدت بود، اما یک خلا زجر آور چند ساله پیش آمد تا سند چشم‌انداز تدوین شود که امروز این سند پشتوانه غنی و محکمی دارد که حاصل سالها تلاش برای تدوین یک برنامه بلند مدت است که سرمایه بسیاری خوبی برای برنامه‌ریزیهای دیگر است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیوستگی بحث‌ها و بررسی‌ها درباره تدوین سند چشم‌انداز به دقت نظر و مباحث طولانی صورت گرفته در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تدوین جزء جزء سند چشم‌انداز نیز اشاره کرد و گفت: سند چشم انداز را در مقابل برنامه‌های عملیاتی می‌توان سند و برنامه‌ای راهبردی و استراتژیک توصیف کرد که به دانش و دانایی متکی است، برنامه‌های عملیاتی دولت‌ها معمولاً بر روی منابع موجود و عموماً طبیعی تکیه دارد که نمی‌تواند خیلی تحول آفرین باشد، چرا که منابع آن محدود است، اما اگر ما منابع خود را بر روی دانش و دانایی تعریف کردیم، آن وقت این منابع نامحدود خواهد شد.

هاشمی رفسنجانی به اهمیت برنامه‌های متکی بر دانایی اشاره کرد و بیان داشت:قرار است برنامه‌های ما از این به بعد معطوف و متکی بر سند چشم‌انداز باشد و اهداف خود را با این جهت تعریف کنیم که با تکیه بر دانایی محقق شوند، تا استفاده دانش محور ما از منابع طبیعی بهره‌برداری ما از این منابع را نیز متحول کند تفاوت و فاصله امروز ما با کشورهایی نظیر ژاپن در همین است که ما براستفاده راحت و اولیه از منابع طبیعی اکتفا کردیم و آنها بهره‌وری دانش محور از این منابع را اصل قرار داده‌اند.

وی تاکید کرد: با توجه جدی به محتوای این سند که دقت زیادی در تدوین کلمه به کلمه آن شده است، ما وارد مرحله جدیدی می‌شویم و در مسیری قرار می‌گیریم که لازمه مدیریت جامعه اسلامی است که متاسفانه باید صریحاً اعلام کنم که علیرغم ابلاغ سند، ما تفاوتی در رفتار امروزمان با گذشته نمی‌بینیم که انگار این برنامه ابلاغ نشده و یک سند تشریفاتی و برای وقت گذرانی بوده است که امیدواریم این مسئله زودتر رفع شود و به خصوص که ما یک تغییر دولت و تغییر نگرش را داشتیم که یک وقفه زمانی پدید آورد که امیدوارم زودتر تبعات این تغییر دولت مرتفع شود و به خصوص بعد از این همایش کار جدی مبتنی بر اصول سند چشم‌انداز آغاز شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم که اگر همه ما در مسیر طراحی شده سند چشم‌انداز که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، حرکت کنیم خیلی زودتر در مسیر تحقق اهداف انقلاب قرار می‌گیریم، در سند چشم‌انداز بر روی مسائلی تکیه و تاکید شده است که خصوصیات و نیازهای ماست،به عنوان مثال رونق اقتصادی همراه عدالت دیده شده است.
هاشمی رفسنجانی با تکرار مجدد این مطلب که این سند عملیاتی نبوده و راهبردی است، یادآور شد: امیدواریم با چنین همایش‌هایی و اطلاع‌رسانی و تبیین این سند توسط رسانه‌ها و فرهنگ سازی و تفکر سازی در جامعه، تنگناهای موجود در مسیر تعالی نظام و تحقق اهداف انقلاب وجود دارد را رفع کند.

وی گفت: امروز باید مشخص شود که بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز و اصل 44 ما با گذشته تفاوت داریم که متاسفانه این تفاوت دیده نمی‌شود و اگر چه این مسئله وقت می‌برد ولی باید تلاش بیشتری کنیم جهت گیری سند و دیگر برنامه‌های ما به سوی مشارکت بیشتر مردم در اقتصاد و خصوصی‌سازی اقتصاد است که با توان و انگیزه مردم برای این امر سرمایه ما در این مسیر است که باید از آن استفاده کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه ما در دوره‌های طولانی از حضور نیروها و توان بخش غیردولتی بی‌بهره بوده‌ایم و انشاء الله این حرکت خوب همایش شما و تلاش محققان دیگر راه را برای رونق اقتصادی در کنار عدالت و معنویت و قرب خدا باز ببینیم.


 

آمریکا از مذاکره با ایران ضرر نمی کند

 

کریستیان ساینس مانیتور

christian_b.jpg

 

با اضافه شدن گرفتاریهای آمریکا در عراق، دولت بوش بر دامنه شکایتهای خود از ایران افزوده است: دشمنی با اسرائیل، رها نکردن برنامه اتمی، پشتیبانی از حزب الله، مداخله پنهانی در عراق و همکاری با القاعده.

اما آنگونه که دولت بوش جنگ عراق را شروع کرد، نباید از شک و تردیدها در باره این ادعاها تعجب کرد. همه از خود میپرسند آیا آقای بوش برای پرت کردن حواسها از جنگ عراق در حال طرح ریزی جنگ با ایران است؟

دو هفته پیش موعد سازمان ملل برای توقف برنامه اتمی ایران تمام شد. آقای احمدی نژاد گفت ایران در صورتی حاضر است برنامه خود را متوقف کند که آمریکا و اروپا نیز چنین کنند. هیچ کس این حرف را جدی نگرفت، اما این نشان میدهد که ایران میخواهد با انرژی هسته ای در زمره کشورهایی مانند آمریکا، روسیه و بیشتر کشورهای اروپایی قرار بگیرد. ایران را بسادگی نمیتوان از این هدف منصرف کرد. انرژی هسته ای به ایران قدرت چانه زنی با غرب و به ویژه آمریکا را میدهد. و این چیزی است که خوشایند آقای بوش نیست. به نظر آقای بوش، کشورها باید برای حضور آمریکا بر سر میز مذاکره باید امتیازاتی به این کشور بدهند.

اما اگر هدف از مذاکره ترغیب ایران به کنار گذاشتن برنامه اتمی است، نمیتوان انتظار داشت که قبل از انجام مذاکره این تقاضا تحقق یابد. اما برای موقعیت جهانی آمریکا بسیار فرق میکند که از راه مذاکره به این منظور برسد و یا از راه چشم غرٌه.

یک اصل در روابط بین الملل

پذیرش مذاکره لزوما به معنی قبول هرآنچه که طرف مقابل میگوید نیست. عدم مذاکره نیز در بیشتر مواقع ما را به هدف خود نمیرساند. در سال 1930 وزیر امور خارجه مکزیک اصلی را بیان کرد که به نام خود او ثبت شد: اصل استرادا. بنا بر این اصل، برقراری روابط دیپلماتیک با کشوری دیگر فقط به معنی داشتن اختیار کامل کشور خود است. شناسایی کشوری دیگر به معنی پذیرش ضمنی آن کشور یا عدم تائید سیاستها و اقدامات آن نیست.

همانگونه که در مصوبه کنگره آمریکا در سال 1969 آمده، برقراری روابط دیپلماتیک "به معنی تائید شکل، ایدئولوژی، یا سیاست آن کشور خارجی از سوی ایالات متحده آمریکا نیست." در همین راستا، کنگره در سال 1978، اعلام کرد: "هدف اصلی از برقراری روابط سیاسی با یک کشور خارجی، گفتگو و مذاکره در باره موضوع های معوقه است... و به معنی تائید ضمنی آن کشور یا نظام سیاسی- اقتصادی آن کشور نیست."

دولت بوش اخیرا موافقت کرده تا در اجلاسی منطقه ای، که ایران نیز در آن حضور دارد، شرکت نماید- اما فقط برای مذاکره در مورد عراق. این شاید گامی در جهت درست باشد، اما کافی نیست.

مذاکره با دشمنان

 

 

 

واشنگتن- طی دو هفته گذشته، ایالات متحده آمریکا موافقت خود با مذاکره با مقامات عالی رتبه ایران و سوریه و حرکت در جهت برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با کره شمالی را اعلام کرد.

آیا دولت بوش با دشمنان خود نرم شده است؟

اما خانم رایس تا همین اواخر بر سیاست خارجی دولت بوش در زمینه عدم مذاکره دیپلماتیک با ایران، سوریه و کره شمالی تاکید می کرد. به گفته او: "این دیپلماسی نیست، این باجگیری است."

مقامات دولتی اصرار دارند که پیشنهاد روز چهارشنبه برای مذاکره با ایران و سوریه در مورد عراق به معنی تغییر سیاست نیست. تونی اسنو گفت: "شکافی به وجود نیامده است. بعضی شرکت آمریکا در یک اجلاس منطقه ای را تغییر سیاست میدانند؛ اما این چنین نیست."

اما متخصصان، منتقدان و دیپلماتهای سابق موافق نیستند، و میگویند دولت متوجه شده که نباید فقط با دوستان خود مذاکره کند. حتی خانم رایس نیز گشایش باب مذاکره با ایران وسوریه را " یک ابتکار دیپلماتیک" خواند.

دانیل سرور، معاون موسسه صلح و دیپلمات سابق در گروه تحقیق عراق، گفت: "مسئله این نیست که محور شرارت از میان رفته؛ بلکه مفهوم آن تغییر کرده است. برای رسیدن به هدف اگر لازم است باید مذاکره نیز کرد."

دو جناح داخل دولت، از یک طرف دیپلمات های وزارت خارجه که گاهی رهبری آنها را خانم رایس برعهده داشت، و آنانی که دنبال منزوی کردن دشمنان بودند به رهبری دیک چنی و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل جان بولتون، مدتها با هم اختلاف نظر داشتند. در سالهای منتهی به جنگ عراق و سالهای پس از آن طرفداران انزوا غالب بودند. اما نتایج انتخابات ماه نوامبر، به همراه وضعیت دشوار عراق و علاقه شدید به کسب موفقیت در سیاست خارجی، راه را برای طرفداران مذاکره باز کرد. یک مقام ارشد دولتی و طرفدار مذاکرات محدود با دشمنان گفت: "این طور نیست که یکدفعه حرف ما را قبول کنند. بلکه به نظر میرسد که توجه بیشتر به موفقیت محدود این رویکرد معطوف میشود."

در یک مهمانی شام و سخنرانی در سه شنبه شب، طرفداران مذاکره جمع بودند. هنری کیسینجر، جان نگروپونته و رابرت گالوچی. اینها مدافعان سیاست واقعگرا بودند. در صف اول آنها جیمز بیکر قرار داشت که خطاب به شوندگان گفت: "آمریکا باید آماده شود تا با دشمنان خود مذاکره کند."

تندروهای محافظه کار، چه در داخل یا خارج دولت از خانم رایس انتقاد میکنند. در مورد کره شمالی، سه ماه پس از پیشنهاد خانم رایس به شورای امنیت برای تحریم کره شمالی، او از برلین به آقای بوش زنگ زد تا اجازه عقد قرارداد با کره شمالی در زمینه اتمی را بگیرد. او با این کار تمامی رده های دولتی را که در گذشته باعث توقف مذاکرات میشدند دور زد.

روز چهارشنبه وزارت امور خارجه اعلام کرد که در پی توافق با کره شمالی، دو کشور مذاکره برای عادی سازی روابط را آغاز خواهند کرد. در مورد ایران و سوریه نیز خانم رایس از همین روش استفاده کرد. در هفته های منتهی به چرخش روز سه شنبه، او با باقی مقامات دولتی در زمینه محکوم کردن مداخله ایران در عراق همصدا بود و آنرا غیر قابل تحمل میخواند.

یک مقام دولتی گفت این سخنان تند پاسخی بود به منتقدانی که خانم رایس را متهم به نرمش میکردند. از طرف دیگر این سخنان به آمریکا کمک کرد تا هنگام مذاکره با ایران و سوریه در موضع قدرت قرار بگیرد.

یک مقام دولتی گفت: "دولت آمریکا اکنون احساس میکند که اهرم فشار را در اختیار دارد. مردم میپرسند چه چیز تغییر کرده است؟ این آن چیزی است که تغییر کرده."

اما معلوم نیست دولت بتواند صادقانه به این چرخش تمام عیار دست بزند. در حال حاضر مقامات دولتی میگویند برنامه ای برای مذاکره دوجانبه با ایران وسوریه ندارند. اما در مورد کره شمالی نیز همین را میگفتند و اینکه آمریکا فقط در چارچوب مذاکرات شش جانبه حاضر به مذاکره است، در حالیکه عملا مذاکرات دوجانبه در جریان بود. اما عده زیادی در داخل دولت باور نمیکنند آقای چینی به این سرعت تغییر عقیده داده باشد. پس خانم رایس باید سریعا به نتیجه برسد. آقای لی همیلتون، که از مدافعان گفتگو با ایران و سوریه است، گفت: "نمیتوانیم انتظار معجزه داشته باشیم. تلاشها باید تداوم داشته باشند. دیپلماسی موفق نیازمند زمینه سازیهای دقیق و پیگیری های گسترده است."

منبع: نیویورک تایمز

واشنگتن، به دنبال مذاکره با ایران

 

 

ایالات متحده و عراق در نظر دارند تا کنفرانسی منطقه ای با حضور ایران و سوریه برگزار کنند. تغییر 180 درجه ای سیاست امریکا، آن هم در زمان ریاست جمهوری بوش، بسیار عجیب به نظر می رسد و این مسأله را باید از دو زاویه نگاه کرد.

دیپلماسی امریکا با تصمیم فعلی خود مبنی بر اینکه با مقامات ایرانی به دور یک میز بنشیند، بسیار غیرمنتظره عمل کرد، به ویژه اینکه در هفته های اخیر لحن شدیدی نسبت به ایران اتخاذ کرده بود. ولی ازطرف دیگر، تأکید واشنگتن بر این "رویکرد جدید دیپلماتیک" بیشتر برگرفته از یک استراتژی کلی است تا یک تناقض گویی.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه شنبه در کنگره امریکا مشارکت این کشور را در دو کنفرانس بین المللی سازماندهی شده توسط دولت عراق مطرح کرد. در اولین کنفرانس که در روز 10 مارس در بغداد برگزار خواهد شد، سفرای تمامی کشورهای هم مرز با عراق، به اضافه مصر و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل حضور خواهند داشت. در نشست بعدی که در ماه آوریل و در یکی از کشورهای منطقه پیش بینی شده، رؤسای دیپلماسی همین کشورها به اضافه گروه هشت کشور [G8] حضور خواهند داشت. در کنفرانس دوم، کاندولیزا رایس این فرصت را خواهد داشت که برای اولین بار در کنار همتاهای ایرانی و سوری [منوچهر متکی و ولید معلم] خود بنشیند و مذاکره کند.

آخرین کنفرانسی که در این سطح برگزار شد، در سال 2004 و در شرم الشیخ [مصر] بود، البته با موضوعی متفاوت: در آن زمان تهران تا این حد در فعالیت های غنی سازی وارد نشده بود؛ سران سپاه انقلاب اسلامی محکوم به تقویت شورش های عراق نبودند؛ دمشق در ترورهای سیاسی لبنان درگیر نشده بود... در آن زمان، کالین پاول، وزیر امور خارجه وقت امریکا، و کمال خرازی همتای ایرانی او، در کنار یکدیگر نشسته و بدون اینکه اشاره ای به موضوعات حساس کنند، با یکدیگر به گفتگو پرداختند.

این بار، وزارت امور خارجه امریکا تمایل بسیار بیشتری نسبت به مذاکره با تهران نشان می دهد. واشنگتن حکومت ایران را به تحویل مواد منفجره خطرناک به شبه نظامیان شیعه در عراق محکوم می کند؛ اعتراضی که به گفته شان مک کورماک، سخنگوی دیپلماسی امریکا، "در ابتدای لیست موضوعات" کنفرانس بغداد جای خواهد گرفت. وی با اشاره به اینکه امکان بحث مستقیم در زمینه های دیگر نیز وجود خواهد داشت اظهار می دارد: "من در این مقطع گفتگوهای ویژه درخصوص موضوعات مهم را منتفی نمی دانم."

جلب رضایت کنگره

کاندولیزا رایس در برابر کمیسیون امور خارجه مجلس سنا، تا حدودی نسبت به تصمیم عجولانه خود روی گزارش هامیلتون- بیکر [چاپ شده در ماه دسامبر] اظهار پشیمانی کرد و اظهار داشت: "این یک بعد مهم است که بسیاری از شما توجه ما را نسبت به آن جلب کردید و ما نیز به سخنان شما گوش دادیم." هدف این است که قبل از یک مناقشه پارلمانی درخصوص تأمین بودجه جنگ [طبق خواسته کاخ سفید 100 میلیارد دلار] رضایت نمایندگان در این رابطه جلب شود. این درحالی است که نمایندگان پارلمان با سیاست های بسیار متفاوت خود [برگرفته از اردوگاه های مختلف] از ایده "بسط سیاسی" بسیار استقبال کرده اند.

البته نباید فراموش کرد که بین شرکت در یک کنفرانس و گفتگوی بدون شرط [پیشنهاد شده توسط بیکر] تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. کاندولیزا رایس از مدت ها پیش به مقامات ایرانی وعده داده که در صورت تعلیق فعالیت های غنی سازی مطابق با قطعنامه های سازمان ملل، با آنها به مذاکره خواهد پرداخت. شان مک کورماک در این رابطه می گوید: "این شرایط همچنان بر قوت خود باقی است." واشنگتن روز دوشنبه مذاکراتی را با شرکای خود و به هدف تشدید تحریم ها علیه ایران آغاز کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در ادامه می افزاید: "در سیاست ما تغییری حاصل نشده."

رایس نیز اظهار می دارد: "تلاش های ما در عراق همه جبهه ها را در آن واحد دربر می گیرد و به یک اقدام نظامی محدود نمی شود: امنیت، سیاست، اقتصاد و دیپلماتیک."

آنچه که به ویژه در نظر سران امریکایی بسیار تفاوت کرده، اوضاع و شرایط کنونی است. واشنگتن با انزوا کردن ایران در سازمان ملل، سر دادن وعده "نابودی شبکه های مخرب ایران" در عراق، افزایش نظارت بر مرز ایران و عراق، افزایش فشار بر سیستم بانکی ایران و بر سرمایه گذاری در بخش نفتی این طور می اندیشد که به اندازه کافی موضع قدرتمند رییس جمهور احمدی نژاد را تضعیف کرده است.

فیلیپ زلیکو، مشاور اسبق دیپلماتیک کاندولیزا رایس در این خصوص می گوید: "ما متقاعد شدیم که مقامات ایرانی ما را جدی نمی گیرند. به همین دلیل کاری کردیم که این وضعیت تغییر یابد و اکنون می توانیم راه دیپلماسی را آزمایش کنیم."

منبع:فیگارو

تردید برای مذاکره


europe_b.jpg

 

امروز دوشنبه اعضای اتحادیه اروپا دربروکسل دورهم جمع می شوند تا در مورد اتخاذیک روش هماهنگ برای اقدام علیه ایران گفت و گو کنند. طی روزهای گذشته اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل درخصوص طراحی دومین قعطنامه تحریم ایران جلسات متعددی درسطوح مختلف برگزارکرده اند.

قراراست ادامه گفت وگوهای اعضای دائم شورای امنیت برای صدور قطعنامه علیه تهران، درنیویورک وبا حضورسفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان انجام شود. به گفته منابع دیپلمات غربی، رسیدن به توافقی برای تنگ کردن دامنه تحریم ها با دشواری هایی همراه خواهد بود، بخصوص آنکه روسیه طی هفته های گذشته انتقاداتی جدی به فشار آمریکا علیه ایران وارد کرده است.

این درحالی است که انتظار می رفت با فراخواندن ایران به اجلاس بغداد، که همسایگان عراق به علاوه کشورهای امریکا وانگلیس نیزقرار است در آن شرکت کنند، روزنه هایی برای گفت وگوی مستقیم میان تهران وواشنگتن به منظوربرون رفت ازبحران موجود پدید آید. اما محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز یکشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در تهران گفت دیدار با آمریکایی ها در نشست بغداد "فعلاً در دستور کار نیست".

ازسوی دیگر امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیزبرای بررسی پرونده ایران تشکیل جلسه می دهد. خبرگزاری فرانسه درآستانه این اجلاس درخبری آورده است: "کشورهای غربی به دنبال اعمال فشار بر ایران در شورای امنیت سازمان ملل به علت خودداری از توقف غنی سازی اورانیوم هستند. در عین حال قرار است ایران و آمریکا در کنفرانسی منطقه‌ای درباره عراق شرکت کنند که ممکن است به پیشرفت‌هایی در تماس‌های این دو دشمن منجر شود."

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قرار است اواخر ماه جاری میلادی به کره شمالی سفر کند تا اجرای توافق بین‌المللی مهم در زمینه رها کردن برنامه‌ تسلیحات هسته‌یی را در پیونگ یانگ آغاز کند. انتظار می‌رود این تحولات بر نشست دوشنبه‌ 35 عضو شورای حکام سایه اندازد. نشستی که قرار است البرادعی گزارش خود رادرباره‌ تمرد ایران از اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و قطع نزدیک به نیمی از کمک‌های فنی آژانس به ایران را به آن ارائه دهد. یک دیپلمات غربی گفت: "نشست شورا باید عاری از بحث و جنجال باشد تا فضایی برای دیپلماسی را باز گذارد".

ازسوی دیگر جواد وعیدی، معاون امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی، به ایسنا گفته است: "آمریکا در مسیر محروم کردن ایران از انرژی هسته‌ای کاملا جدی است و برای مقابله با ایران از همه ابزارهای خود استفاده می‌کند. آمریکا با برنامه هسته‌یی ایران مخالف بوده و هست، اما آنچه مربوط به ایران می‌شود این است که ما همچنان بر حق خود در دستیابی به دانش هسته‌یی اصرار داریم. ایران تا هنگامی که برنامه‌ای برای تولید بمب اتمی ندارد کاملا قانونی و به حق می‌تواند براساس پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی به فعالیت‌های هسته‌یی خود ادامه دهد."

این درحالی است که طی روزهای گذشته محمود احمدی نژاد با سفر به عربستان تحرک جدیدی به تلاش های تهران برای نزدیک شدن به کشورهای همسایه متحد آمریکا بخشید. همزمان با سفر محمود احمدی نژاد خبری مبنی برموافقت وی با طرح عربستان برای حل مساله اسراییل-فلسطین منتشر شد که پس ازبازگشت وی به تهران تکذیب شد. دفتر وی اساسا اینکه احمدی‌ نژاد در جریان‌ سفر به‌ عربستان‌ از طرح‌ عربی‌ در خصوص‌ عادی‌ سازی‌ روابط با اسرائیل‌ حمایت‌ کرده‌ باشد، اظهار بی اطلاعی کرده است. به گزارش "انتخاب" خبرگزاری‌ رسمی‌ عربستان‌ روز شنبه‌ ادعا کرده بود احمدی‌ نژاد در مذاکرات‌ خود با ملک‌ عبد الله‌ پادشاه‌ این‌ کشور از طرح‌ صلح‌ اعراب‌ که‌ سال‌ دو هزار و دو در نشست‌ سران‌ عرب‌ تصویب‌ شد حمایت‌ کرده‌ است‌. اما احسان‌ جهاندیده‌ از دفتر مطبوعاتی‌ رئیس‌ جمهور ایران‌ به‌ خبرگزاری‌ فرانسه‌ گفته است: "در دیدار احمدی‌ نژاد با ملک‌ عبد الله‌ مطلقا درباره‌ این‌ ابتکار صلح‌ سخنی‌ به‌ میان‌ نیامده‌ است‌."

بر اساس‌ طرحی‌ که‌ عربستان‌ تدوین‌ کرده‌ است،‌ جهان‌ عرب‌ در برابر عقب‌ نشینی‌ کامل‌ اسرائیل‌ از سرزمین‌ های‌ عربی‌ که‌ از سال‌ هزار و نهصد و شصت‌ و هفت‌ اشغال‌ شده‌ است‌ و نیز تشکیل‌ کشور فلسطینی‌ روابط خود را با اسرائیل‌ عادی‌ خواهند کرد. انتخاب درتوضیح نگاه احمدی نژاد به اسراییل آورده است: "احمدی‌ نژاد گفته‌ است‌ اسرائیل‌ باید از صحنه‌ روزگار محو شود و پیش‌ بینی‌ کرده‌ اسرائیل‌ محکوم‌ به‌ نابود شدن‌ است."