بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

انتقاد شدیداللحن هاشمی از بی‌توجهی دولت به سند چشم‌انداز

 

متاسفانه باید صریحاً اعلام کنم علیرغم ابلاغ سند، ما تفاوتی در رفتار امروزمان با گذشته نمی‌بینیم. انگار این برنامه ابلاغ نشده و یک سند تشریفاتی و برای وقت گذرانی بوده است. اگر همه در مسیر چشم‌انداز که مورد تاکید رهبری نیز هست، حرکت کنیم خیلی زودتر در مسیر اهداف انقلاب قرار می‌گیریم

دومین روز همایش ملی سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 شاهد انتقاد شدیداللحن اکبر هاشمی رفسنجانی از دولت به دلیل بی‌توجهی به این سند بود؛ تا آنجا که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که امروز تدوین چشم‌انداز برای کشور‌ ما به یک ضرورت تبدیل شده است، گفت: علیرغم ابلاغ سند چشم انداز، تفاوتی در رفتار امروزمان با گذشته نمی‌بینیم، انگار این برنامه ابلاغ نشده و یک سند تشریفاتی و برای وقت گذرانی بوده است.

وی افزود: در ایران بعد از انقلاب به کار دراز مدت و تدوین برنامه راهبردی توجه شد، اما دهه اول انقلاب به دلیل مسائل آن مقطع، نظام این فرصت را نیافت که برنامه دراز مدتی تدوین کند و عملاً برنامه‌ای هم نداشتیم و ابتدا حتی فاقد برنامه 5 ساله بودیم.

به گزارش فارس، هاشمی رفسنجانی صبح امروز یکشنبه افزود: دولت آن زمان برنامه دراز مدتی هم به مجلس فرستاد که ما دیدیم با شرایط جنگ امکان اجرای برنامه دراز مدت نیست و بررسی آن متوقف شد، تا بعد از جنگ که اولین برنامه دراز مدت نظام تدوین شد، که برنامه پر خیر و برکتی بود. برنامه‌های دوم و سوم هم به همین نمود روزمره گذشت اما در دوره سازندگی که دوره فعالیت جدی اقتصادی و توسعه‌ای کشور بود، فقدان یک برنامه دراز مدت احساس می‌شد.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای تدوین یک برنامه دراز مدت در سال‌های بعد از جنگ انجام شد و همچنین تلاش‌هایی که تدوین برنامه ایران 1400 انجامید، اظهار داشت: بعد از پایان عمر دولت سازندگی اگر چه دغدغه تدوین برنامه بلند مدت بود، اما یک خلا زجر آور چند ساله پیش آمد تا سند چشم‌انداز تدوین شود که امروز این سند پشتوانه غنی و محکمی دارد که حاصل سالها تلاش برای تدوین یک برنامه بلند مدت است که سرمایه بسیاری خوبی برای برنامه‌ریزیهای دیگر است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیوستگی بحث‌ها و بررسی‌ها درباره تدوین سند چشم‌انداز به دقت نظر و مباحث طولانی صورت گرفته در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تدوین جزء جزء سند چشم‌انداز نیز اشاره کرد و گفت: سند چشم انداز را در مقابل برنامه‌های عملیاتی می‌توان سند و برنامه‌ای راهبردی و استراتژیک توصیف کرد که به دانش و دانایی متکی است، برنامه‌های عملیاتی دولت‌ها معمولاً بر روی منابع موجود و عموماً طبیعی تکیه دارد که نمی‌تواند خیلی تحول آفرین باشد، چرا که منابع آن محدود است، اما اگر ما منابع خود را بر روی دانش و دانایی تعریف کردیم، آن وقت این منابع نامحدود خواهد شد.

هاشمی رفسنجانی به اهمیت برنامه‌های متکی بر دانایی اشاره کرد و بیان داشت:قرار است برنامه‌های ما از این به بعد معطوف و متکی بر سند چشم‌انداز باشد و اهداف خود را با این جهت تعریف کنیم که با تکیه بر دانایی محقق شوند، تا استفاده دانش محور ما از منابع طبیعی بهره‌برداری ما از این منابع را نیز متحول کند تفاوت و فاصله امروز ما با کشورهایی نظیر ژاپن در همین است که ما براستفاده راحت و اولیه از منابع طبیعی اکتفا کردیم و آنها بهره‌وری دانش محور از این منابع را اصل قرار داده‌اند.

وی تاکید کرد: با توجه جدی به محتوای این سند که دقت زیادی در تدوین کلمه به کلمه آن شده است، ما وارد مرحله جدیدی می‌شویم و در مسیری قرار می‌گیریم که لازمه مدیریت جامعه اسلامی است که متاسفانه باید صریحاً اعلام کنم که علیرغم ابلاغ سند، ما تفاوتی در رفتار امروزمان با گذشته نمی‌بینیم که انگار این برنامه ابلاغ نشده و یک سند تشریفاتی و برای وقت گذرانی بوده است که امیدواریم این مسئله زودتر رفع شود و به خصوص که ما یک تغییر دولت و تغییر نگرش را داشتیم که یک وقفه زمانی پدید آورد که امیدوارم زودتر تبعات این تغییر دولت مرتفع شود و به خصوص بعد از این همایش کار جدی مبتنی بر اصول سند چشم‌انداز آغاز شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم که اگر همه ما در مسیر طراحی شده سند چشم‌انداز که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، حرکت کنیم خیلی زودتر در مسیر تحقق اهداف انقلاب قرار می‌گیریم، در سند چشم‌انداز بر روی مسائلی تکیه و تاکید شده است که خصوصیات و نیازهای ماست،به عنوان مثال رونق اقتصادی همراه عدالت دیده شده است.
هاشمی رفسنجانی با تکرار مجدد این مطلب که این سند عملیاتی نبوده و راهبردی است، یادآور شد: امیدواریم با چنین همایش‌هایی و اطلاع‌رسانی و تبیین این سند توسط رسانه‌ها و فرهنگ سازی و تفکر سازی در جامعه، تنگناهای موجود در مسیر تعالی نظام و تحقق اهداف انقلاب وجود دارد را رفع کند.

وی گفت: امروز باید مشخص شود که بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز و اصل 44 ما با گذشته تفاوت داریم که متاسفانه این تفاوت دیده نمی‌شود و اگر چه این مسئله وقت می‌برد ولی باید تلاش بیشتری کنیم جهت گیری سند و دیگر برنامه‌های ما به سوی مشارکت بیشتر مردم در اقتصاد و خصوصی‌سازی اقتصاد است که با توان و انگیزه مردم برای این امر سرمایه ما در این مسیر است که باید از آن استفاده کرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه ما در دوره‌های طولانی از حضور نیروها و توان بخش غیردولتی بی‌بهره بوده‌ایم و انشاء الله این حرکت خوب همایش شما و تلاش محققان دیگر راه را برای رونق اقتصادی در کنار عدالت و معنویت و قرب خدا باز ببینیم.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد