| |||||||
شش قدرت عمده جهان که بر سر برنامه اتمی ایران با این کشور رو در رو هستند به سفرای خود در سازمان ملل دستور داده اند تنظیم قطعنامه ای برای تحریم ایران را آغاز کنند.
با این حال گزارش ها حاکی از آن است که این کشورها هنوز در مورد ابعاد تحریم هایی که ممکن است بر ایران اعمال شود توافق نظر ندارند. از سوی دیگر ایران همچنان با لحنی تمردآمیز این اقدامات را رد کرده و از تحریم استقبال کرده است. محمودی احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: "تحریم شما روز جشن ملی ما خواهد بود." شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرگزاری فرانسه گفته است که دیپلمات های ارشد بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه، آلمان و آمریکا، صبح چهارشنبه فهرستی مقدماتی از تحریم های احتمالی را نهایی کرده اند. شان مک کورمک گفت: "همانطور که انتظار می رفت، توافق شد که مساله اکنون باید به (نمایندگان اعضای دائمی شورای امنیت در) نیویورک محول شود." وی گفت که رایزنی ها در مورد پیش نویس قطعنامه شورای امنیت احتمالا پیش از پایان هفته جاری آغاز خواهد شد. این اقدامات تقریبا شش هفته پس از به سر آمدن ضرب الاجل 31 اوت شورای امنیت برای ایران جهت تعلیق غنی سازی اورانیوم انجام می شود. هرچند اعضای دائم شورای امنیت و آلمان بر سر تنظیم قطعنامه علیه ایران توافق کرده اند اما به گفته شان مک کورمک آنها هنوز در مورد اقلام مشخص که در یک چنین قطعنامه ای گنجانده خواهد شد به نتیجه واحد نرسیده اند. روسیه و چین که دارای روابط گسترده تجاری ایران هستند با تحریم گسترده ایران مخالفت می کنند. آخرین تلاش های شش قدرت جهانی برای قانع کردن ایران به تعلیق حداقل موقتی برنامه غنی سازی اورانیوم هفته گذشته بی نتیجه ماند و راه را برای توافق فعلی باز کرد. خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی این کشورها در مذاکره با ایران را به عهده داشت هفته گذشته اذعان کرد که گفتگوهایش با علی لاریجانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران، شکست خورده است. در مقابل به نظر می رسد ایران برای پذیرش تهدید تحریم ها، به عنوان بهایی که قادر به تقبل آن در ازای دست یافتن به چرخه کامل سوخته هسته ای است، آمادگی داشته باشد.
رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه با تکرار موضع تمردآمیز کشورش در مقابل درخواست های شورای امنیت گفته است: "تحریم شما روز جشن ملی ما است." به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای احمدی نژاد بار دیگر تکرار کرد که آمریکا و تمام دشمنان نظام اسلامی قصد دارند مانع پیشرفت ملت ایران شوند و در مورد تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی "دروغ" می گویند. وی گفت: "اگر سوخت هسته ای چیز خوبی است، چرا ما نداشته باشیم و اگر بد است چرا شما آن را در اختیار دارید. ملت ما به صداقت قدرتهای زورگوی دنیا اعتماد ندارد و دیگر ملتهای دنیا نیز نسبت به این قدرتهای دروغگو بی اعتماد شده اند." امروز تمام ملت ایران خواهان دستیابی به سلاح صلح آمیز هسته ای هستند. آقای احمدی نژاد همچنین گفت: "با توکل به خدا قسمت اعظم دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای را طی کرده ایم و تا دسترسی کامل به قله فناوری هسته ای یک "یاحسین" دیگر باقی نمانده است." او همچنین در سخنانی که یادآور لحن آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی و جانشین او آیت الله علی خامنه ای است گفت: "هر مقدار که دلتان میخواهد اخم کنید و فریاد بکشید، مطمئن باشید مشت و سیلی ملت ایران بر صورت زورگویان محکمتر فرود خواهد آمد." |
استراتژی "خط و نقطه" آمریکا در مواجهه با تحولات خاورمیانه بالاخص پرونده هستهای ایران، ماجرای خدام و سوریه و سرانجام جنگ لبنان به وضوح قابل مشاهده است. اگر به تک تک این موارد نگاهی دقیقتر بیاندازیم و هر یک از آنها را از نگاه یک ناظر بیرونی مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که دولت بوش در طرحی از پیش تعیین شده و دقیق در گام نخست، نقاطی را ترسیم کرده و برآیند این نقاط را رو بسوی هدفی از پیش تعیین شده سوق داده است. و در گام بعد سعی میکند این نقاط را با بهره گیری از تاکتیکهای پیچیده و استفاده از تاکتیک جنگ و گریز و یا یورش و سپس مصالحه در سیاست خارجی، به هم متصل کرده و سرانجام حلقه محاصره اش را کامل کند.
در خصوص ماجرای هستهای ایران، دولت بوش در گام نخست به مخالفت صریح با برنامه های هستهای ایران پرداخت و حتی در برههای از اهرم تهدید نیز کمک گرفت. اما زمانی که با مخالفت اتحادیه اروپا مواجه شد با چرخشی سریع در سیاست خارجی خود از طرح مذاکره سه کشور اروپایی با ایران استقبال کرد. سه وزیر خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس به ایران سفر کردند و توافقاتی در زمینه تعلیق موقت برنامههای هستهای ایران حاصل شد. چندی بعد با به روی کار آمدن دولت جدید و تصمیماتی که برای ادامه فعالیتهای هستهای گرفته شد بار دیگر دولت بوش شروع به جنجالسازی کرد. نشستهای بسیاری در آژانس بینالمللی انرژی اتمی انجام شد. گفتگوهای بسیاری صورت گرفت اما در نهایت این آمریکا بود که در تمامی موارد در تطمیع دوستان و متحدان خود بر علیه ایران پرداخت. برای نمونه میتوان به رای منفی هند، چین و روسیه در آژانس بینالمللی انرژی اتمی در مقابله با فعالیتهای هستهای ایران اشاره کرد. تا بدین جا آمریکا بخوبی توانست نقاط ترسیم شده را با ترفندهای گوناگون به هم متصل کند. پس از آن زمانی که ایران در برابر قطعنامه آژانس و شورای حکام از خود مقاومت نشان داد و آن را ناعادلانه خواند، جنگ روانی بر علیه ایران از سوی آمریکا و برخی متحدان آغازی دوباره داشت. حتی تا آن حد که بحث حمله به ایران از سوی برخی تحلیلگران نظیر "سیموئر هرش" بطور جدی مورد توجه قرار گرفت. تحلیلگران برجستهای نظیر "جرارد بیکر" نیز از سیاست تهدید و ارعاب بر علیه ایران حمایت کرده و دنبال کردن این سیاست را موازی با مذاکره و گفتگو لازم و ضروری دانستند. اما زمانی که جامعه جهانی ایران را در راهی که در پیش گرفته بود مصمم دید بحث مذاکره مستقیم آمریکا با ایران به بهانه برقراری ثبات در عراق مطرح شد و سرانجام این آمریکا بود که پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح کرد. چندی بعد نامه محمود احمدی نژاد ظن و گمانها را درباره آغاز مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا قوت بخشید. اما از همان آغاز مشخص بود که آمریکا در هیچ زمینهای با ایران گفتگو نخواهد کرد. چراکه این کشور به هیچ عنوان نخواهد توانست با در دست داشتن طرح خاورمیانه بزرگ و حمایت از اسرائیل به عنوان محور این طرح پای میز مذاکره با دولتی ایدئولوژیک بنشیند و جامعه جهانی نیز نمیتوانست نتیجهای مسالمتآمیز از این مذاکره را پیش روی خود مجسم کند. و سرانجام باز هم کار به شورای امنیت کشید و قطعنامهای علیه ایران با حمایت اعضای دائم شورا به تصویب رسید. و این درست همان چیزی بود که آمریکا از آغاز به دنبالش بود. بنابراین با نگاهی به روند پیشروی آمریکا در مواجهه با فعالیتهای هستهای ایران، کامیابی این دولت در دستیابی به هدف بوضوح قابل مشاهده است.
دولت آمریکا در عین اینکه توان خود را بر روی پرونده هستهای ایران معطوف کرده بود از تحولات سوریه، لبنان و فلسطین نیز غفلت نکرده و سعی کرد تا با بهرهگیری از تاکتیکهای پیچیده در این کشورها نیز نقاطی را ترسیم کند. از جمله این نقاط میتوان به ترور "رفیق حریری"، و ماجرای رسوایی به پا شده از سوی خدام اشاره کرد. البته آمریکا در پی گرفتن اهداف خود با مشکلاتی نیز مواجه شد و آن به روی کار آمدن دولتی مردمی در فلسطین بود. و البته این دولت نیز سرانجام با در گرفتن جنگ داخلی و دخالت اسرائیل تضعیف شد و آمریکا فرصتی دوباره یافت تا طرح خود را دنبال کند. عدم حمایت آمریکا از برقراری آتش بس در لبنان از نشانههای عزم این کشور برای کامل کردن حلقهی محاصره خود و متصل کردن نقاط ترسیم شده به یکدیگر است.
بنابراین اگر نگاهی به مسیر حرکت سیاست خارجی آمریکا در تحولات اخیر بیاندازیم، مارپیچی را در مقابل خود خواهیم دید که سر آن گاهی رو به جلو دارد و گاه به چپ یا راست متمایل میشود و حتی در برخی موارد رو به عقب نیز برمیگردد. اما این مار زهرآگین و خطرناک به هر صورت که هست سعی دارد خود را به طعمهاش برساند و تاکنون نیز مسافتی قابل توجه را تا شکار طعمهی خود پیموده است. حال باید دید که چه چیز خواهد توانست سراین مار را در آستانه شکار طعمه ی خود بر زمین کوفته و له کند.
حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب، عصر دیروز در دیدار سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسئولان و کارگزاران نظام،مسئولان، آحاد مردم و گروههای سیاسی اجتماعی را به احساس تکلیف در برابر انتخابات بسیار مهم مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی فراخواندند.
ایشان، مسئولان و مدیران همه قوا و دستگاهها را به پرهیز جدی از ایجاد اختلاف توصیه کردند و افزودند: به لطف پروردگار، اتحاد و الفت قلبی مسئولان از همیشه بهتر و بیشتر است اما باید در مقابل تلاشهای اختلافافکنانه دشمنان، به شدت هوشیار بود و اجازه نداد «اختلافات طبیعی فکری و سلیقهای» به دو دستگی بیانجامد. هنگامی که نظام در کلیت خود موضعی یا تصمیمی میگیرد همه باید یک پارچه و متحد پشت سر آن موضع، بایستند که تا به امروز این چنین بوده و به یاری خداوند، بعد از این هم، همینطور خواهد بود. ایشان تقویت قوای سه گانه و به ویژه دولت را وظیفه همه مسئولان و مردم خواندند و افزودند: کمک به دولت، کمک به کشور است و به همین علت، اینجانب همیشه از کلیت همه دولتها حمایت کردهام. همه باید رئیس جمهور را مورد تکریم قرار دهند و اگر کسی درباره عملکرد دولت حرفی دارد آن را از طریقی به گوش دولت یا مسئولان برساند اما تبلیغ ناکارآمدی دولت، حتی اگر واقعیت داشته باشد صحیح نیست چه برسد به اینکه واقعیت ندارد و غیرمنصفانه است.
ایشان تضعیف قوای مقننه و قضائیه را نیز مردود دانستند و افزودند: انتقاد کردن صحیح و عاقلانه غیر از ناکارآمد جلوه دادن است.
حضرت آیتالله خامنهای، گله گزاری افراطی مسئولان از یکدیگر را به ویژه در افکار عمومی، کاری غلط برشمردند و افزودند: مردم خوب ایران چه تقصیری کرده اند که با این گله گزاریها آنها را دلشکسته می کنیم؟
ایشان در همین زمینه به بزرگنمایی مسائلی که اخیرا درباره پایان جنگ و قطعنامه بیان شده اشاره کردند و افزودند: اگر این حرفها و گله گزاریها بیان نمی شد بهتر بود اما حالا که صورت گرفته نباید درباره تأثیر آن اغراق کرد و به گونه ای حرف زد که انگار حادثه مهمی اتفاق افتاده است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حقایق و واقعیات جنگ تحمیلی افزودند: هم مسئولان سیاسی و هم مسئولان نظامی در جنگ خدمات فراوان و ضعفهایی داشتند که برآیند آنها موجب تصمیم گیری امام راحل درباره قطعنامه شد که اطلاعات آن به طور مناسب و به تدریج در اختیار مردم قرار می گیرد اما آنچه به عنوان برآیند همه تواناییها، ضعفها، و کوتاهی ها اتفاق افتاد مطلقا به معنای شکست و تسلیم طلبی نبود چرا که امام عظیم الشأن امت، مظهر استقامت، ایستادگی و امید به آینده بود و در همه تصمیمات جنگ، پذیرش قطعنامه و دیگر حوادث بر همین اساس عمل کرد و به ما نیز همین روش را آموخت.
حضرت آیتالله خامنهای شجاعت همراه با تدبیر را، منش و منطق انقلاب و امام دانستند و افزودند: امروز نیز نظام اسلامی تصمیمات خود را با تدبیر و بصیرت اما با دلیری و شجاعت و تکیه بر توان ملت مؤمن ایران اتخاذ میکند و با به کارگیری تاکتیکهای صحیح و منطبق با اقتضائات روز، اهداف خود را محقق میسازد، همچنانکه در موضوع هستهای نیز همین راه پیگیری شده است.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به تصمیم دو سال قبل درباره تعلیق غنیسازی افزودند: اگر آن راه را تجربه نمیکردیم شاید امروز خود را سرزنش میکردیم که چرا آن روش را امتحان نکردهایم اما اکنون با دلی محکم و تسلط کامل به پیش می رویم و دیگر هیچکس نمی تواند دلیل قابل قبولی درباره اشتباه بودن راه هسته ای کشور ارائه کند چرا که ما آن راه دیگر را تجربه کرده ایم. البته دو سال قبل هم نتیجه آن کار معلوم بود و سندهای دقیق و روشنگری که در زمینه رخدادهای آن روزها ثبت شده است روزی در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت اما به هر حال آن تصمیم در آن هنگام لازم بود. سیاست ما روشن است : «پیشرفت، ارائه منطق روشن و پافشاری برحق ملت بدون عقب نشینی» البته هدف ما نیز در موضوع هسته ای کاملاً واضح و انسانی است.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانشان به تبیین اهمیت انتخابات مجلس خبرگان و شوراها پرداختند و خاطرنشان کردند: هر دوی این انتخابات، در جای خود مهم هستند و آحاد مردم - مسئولان - مجموعه های گوناگون سیاسی - اجتماعی و فعالان کشور باید نسبت به این انتخابات احساس مسئولیت کنند. حفظ سلامت فضای انتخابات نیز مهم است و همه مطبوعات - رسانه ها - کسانی که از ابزارها و شیوه های رایانه ای استفاده می کنند و صاحبان تریبونهای عمومی باید مراقب باشند که تخریب و اهانت، فضای انتخابات را ناسالم می سازد و هیچگونه منطقی ندارد وجایز نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر دخالت نکردن مسئولان دولتی و نظامی در انتخابات، تهیه فهرست انتخاباتی را از جانب مسئولان و کسانی که کارهای اجرایی دارند، نفی کردند و افزودند: باید به گونه ای عمل کرد که شخصیت مسئولان دولتی هیچ تأثیری در نتایج انتخابات نگذارد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به شکست سیاستهای آمریکا در منطقه به ویژه عراق، فلسطین و لبنان و تلاش برای جبران این ناکامیها افزودند: آمریکا در تلاش است با طرح مسائل غیرواقعی کشورهای منطقه را از جمهوری اسلامی ایران بترساند و ایران را در انزوا قرار دهد اما همانگونه که تاکنون موفق نشده، این بار نیز به نتیجهای نخواهد رسید. طرح مسائلی همچون هلال شیعی و یا تبلیغات ناصحیح در خصوص قدرت فرامنطقهای ایران در همین جهت است و دولتها و فعالان سیاسی منطقه باید هوشیار باشند.
حضرت آیتالله خامنهای با تاکید بر اینکه ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به یک قدرت تبدیل شده و نشانههای این قدرت در سالهای اخیر آشکارتر شده است، افزودند: اقتدار نظام اسلامی به دلیل تمسک به اصول اسلامی و تکیه به ملت است و این اقتدار و قدرت هیچ تهدیدی برای دولتها و ملتهای منطقه نیست، چرا که جمهوری اسلامی ایران طرفدار حق و عدالت و مخالف هرگونه ظلم و تجاوز است.
| |||||||||||
پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و ژاپن در تلاشند بر اختلافات خود در مورد تحریم کره شمالی در واکنش به "انجام آزمایش اتمی" توسط این کشور فائق آیند.
دپیلمات ها در سازمان ملل اکنون می گویند که توافق بر سر قطعنامه ای در این مورد ممکن است تا پایان هفته طول بکشد، درحالی که ابتدا گفته شد چنین توافقی ظرف 48 ساعت حاصل خواهد شد. آمریکا پیشنهاد کرده است تجارت تسلیحاتی با کره شمالی ممنوع شود و محموله هایی که مبدا یا مقصد آنها کره شمالی است مورد بازرسی قرار گیرند. چین که از متحدان سنتی کره شمالی است گفت از اقدامات تنبیهی علیه این کشور حمایت می کند اما افزود که واکنش ها به آزمایش اتمی کره شمالی باید "مناسب" باشد. خبرنگار بی بی سی در سازمان ملل می گوید چین و روسیه نگرانند که آمریکا، اروپایی ها و ژاپن در پی توسل به فصل هفتم منشور سازمان ملل هستند، که در آن صورت راه در نهایت برای اقدام نظامی باز خواهد شد. شورای امنیت سازمان ملل هم اکنون (سه شنبه بعد از ظهر) مشغول بررسی پیشنهاد آمریکا در مورد اعمال تحریم های سخت بر کره شمالی است. جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که اگر چه کشورش استفاده از زور را رد نمی کند، اما ترجیح می دهد که از راه حل دیپلماتیک در این بحران استفاده شود. ایالات متحده با ارائه فهرستی از 13 مورد اقدام تنبیهی علیه کره شمالی از شورای امنیت خواسته است این تحریم ها را با توسل به فصل هفتم منشور سازمان ملل اعمال کند. کریستوفر هیل، از مقامات ارشد دولت ایالات متحده، استدلال می کند تنبیه های بین المللی باید از شدت کافی برخوردار باشد به نحوی که کره شمالی را وادار کند به پای میز مذاکره بازگردد. آمریکا تاکید کرده که برای از سرگیری مذاکرات لازم است نخست کره شمالی تجهیزات و اقلام هسته ای نظامی خود را منهدم کند. لورا ترِوِلیان، خبرنگار بی بی سی در سازمان ملل، می گوید به نظر می رسد در مورد گستردگی و ابعاد این تدابیر اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد. برخی بر این نظر هستند که پیشنهادهای آمریکا برای ممنوعیت کامل تجارت نظامی و بازرسی کلیه محموله هایی که مبداء یا مقصد آنها کره شمالی است بیش از حد سفت و سخت است. خبرنگار ما می گوید که کنزو اوشیما، سفیر ژاپن در سازمان ملل، گفته که شورای امنیت هنوز نتوانسته در مورد استفاده از فصل هفت، که باعث نگرانی روسیه و چین است، به توافق برسد. 'ضربه سهمگین' هان میونگ سوک، نخست وزیر کره جنوبی، پیشتر تاکید کرد که سئول از قطعنامه ای که در آن به استفاده از زور اشاره شود، حمایت نخواهد کرد.
روسیه آزمایش اتمی گزارش شده را "ضربه ای سهمگین" توصیف کرد اما تاکید کرد که توسل به اقدام نظامی راه حل مساله نیست. اما به نظر بسیاری از تحلیلگران نحوه واکنش چین - کشوری که صاحب بیشترین نفوذ بر رژیم منزوی کره شمالی است- در حل بحران نقش کلیدی دارد. وانگ گوانگیا، نماینده چین در سازمان ملل، گفته است که کره شمالی باید به خاطر انجام این آزمایش با "برخی اقدامات تنبیهی" روبرو شود. لیو جیانچائو، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: "این (اقدام) بدون شک تاثیری منفی بر روابط چین و کره شمالی به جا می گذارد." با اینهمه، وی افزود که جمهوری خلق چین همچنان به سیاست دوستانه نسبت به همسایه خود ادامه خواهد داد. چین دارای روابط نزدیک اقتصادی و سیاسی با دولت کمونیستی کره شمالی است و در گذشته همواره با اتخاذ تصمیم های شدید بین المللی در مقابل برنامه های هسته این کشور مخالفت می کرده است. تکرار آزمایش؟ در همین حال یک کارشناس لرزه نگاری کره جنوبی هشدار داده است که کره شمالی ممکن است برای اطمینان از دقت آزمایش اولیه آن را یک بار دیگر تکرار کند. چی هیون چئول، لرزه نگار ارشد موسسه علوم زمین و منابع معدنی کره گفت: "آنها تنها پس از یک بار تجربه آزمایش را تمام نمی کنند. از آنجا که نیاز به جمع آوری اطلاعات مختلف هست، آزمایش اتمی ممکن است دوباره انجام شود." در پی آزمایش روز دوشنبه، تنش در کشورهای همسایه کره شمالی بالاست. بنابه گزارش ها چین مرخصی نیروهای مستقر در کنار مرز خود با کره را لغو کرده و به نیروهای کره جنوبی دستور آماده باش داده شده است. رو مو-هیون، رئیس جمهور کره جنوبی، ابراز نگرانی کرد که این آزمایش "به انباشت سلاح اتمی توسط سایر کشورها دامن بزند"، اما ژاپن، تنها کشوری که تاکنون هدف اصابت بمب اتمی قرار گرفته، قول داد کشورش در واکنش، به سراغ توسعه سلاح اتمی نخواهد رفت. شینزو آبه، نخست وزیر جدید ژاپن، که به کره جنوبی سفر کرده گفت که ژاپن در نظر ندارد در واکنش به "اتمی شدن" کره شمالی به تولید جنگ افزارهای هسته ای دست بزند. شینزو آبه که به تازگی به نخست وزیری ژاپن منصوب شده، از زمان آزمایش موشکی کره شمالی در سال 1998، که طی آن یک فروند موشک آن کشور از فراز خاک ژاپن عبور کرد، از حامیان اتخاذ روشی سختگیرانه در قبال برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی بوده است. وزیر خارجه بریتانیا گفته است که این کشور برای واکنش قاطعانه بین المللی در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد تلاش خواهد کرد. تایید آزمایش هسته ای منابع روسی گفته اند که در مورد انجام یک آزمایش اتمی در کره شمالی تردیدی ندارند در حالیکه کارشناسان در برخی دیگر از کشورها از جمله ایالات متحده قدرت انفجار روز دوشنبه را کمتر از حد انتظار توصیف کرده و از ابراز اطمینان نسبت به اتمی بودن منبع این انفجار خودداری ورزیده اند.
روز دوشنبه، 9 اکتبر، وزیر دفاع روسیه گفت که انفجار در کره شمالی که آثار لرزه نگاری آن ثبت شده قطعا ناشی از آزمایش هسته ای بوده و قدرت تخریبی این انفجار را معادل بین پنج تا پانزده کیلوتن تی ان تی اعلام داشت. رسانه های کره جنوبی گفته اند که انفجار روز دوشنبه در ناحیه گیلجو در استان همگیونگ کره شمالی صورت گرفت اما در مورد قدرت آن نظرات متفاوتی ابراز داشته اند. سازمان لرزه نگاری ژاپن نیز لرزه های ناشی از انفجاری در شمال غرب کره شمالی را ثبت کرده است. به گفته خبرنگاران، انجام آزمایش هسته ای کره شمالی لزوما به معنی آن نیست که این کشور به فناوری ساخت یک بمب یا کلاهک اتمی قابل پرتاب دست یافته است. کره شمالی روز دوشنبه از انجام یک آزمایش اتمی موفقیت آمیز با استفاده از فناوری داخلی در آن کشور خبر داد و خبرگزاری دولتی این کشور آزمایش مزبور را واقعه ای تاریخی خواند که باعث شادی ارتش و مردم کره شمالی شده است. این خبرگزاری در تفسیری نوشته است که دستیابی کره شمالی به سلاح اتمی باعث تقویت امنیت و ثبات منطقه می شود و "گامی بلند به سوی ساختن یک کشور سوسیالیستی بزرگ، مرفه، و قدرتمند" است. |
چین اعلام کرد با اعمال تحریم اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی موافق است، ولی جنگ علیه این کشور را غیرقابل تصور میداند.
کره شمالی با انجام نخستین آزمایش هستهای خود انتقاد کشورهای بزرگ جهان را برانگیخته و خود را در آستانه تحریمهای اقتصادی تازهای در سازمان ملل متحد قرار داده است. هنوز درباره احتمال انجام دومین آزمایش هستهای کره شمالی اطلاعاتی در دست نیست.
تحلیلگران میگویند حکومت استالینیستی کره شمالی با انجام آزمایش زیرزمینی هستهای خود ایالات متحده آمریکا را وادار کرده تا به مذاکره مستقیم با کره شمالی تن دردهد. خبرگزاری یونهاپ در کره جنوبی از قول یکی از مقامات کره شمالی اعلام کرد که این کشور در صورتی حاضر است به میز مذاکرات شش جانبه برای پایان دادن به برنامه هستهای بازگردد که واشنگتن حاضر به معامله و سازش شود.