بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

ایران از آمریکا به سازمان ملل شکایت کرد

 
شورای امنیت سازمان ملل متحد
دولت ایران طی نامه ‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، رسماً از آمریکا شکایت کرده و ارتش ایالات متحده را به ربودن پنج دیپلمات خود از دفتر نمایندگی اش در شهر اربیل عراق متهم کرده است.

طی این نامه که با امضای مهدی دانش یزدی، معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل برای دبیرکل این سازمان فرستاده شده، از سازمان ملل و بویژه شورای امنیت خواسته شده به آنچه تجاوز آمریکا خوانده شده پاسخ قاطع و فوری دهد.

آمریکا که ایران را به ایجاد بی ثباتی در عراق متهم می کند، هدف خود از حمله به دفتر نمایندگی ایران در اربیل را بازداشت مأمورانی از سپاه پاسداران ایران اعلام کرده که به گفته مقاماتی آمریکایی، در قاچاق اسلحه برای گروههای شبه نظامی در عراق دست داشته اند.

مقامات عراقی نیز با اینکه از تلاش خود برای آزادی ایرانیان بازداشت شده در اربیل سخن می گویند، تصریح کرده اند که دفتر نمایندگی ایران در اربیل هنوز به عنوان کنسولگری به ثبت نرسیده بوده و افرادی که در آن بازداشت شده اند نیز دیپلمات به شمار نمی روند تا از مصونیت دیپلماتیک برخوردار باشند.

اما در شکایتنامه ای که ایران به سازمان ملل تسلیم کرده از بازداشت شدگان با عنوان کارشناسان کنسولگری یاد شده و دولت ایالات محده به نقض آشکار اصول اساسی موازین بین ‌المللی حاکم بر روابط دیپلماتیک و کنسولی متهم شده است.

دولت ایران در این شکایتنامه خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان در دفتر نمایندگی خود در اربیل و جبران خسارتهایی شده که طی حمله سربازان آمریکایی به این دفتر و اموال آن وارد شده است.

هرچند در این نامه قید شده که دولت جمهوری اسلامی حق خود را برای پیگیری موضوع در مجامع بین‌ المللی ذیصلاح محفوظ می ‌دارد، سعید محمودی استاد حقوق بین الملل در دانشگاه استکهلم سوئد می گوید اگر ایران ادله قوی داشت که دفتر نمایندگی اش در اربیل کنسولگری به شمار می رود و بازداشت شدگان در آن دیپلمات هستند، طبیعی بود که علاوه بر شکایت به شورای امنیت، راه حلهای حقوقی را هم پی می گرفت و از جمله به دیوان عالی بین المللی در لاهه شکایت می برد.

به گفته آقای محمودی، صرف نظر از اینکه آمریکا صلاحیت دیوان لاهه را برای رسیدگی به موضوع حمله به دفتر نمایندگی ایران در اربیل بپذیرد یا نه، اقدام ایران در شکایت به این دیوان می توانست نشانگر این باشد که حمله به این دفتر و بازداشت شهروندان خود در آن را نقض موازین حقوقی بین المللی می داند، در حالی که ایران با شکایت به شورای امنیت سازمان ملل در واقع رویه ای سیاسی را در پیش گرفته است نه حقوقی.

در این میان، حسن کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته که دولت عراق به وی اطمینان داده است که ایرانیان بازداشت شده در دفتر نمایندگی ایران در اربیل، طی هفته جاری آزاد می‌ شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد