بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

افزایش فشار کنگره آمریکا بر دولت بوش در مورد ایران

 
کنگره آمریکا
دمکرات ها که اکنون بر دو شاخه کنگره مسلط شده اند قصد دارند مانع بروز جنگ دیگری شوند
با اوجگیری اقدامات دولت جورج بوش علیه ایران، گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که نگران بروز جنگ دیگری این بار با ایران هستند، پیش نویس قطعنامه ای را تنظیم کرده اند تا رئیس جمهور را ملزم کنند پیش از هرگونه حمله ای به ایران از کنگره اجازه بگیرد.

نمایندگانی که متن قطعنامه را تنظیم کرده اند روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری علنا ابراز نگرانی کردند که سیاست تخاصم جویانه اخیر رئیس جمهور آمریکا در عراق و خلیج فارس نسبت به ایران، ممکن است آمریکا را وارد جنگ با این کشور کند.

این حرکت نشانه اضطراب نمایندگانی است که شاهد تصویب قطعنامه جنگ علیه عراق در سال 2002 در کنگره بوده اند، جنگی که برای آمریکا هزینه زیادی داشته و بسیاری از آنها اکنون آن را اشتباه می دانند.

به علاوه آنها از این موضوع نگرانند که دولت آمریکا از همان قطعنامه مربوط به عراق برای انجام عملیات نظامی علیه ایران استفاده کند.

در آن قطعنامه که عملیات نظامی علیه عراق را در صورت لزوم مجاز می کرد آمده است که اگر لازم باشد آمریکا می تواند برای دفاع از منافع خود در خارج از خاک عراق هم به زور متوسل شود.

سناتورهای آمریکایی هفته گذشته به دولت بوش هشدار دادند از این بخش از مصوبه کنگره برای توجیه عملیات نظامی در داخل خاک ایران استفاده نکند.

علل نگرانی

دولت آمریکا در هفته های اخیر بر شدت کلام خود علیه ایران افزوده و همزمان طی یک رشته اقدامات از جمله بازداشت پنج کارمند ایرانی دفتر روابط جمهوری اسلامی در شمال عراق و اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس سعی کرده است به ایران ضرب شست نشان دهد.

دولت آمریکا می گوید این اقدامات را در واکنش به افزایش دخالت های ایران در عراق به ویژه آنچه کمک آن کشور به شبه نظامیان شیعه عنوان می کند انجام می دهد؛ اتهامی که ایران رد کرده است.

هشدار
 قطعنامه حاوی این پیام قدرتمند است که کنگره دیگر بی تفاوت نخواهد ماند و اجازه نخواهد داد که [دولت بوش] وارد معرکه دیگری شود که امنیت آمریکا و جهان را تضعیف می کند
 
مارتین میهن

اکنون گروهی 11 نفره متشکل از اعضای هر دو حزب، به سرپرستی یک نماینده جمهوری خواه، می گویند دولت آمریکا اجازه ندارد از قطعنامه های قبلی برای حمله به ایران استفاده کند.

آنها در پیش نویس قطعنامه تصریح کرده اند جورج بوش باید پیش از هر گونه لشکرکشی به ایران از کنگره اجازه بگیرد، مگر آنکه ایران در حمله به آمریکا پیشگام شود و یا آنکه شواهد قوی دال بر حمله قریب الوقوع ایران در دست باشد.

مارتین میهن، عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا که یکی از تنظیم کنندگان این قطعنامه است نسبت به تکرار سناریوی عراق در مورد ایران ابراز نگرانی کرد:

"من اینجا نیامده ام که به شما بگویم به ایران اطمینان دارم. بلکه آمده ام بگویم من به دولت بوش اطمینان ندارم. این دولت در جریان جنگ در عراق آنقدر دروغ گفته که فکر نمی کنم با مردم آمریکا و کنگره رو راست باشد."

جورج بوش چهارشنبه هفته گذشته در یک سخنرانی کلیدی برای تشریح سیاست تازه خود در عراق گفت قصد دارد بیش از 21 هزار سرباز دیگر به آن کشور اعزام کند و تهدید کرد شبکه هایی که به گفته وی با حمایت ایران به عوامل خشونت در عراق سلاح های پیشرفته می رسانند را تعقیب و نابود خواهد کرد.

وی همچنین از اعزام یک ناو هواپیمابر دیگر به خلیج فارس خبر داد.

آن اظهارات به این نگرانی در میان اعضای کنگره دامن زد که وی قصد عملیات نظامی در خاک ایران را دارد.

پیامی برای جورج بوش

روز بعد از آن سخنرانی دو سناتور دمکرات علیه هرگونه عملیات نظامی علیه ایران به دولت بوش هشدار دادند.

رابرت گیتس در دیدار با نظامیان آمریکایی در افغانستان
وزیر دفاع آمریکا که سرگرم دیدار با رهبران عرب بوده بار دیگر تکرار کرد هیچ کس خواهان مناقشه دیگری در منطقه نیست اما وی از تقویت قدرت نظامی آمریکا در منطقه به عنوان راهی برای مهار بلندپروازی های ایران دفاع کرد

از جمله سناتور دموکرات جوزف بایدن، رییس جدید کمیته روابط امور خارجه سنا، تاکید کرد اگر جورج بوش بخواهد تحت عنوان کشف و نابود کردن شبکه های حامی گروه های عراقی در خاک ایران دست به عملیات نظامی بزند در برابر او خواهد ایستاد.

مقام های دولت بوش از جمله رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور، در واکنش به این نگرانی ها تاکید کردند که هیچ برنامه ای برای انجام عملیات نظامی در خاک ایران ندارند. سخنگوی کاخ سفید نیز روز چهارشنبه اطمینان داد آمریکا قصد حمله به ایران را ندارد.

اما کاخ سفید علیرغم این تلاش ها نتوانسته خیال نمایندگان کنگره را راحت کند.

آقای میهن گفت: "این قطعنامه حاوی این پیام قدرتمند است که کنگره دیگر بی تفاوت نخواهد ماند و اجازه نخواهد داد که [دولت بوش] وارد معرکه دیگری شود که امنیت آمریکا و جهان را تضعیف می کند."

این قطعنامه پیش از آنکه وجهه قانونی پیدا کند باید به تصویب مجلس نمایندگان و سنای آمریکا و نیز امضای جورج بوش برسد.

به گفته کارشناسان این قطعنامه بیشتر جنبه نمادین دارد زیرا حتی اگر کنگره آمریکا آن را تصویب کند آقای بوش به احتمال زیاد آن را وتو خواهد کرد.

از سوی دیگر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، که سرگرم دیدار با رهبران عرب بوده است بار دیگر تکرار کرد هیچ کس خواهان مناقشه دیگری در منطقه نیست.

اما وی از تقویت قدرت نظامی آمریکا در منطقه به عنوان راهی برای مهار بلندپروازی های ایران دفاع کرد.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد