بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بارزانی و دستور محاصره نظامیان آمریکا برای آزادی سریع دیپلمات‌ها

صبح امروز مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، ضمن انتقاد شدید از ربودن دیپلمات‌های ایرانی دستور مسدود کردن فرودگاه اربیل و محاصره نظامیان آمریکا در چند نقطه کردستان عراق را صادر کرده است.

بنا بر این گزارش با دستور بارزانی، نیروهای انتظامی اقلیم کردستان در منطقه فرودگاه اربیل و عین‌کاوه، نیروهای نظامی آمریکا را محاصره کرده‌اند. بارزانی با اعلام اینکه دیپلمات‌های ربوده شده مستقر در اربیل میهمان مردم کردستان عراق بوده و به صورت کاملا قانونی در آن حضور داشته‌اند، هشدار داده در صورت عدم آزادی سریع آنها، به محاصره نیروهای آمریکایی ادامه خواهد داد.
برخی منابع از احتمال انتقال دیپلمات‌های ایران به کرکوک و یا موصل خبر می‌دهند. در عین حال شبکه «العالم» از انتقال دیپلمات‌های ایرانی به بغداد خبر داد.
 
از سوی دیگر، خبرنگار «بازتاب» در شمال عراق جزئیات عملیات نیرو‌های آمریکایی در ربودن دیپلمات‌های ایران را تشریح کرد. این عملیات که کاملا مشابه عملیات هلی‌بورن نیروهای اسرائیلی در حمله به بیمارستان «دارالحکمه» بعلبک با هدف ربودن نصرالله است، با استفاده از پنج فروند بالگرد و تعداد دیگری خودروهای نظامی انجام شده است.

آخرین گزارشها از عراق از انتقال دیپلمات‌های ایرانی به پایگاه آمریکا در بلد در نزدیکی بغداد حکایت دارد. نیروهای بارزانی نیز که نظامیان آمریکایی پیاده منتقل شده به کردستان را به محاصره درآورده بودند، مذاکرات با آنان برای آزادی دیپلمات‌های ایرانی را آغاز کرده‌اند.

در این عملیات دو بالگرد «هلی‌بورن» که از پشتیبانی سه بالگرد نظامی دیگر نیز برخوردار بوده، نیروهای تفنگدار آمریکا را بر بام کنسولگری ایران پیاده می‌کنند. همچنین چند خودرو نظامی آمریکایی کوچه‌های منتهی به کنسولگری ایران را مسدود می‌کنند. تفنگداران آمریکایی سپس شیشه و درب ورودی ساختمان را شکسته و با بلندگو به سه زبان کردی، عربی و فارسی گفته‌اند که «خودتان را تسلیم کنید وگرنه شما را می‌کشیم».
سپس نیروهای آمریکایی اقدام به بازداشت هر 5 دیپلمات ایرانی و مصادره اسناد، مدارک و رایانه‌های کنسولگری می‌کنند.

گفتنی است، اقامت این دیپلمات‌ها با دعوت دولت عراق و کاملا قانونی بوده است.

اظهارات کنسول ایران در اربیل درباره آدم‌ربایی آمریکا
در این حال، عباس حسینی، کنسول ایران در اربیل که شب گذشته و پیش از اشغال کنسولگری ایران به دست نیروهای آمریکایی به ایران بازگشته است، در گفت‌وگویی با خبرنگار «بازتاب»، درباره دیپلمات‌ربایی آمریکایی‌ها اظهار داشت: این اقدام آمریکا، هم‌زمان با موضع‌‌گیری شب گذشته بوش، رئیس‌جمهور آمریکا، انجام شده است.

وی گفت: بوش ساعت 21 شب گذشته به وقت آمریکا؛ یعنی حدود همان ساعت چهار صبح که کنسولگری ایران اشغال شد، ادعا کرد که ایران، عامل ناآرامی‌های عراق است و از تروریست‌ها در این کشور حمایت می‌کند. درست در همان زمان این موضع‌گیری‌ها و در راستای این مواضع، نیروهای آمریکا به کنسولگری ایران در اربیل عراق حمله می‌کنند و چهار دیپلمات ایرانی را می‌ربایند.
وی همچنین به دیگر موضع بوش، مبنی بر ورود بیست هزار نیروی دیگر آمریکا به عراق اشاره کرد و گفت: یکی از پیامدهای این اقدام آمریکا، می‌تواند ایجاد ناامنی برای فعالیت‌های ایران و سوریه در بغداد و بصره باشد که پیشتر نیز توسط آمریکا آماج حمله و تعرض قرار گرفته بودند.

کنسول ایران در اربیل عراق گفت: آمریکا در پی ناکامی‌هایش در عراق، به ویژه فضایی که پس از اعدام صدام در عراق ایجاد شده است، به دنبال کسب آبروست؛ بنابراین، می‌خواهد بهانه‌جویی کند تا به اشغالگری‌اش در عراق ادامه داده از شکست بیشتر خود که به گفته بوش دلیری ایران را در پی دارد، جلوگیری کند.

وی درباره فعالیت‌های کنسولگری ایران در اربیل تأکید کرد: کمک‌های بهداشتی و درمانی و اجتماعی مردم کردستان عراق را در چند سال اخیر دنبال کرده‌ایم، به گونه‌ای که روزانه برای 250 نفر روادید صادر می‌کردیم که از این تعداد حدود صد نفر از راه مرزهای زمینی و حدود 150 نفر از مرزهای هوایی رفت و آمد می‌کردند.

وی به واکنش و مواضع مسعود بارزانی و نوشیروان بارزانی، اشاره نموده و با مثبت توصیف کردن آن گفت: کنسولگری ایران در اربیل، تحت حاکمیت اقلیم کردستان بوده‌است؛ بنابراین، توقع است که این اقلیم برای آزادی در صحت و سلامت دیپلمات‌های ربوده‌شده ایرانی بیشترین اقدامات را انجام دهد.
کنسول ایران در اربیل درباره اسناد ربوده ‌شده سرکنسولگری ایران توسط آمریکایی‌ها اظهار داشت: اسناد مهمی نبوده، بلکه بیشتر، همان اخبار مربوط به منطقه بوده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد