بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

سایت ها و وبلاگ های ایرانی یا ثبت شوند یا مسدود

وزارت ارشاد دارندگان سایت های اینترنتی و وبلاگ ها را موظف کرده است تا طی دو ماه آینده سایت یا وبلاگ خود را با ذکر مشخصات کامل فردی و فنی ثبت کنند، در غیر این صورت 'پایگاه اینترنتی' آنها مسدود خواهد شد.

بر اساس طرحی که با نام 'ساماندهی پایگاه های اینترنتی ایرانی' از آن یاد شده، همه گردانندگان سایت ها باید در یک فرم اینترنتی نام و نام خانوادگی، شماره شناسانامه، آدرس سکونت و کار، تلفن، سال ایجاد وب سایت، زبان برنامه نویسی سایت، تعداد تقریبی بازدیدهای روزانه از سایت، نام سایت میزبان و کشور میزبان سایت را وارد کنند.

وزارت ارشاد هدف از اجرای این طرح را "نظارت بر محتوای سایت های اینترنتی و وادار کردن گردانندگان سایت ها به پاسخگویی" خوانده، اما مخالفان این طرح، آن را گام دیگری در راستای محدود کردن جریان اطلاع رسانی در ایران و برخورد با منتقدین حکومت می دانند.

دو ماه پیشتر، سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی ایران را همراه با دوازده کشور دیگر به عنوان 'دشمنان اینترنت' معرفی کرد، اما در عین حال اعلام کرد که برخورد با وبلاگ نویسان در این کشور به نظر بهبود پیدا کرده است.

گردآورندگان این گزارش که نوامبر سال گذشته میلادی منتشر شد، وضعیت فیلترینگ در ایران را سختگیرانه تر از گذشته ارزیابی کرده و نوشتند که حدود 10 میلیون سایت با محتوای سیاسی و برخی سایت ها با مضامین مذهبی توسط  جمهوری اسلامی مسدود شده است.

با اجرای مصوبه تازه دولت ایران - که از روز دوشنبه اول ژانویه 2007 (یازدهم دی ماه) آغاز شده - وزارت فرهنگ و ارشاد موظف می شود با فعالیت های غیر مجاز برخورد کرده و از طریق کمیته تعیین مصادیق پایگاه های غیر مجاز اینترنتی نسبت به مسدود کردن سایت ها و وبلاگ ها اقدام کند.

کمیته تعیین مصادیق پایگاه های غیر مجاز اینترنتی پنج سال پیش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و در آن وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و دادگستری حضور دارند.

برخی از مواردی که در آئین نامه دولت ایران با آنها می توان جلوی فعالیت سایت ها و وبلاگ را گرفت و مدیران آنها را به دادگاه معرفی کرد، عبارتند از: انتشار مطالب الحادی و کفر آمیز، ترویج اعمال مغایر امنیت ملی، اشاعه منکرات و ترویج مطالب مغایر با عفت و اخلاقی عمومی، توهین به اقوام و ملیت های مذهبی، و آموزش مقابله با فیلترینگ.

بر اساس طرح تازه دولت  احمدی نژاد، دارندگان سایت ها و وبلاگ ها دو ماه مهلت دارند تا به سایت رسمی 'ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ایرانی' که زیر نظر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد قرار دارد، مراجعه کرده و مشخصات کامل خود را در اختیار آن وزارتخانه قرار دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد