بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

محدودیت‌های آمریکا در خاورمیانه

روزنامه گاردین در تحلیلی از اوضاع دولت آمریکا پس از انتخابات میان دوره‌ای در این کشور می‌نویسد: پس از مدتی طولانی اکنون کاملا روشن است که آ‌مریکا قادر به بازسازی اوضاع در خاورمیانه نیست. شکست حمله نظامی به عراق محدویت‌های قدرت بلامنازع آمریکا را نشان داد. در واقع آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری رقیب سرسختش در دوران جنگ سرد توانست به اعمال قدرتی یکجانبه بر خاورمیانه بپردازد. اما اکنون شرایط فرق کرده است. در آینده آمریکا مجبور می‌شود نفوذ خود در این منطقه را با بازیگران داخلی مثل ایران و بازیگران خارجی مثل اتحادیه اروپا، چین و شاید هم روسیه تقسیم کند. این مساله می‌تواند بدان معنی باشد که اتحاد قدیمی آمریکا و اسرائیل در منطقه دیگر پاسخگوی مشکلات نیست و نمی‌تواند مدت زمان طولانی‌تری پایدار باشد. 

مارتین جکوئیز نویسنده گاردین شرایط موجود را مناسب برای ادامه سیاست خارجی آمریکا نمی‌داند و معتقد است واشنگتن باید به تغییرات اساسی در سیاست‌هایش بیندیشد...
 
پیشنهادات وی دوری از یکجانبه‌گرایی و لزوم تشکیل ائتلافی با حضور قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی برای کنترل اوضاع خاورمیانه است. همانطور که جکوئیز تاکید می‌کند این تغییر سیاست تنها نتیجه روی کار‌آمدن دمکرات‌ها نیست بلکه معلول شرایط منطقه‌ای است که در واقع می‌تواند دور جدیدی از سیاست‌های آمریکا پس از جنگ سرد را شکل دهد. شاید مذاکره با ایران و سوریه را بتوان یکی از بخش‌های مهم این تغییر استراتژی عنوان کرد. تغییری که باعث می‌شود موقعیت کشورهای مخالف واشنگتن در خاورمیانه به رسمیت شناخته شوند. 

علاوه بر این مساله دیگری نیز مانع از ادامه سیاست‌های گذشته آمریکا می‌شود. اوضاع اقتصادی موضوعی است که دیر یا زود مانع از ادامه پیشر‌وی‌های نظامی آمریکا می‌شود. به این ترتیب واشنگتن دیگر نمی‌تواند به راحتی در مورد استفاده از نیروی نظامی در سراسر دنیا تصمیم‌گیری کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد