بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بوش از ترس افزایش نفوذ ایران با این کشور مذاکره نمی کند

   
۱۹ آذر ۱۳۸۵
دلیل جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا برای به تعویق انداختن مذاکره با ایران، ترس از افزایش نفوذ تهران در منطقه است.

تایم در شماره جدید خود با بیان این مطلب به تحلیل گزارش گروه تحقیق عراق به ویژه طرح گفتگو با ایران و خروج نیروهای نظامی آمریکا ازعراق پرداخته و نظر برخی از کارشناسان سیاسی را نیز در این مورد جویا شده است.

 پیشنهادهای ارائه شده به بوش درگزارش گروه تحقیق عراق ، برای برقراری ثبات در عراق با طرح ایران برای برقراری آرامش در این کشور مشابه بوده و به نظر می رسد ایرانی ها بیش از بوش از گزارش گروه تحقیق راضی هستند.

به گزارش این مجله، مقامهای ایرانی مدعی اند تنها راه کاهش بحران درعراق خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق است و گزارش بیکر و همیلتون نیز خروج نظامیان ازعراق را یکی از راههای مناسب برای برقراری آرامش درعراق معرفی کرده است.

این مجله در ادامه نوشت : مقامهای ایرانی اخیرا بارها اعلام کرده اند که حاضر به همکاری برای حل بحران عراق هستند و اظهارات جدید منوچهر متکی،وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه الجزیره مبنی بر اینکه "ایران ازهر اقدامی برای بازگرداندن امنیت، ثبات و تمامیت ارضی به عراق حمایت می کند" نیز بیانگر تمایل ایران برای گفتگو با آمریکا برای حل بحران عراق است.

بر همین اساس آقای متکی در ادامه صحبت های خود به این نکته اشاره کرده بودکه خروج نظامیان آمریکایی از عراق و محول کردن کنترل عراق به خود عراقی ها می تواند یکی از راهکارهای اساسی برای برقراری آرامش در عراق باشد.و همچنین با توجه به آنکه آمریکا به دنبال یافتن یک روش مناسب برای خروج از عراق است، ایران می تواند آمریکا را در یافتن این روش یاری دهد.

این گزارش در ادامه می افزاید: در حالی که اغلب آگاهان سیاسی بر لزوم مذاکره با ایران برای حل بحران عراق تاکید دارند، اما به نظر می رسد بوش از اهمیت این نکته غافل است و بوش بارها اعلام کرده که پیش شرط مذاکره با ایران تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی این کشور است.

مجله تایم درباره علت طفره رفتن رئیس جمهوری آمریکا از گفتگو با ایران با وجود اصرار کارشناسان آمریکایی بر انجام آن به نقل از کارشناسان تاکید می کند : دلیل بوش برای به تعویق انداختن مذاکره با ایران ترس از افزایش نفوذ ایران در منطقه است.

این مجله در ادامه می افزاید : در حال حاضر طراحان سیاست خارجی ایران بر این باورند که تمایل ایران برای مذاکره با آمریکا برای حل بحران عراق نشانگر علاقه ایران برای برقراری روابط با آمریکا تحت شرایط خاص است و از مهمترین این شرایط  به رسمیت شناختن انقلاب اسلامی ایران از سوی آمریکا و پایان دادن به دشمنی های خود بر ضد ایران است و در صورت انجام این کارها از سوی آمریکا، باید منتظر پاسخ ایران برای آغاز مذاکره مستقیم با آمریکا باشیم.

تایم در ادامه می نویسد: شکست آمریکا در افغانستان و عراق، سبب کاهش اعتبار آمریکا در  جهان شده و از سوی دیگر در سالهای اخیر موقعیت ایران در میان سایر کشورها به طور چشمگیری بهبود یافته و همین امرسبب شده تا ایران نسبت به آمریکا از جایگاه بهتری در منطقه برخوردار باشد.

این مجله در ادامه صحبت های دکتر محمود احمدی نژاد را در رابطه با اینکه ایران توانایی مقابله با آمریکا را دارد؛ دلیل اثبات این ادعا اعلام کرده است.

به نوشته این مجله، مردم  ایران هنوز آمریکا را به عنوان "شیطان بزرگ" می شناسند و ادامه سیاستهای فعلی آمریکا علیه ایران به سود آمریکا نخواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است : برخی از مقامهای ایرانی معتقدند، ایستادگی ایران در برابر فشارهای آمریکا و شورای امنیت در مورد برنامه هسته ای موجب شده تا ایران به دستاوردهای زیادی برسد و مذاکره ایران و آمریکا سبب افزایش این دستاوردها می شود.

تایم در اشاره به اتهامات مقامهای آمریکایی علیه ایران مبنی بر تلاش برای بر هم ثبات درعراق با وجود حمایت تهران از دولت بغداد و برقراری صلح و ثبات در عراق نوشت : از سوی دیگر ایران بر خلاف آنچه آمریکا ادعا می کند به شدت برای برقراری امنیت در عراق تلاش می کند و این در ست بیانگر همان پیشنهاد بیکر و همیلتون مبنی بر استفاده از توانایی های ایران برای پایان دادن به بحران عراق است.

در پایان این گزارش آمده است : هرچند ایران درصدد برقراری آرامش در عراق است، اما به هیچ وجه خواهان آن نیست که آمریکا پس از برقراری آرامش در عراق خود را پیروز این میدان بداند و پس از آنکه خیالش از جانب عراق آسوده شد به ایران حمله کند.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد