بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

ایران هرگز چنین قدرتمند نبوده است

     
۱۹ آذر ۱۳۸۵
وابسته‌ی مطبوعاتی و فرهنگی سفارت ایران در بیروت تاکید کرد که ایران هرگز در منطقه به این اندازه قدرتمند نبوده است.

 خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، نجف علی میرزائی، وابسته مطبوعاتی و فرهنگی سفارت ایران در بیروت هم چنین اظهار کرد: ایران اکنون به آسودگی اطمینان دارد که می‌تواند به هر نوع تهاجم آمریکایی پاسخ گوید.

آسوشیتدپرس افزود: از زمان انقلاب 1979 ایران هرگز چنین قدرتمند نبوده است. این کشور نفوذش را در عراق، لبنان، در میان فلسطینی‌ها، در کشورهای حاشیه خلیج (فارس) نظیر بحرین و کویت و حتی در بخشهایی از افغانستان توسعه داده است. ایران موشک‌هایش را ارتقا می‌دهد و یک برنامه‌ی هسته‌ای را گسترش می‌دهد که غرب می‌گوید هدف از آن تولید بمب است؛ در حالی که ایران می‌گوید این برنامه صلح آمیز است.

این خبرگزاری ادامه داد: مبارزه‌ی پیچیده‌ی ایران برای گسترش نفوذش که گاهی به طور مستقیم با منافع آمریکا درگیر بوده است باعث نگرانی در منطقه و فراتر از آن شده است؛ بسیاری از کشورهای عربی هم چنان از آمریکا حمایت می‌کند، اما نمی‌توانند ایران را کنار بزنند.

این گزارش به نقل از عبدالله الشیجی، استاد دانشگاه کویت نوشت: ایرانی‌ها با کارت‌های بسیار متنوعی بازی می‌کنند و برگ برنده‌های بسیاری دارند.

این گزارش حاکی است: ارزشمند‌ترین کارت و نیرومند‌ترین منبع نفوذ ایران عراق است که اکثریت جمعیتش شیعه است و ایران در آنجا روابط بلندمدت و نفوذی بسیار بر سه گروه شیعه دارد که دولت را کنترل می‌کنند. خشونت وخیم در عراق این پرسش را طرح می‌کند که آیا آمریکا باید به ایران دسترسی پیدا کند یا خیر. گروه تحقیق در عراق که ریاستش را جیمز بیکر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا عهده‌دار است، پیشنهاد کرده که واشنگتن به عنوان بخشی از یک رویکرد منطقی برای پایان دادن درگیری‌ها در عراق با ایران و متحدش یعنی سوریه به تعامل بپردازد. اما رییس جمهور بوش هنوز هیچ نشانه‌ای از اینکه چنین کاری را انجام خواهد داد نشان نداده است و ایران را به مسلح کردن و حمایت از شورشیان در عراق و تامین سرمایه‌ی دیگر افراطیون متهم می‌کند. حتی اگر بوش تصمیم به معامله با ایران درباره عراق را بگیرد، ایران به روشنی اعلام کرده است که کمک نخواهد کرد، مگر آنکه گفتگوها مسایل دیگر از جمله برنامه هسته‌یی این کشور را در بر بگیرد.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد