بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

واشنگتن برای گفتگو با تهران باید بهای سنگینی بپردازد

۱۹ آذر ۱۳۸۵
به اعتقاد تحلیلگران، واشنگتن در گفتگوی مستقیم با تهران برای حل مشکلات عراق باید بهای سنگینی را پرداخت کند و منتقدان سیاست یکجانبه گرایی بوش هم به آمریکا پیشنهاد می دهند تا با چشم پوشی از درخواستهای شورای امنیت و شرایط اروپا وارد گفتگوی دوجانبه با ایران درباره برنامه هسته ای آن شود.

انستیتو سیاست خاور نزدیک واشنگتن در تحلیلی نوشت : " آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، تاریخ طولانی در داشتن گفتگوهای مستقیم دوجانبه دارند. به طور مثال، در روزهایی که بحثهایی درباره طالبان وجود داشت، دو طرف در مورد افغانستان با یکدیگر دیدار کردند.البته همواره حداقل یک نماینده خارجی هم برای نشان دادن این مسئله که این گفتگوها دوجانبه نیست، در آنجا حضور داشت. دو طرف همچنین پیش و در طول ورود آمریکا به عراق با هم دیدار کردند. حداقل سه بار در سال 2003- در ژانویه، مارس و می- برای بحث و رایزنی در مورد وضعیت عراق جلسه تشکیل دادند."

"پاتریک کلاوسون" (Patrick Clawson) نویسنده این تحلیل و معاون رئیس در بخش پژوهش این انستیتو خاطر نشان می کند: " موضع کنونی ایران این است که احتمال انجام گفتگوها را باز نگاه دارد و این در صورتی است که آمریکا پیشنهاد کافی و جذابی را به آن ارائه کند. البته واشنگتن نیز بارها تمایل خود را برای رایزنی درباره عراق با مقامهای ایرانی اعلام کرده است."

در ادامه این تحلیل آمده است :"یک مسئله بسیار متفاوت این است که آیا آمریکا باید گفتگوهایی با ایران در مورد برنامه هسته ای آن داشته باشد یا خیر. انگلیس، فرانسه و آلمان از مذاکره با ایران در این مورد تا زمانی که تهران تعلیق غنی سازی را از سر نگیرد، خودداری کرده اند. برخی که از دولت بوش به خاطر یکجانبه گرایی آن انتقاد می کنند از واشنگتن می خواهند تا از درخواستهای شورای امنیت و شرایط اروپا چشم پوشی کند؛ در واقع آنها از آمریکا می خواهند تا مذاکرات دو جانبه ای با ایران درمورد برنامه هسته ای اش داشته باشد."

نویسنده تصریح می کند:"برخی گفته اند که ایران دارای منافع مشترکی با آمریکا در جلوگیری از هرج و مرج در عراق است و بنابراین دلیلی هم برای همکاری با آمریکا دارد. با این وجود ایران از سیاست دیرپای خود در عراق برخوردار است. احتمالا مقامهای ایرانی فکر می کنند که سیاستی را که آنها پذیرفته اند منافع ملی آنها را پیش می برد.این ایده که واشنگتن می تواند تهران را متقاعد کند که آمریکا بهتر از ایران می داند چطور منافع ملی آنها پیش می رود، غیرقابل قبول است. "

به گزارش مهر،کلاوسون می افزاید:"به احتمال زیاد ایران بهایی را برای هرگونه همکاری درخواست خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که آمریکا چه چیزی را می تواند پیشنهاد کند که ایران را تحریک کند، اما احتمالا ایران در بین دیگر موضوعات، به دنبال موضع نرم تر در قبال برنامه هسته ای خود است. در واقع این بهای سنگینی خواهد بود."

نویسنده در ادامه با اشاره به گفته مقامهای آمریکایی مبنی بر اینکه ایران نقش مهم و مستقیمی در مشکلات امنیتی عراق داشته است، ادعا می کند:" بر اساس اطلاعات آمریکا ، ایران مواد و ابزار منفجره را برای ساخت بمب و آموزش مبارزان درداخل  عراق  فراهم کرده است. نقش ایران در عراق نامتقارن است: این کشور می تواند مشکل ایجاد کند، اما نمی تواند صلح را به همراه داشته باشد؛بنابراین ایران می تواند اقدامات بیشتری را برای بی ثبات کردن عراق به جای برقراری ثبات درآن انجام دهد."

در پایان این تحلیل ادعا شده است:" به طور خلاصه، ایران علاقه مندی کمی را به گفتگو با آمریکا در مورد عراق نشان داده  و در هر موردی می تواند اقدام کمی را برای پیشبرد ثبات در عراق انجام دهد. حساب کردن روی ایران برای کمک به بهبود امنیت در عراق تلاشی در نهایت خوشبینی است."
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد