بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

تحریم ایران فعلا منتفی شد

 

در شرایطی که همه نشانه ها دال بر توافق کشورهای عضو شورای امنیت بر سر نوعی از تحریم علیه جمهوری اسلامی به جهت فعالیت های هسته ای اش داشت، دیپلومات های ارشد شش قدرت جهانی [آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان] از توافق بر این تحریم ها نومید شده و با اعلام این نومیدی تصمیم گیری را به جلسه بعدی در نیویورک موکول کردند.

دوست بلازی وزیر خارجه فرانسه که میزبان نشست دیروز گروه پنج به اضافه یک بود زمانی که مقابل دوربین های تلویزیون قرار گرفت و بازماندن این گروه از تصمیم گیری علیه ایران را اعلام داشت که دو روز قبلش وزیر خارجه روسیه در کمال ناباوری از توافق این کشور ها بر سر تحریم ایران خبر داده و انتقادهائی هم از رسانه های ایران نصیب دولت روسیه شده بود.

همزمان با ناکامی کشورهای قدرتمند جهان از تصمیم گیری علیه فعالیت های هسته ای ایران، مسوول پرونده هسته ای ایران در اجتماع اعراب همسایه ایران گفت که دولت متبوعش به هیچ وجه از حق خود در مورد فن آوری هسته ای دست نخواهد شست.

علی لاریجانی در نطق خود در اجتماع دوحه به اعراب اطمینان داد فعالیت های صلح امیز هسته ای ایران به سود آن هاست و برقدرت مجموعه کشورهای خاورمیانه مسلمان می افزاید. اما هیچ نشانه ای وجود ندارد که کشورهای عربی به توجه به تضادهائی که با سیاست های ایران در عراق و لبنان دارند با این اعتمادسازی ها دست از مخالفت ضمنی با فعالیت های هسته ای ایران بردارند. چنان که سعودی و مصر که هر کدام رهبری بخشی از کشورهای عربی را به عهده دارند در هفته های اخیر نارضائی خود را از سیاست های تهران اعلام داشته و به صراحت مسوولان جمهوری اسلامی را از سیاست های بلندپروازانه برحذر داشته بودند.

حادثه دیگری که همزمان با ناتوانی کشورهای قدرتمند در توافق بر سر تحریم ایران رخ داده که می تواند به نوعی با پرونده هسته ای ارتباط یابد انتشار گزارش هامیلتون – بیکر است که به تحقیق درباره راه های برون رفت آمریکا از دردسرهای دخالت نظامی در عراق اختصاص دارد . در این گزارش تاکید شده که آمریکا باید با ایران و سوریه به گفتگو بپردازد.

تهران انتشار چنین گزارشی را با توجه به آن چه رسانه های غربی درباره تمایلات وزیر دفاع جدید آمریکا می نویسند و مخالفت وی را با حمله نظامی آمریکا به ایران می نماید، نشانه موفقیت سیاست هائی می دانند که با طراحی رهبر جمهوری اسلامی در یک سال گذشته به اجرا در آمده است. سیاستی که بر اساس نه محکم تر و صریح تر به غرب و آمریکا بنیادگذاری شده است. رسانه های هوادار دولت در حملات یک ساله گذشته خود به اصلاح طلبان بارها آن ها را به میانه روی و نرمش های بی جا نسبت به آمریکا متهم کرده و یادآوری کرده اند که تنها راه مقابله با زیاده خواهی ها آمریکا و خطرات ناشی از سیاست های نومحافظه کاران آمریکا حملات متقابل در مناطق مختلف به منافع آن کشورست. روزنامه کیهان سخنگو جریان تندرو حاکم بر ایران بارها در ماه های گذشته تاکید کرده است که پیروزی های سید حسن نصرالله حاصل نمایش گوشه ای از توانائی های ایران است همین طور مقاومت های عراق که سرانجام آمریکا ناچارست از آن خارج شود. بر حاشیه این شادخواری های تبلیغاتی معمولا از قدرت هسته ای جمهوری اسلامی به عنوان تضمین کننده قدرت منطقه ای ایران یاد می شود.

دو روز پیش همزمان با تاکید وزیر خارجه روسیه به موافقت آن کشور با تحریم جمهوری اسلامی، روزنامه کیهان در سرمقاله ای تصمیم کشورهای قدرتمند به تحریم را حتمی دانست و به همین مناسبت روسیه را متهم کرد که از اول قصد معامله با آمریکا و گرفتن امتیازهای مالی و اقتصادی از آن کشور بوده و حالا که به این امتیازها دست یافته، به جمع تحریم کنندگان پیوسته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد