بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

میزان نفوذ ایران در عراق

 

نخست وزیر عراق در دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که در مورد نفوذ ایران درعراق بزرگ‌‌‌‌نمایی می‌شود و امنیت عراق در دست خود عراقی‌هاست. دکتر محمد برقعی استاد دانشگاه در واشنگتن  می‌گوید که اگر ایران در دام بزرگ‌نمایی مربوط به نفوذ خود در عراق بیفتد، عملا مسئولیت خشونت‌ها را به گردن خود می‌گیرد.

دکتر محمد برقعی در پاسخ به این پرسش که میزان نفوذ ایران در عراق را با چه معیارهایی می‌توان سنجید، می‌گوید:

«... من با این نظر موافقم که نقش ایران در عراق را بیش از حد مطرح می‌کنند و در ایران هم در این‌باره گفتگو می‌شود و یک دلیل آن این است که آمریکا می‌خواهد بگوید که دلیل شکست سیاستش نفوذ ایران بوده و گناه را به گردن دیگران بیاندازد.
...البته ایران دارای نفوذ خوبی در عراق هست، ولی نه نفوذی فوق‌العاده‌. ایران نه از نظر سیاسی می‌تواند نفوذ فوق‌العاده زیادی داشته باشد و نه از نظر مذهبی و اگر ایران فریب بخورد و مسئله نفوذ فوق‌العاده را باور بکند، آنوقت ایران در همان چاله‌ای می‌افتد که اینجا در آمریکا هم می‌گویند که بار از دوش آمریکا برداشته می‌شود و ایران خودش درگیر این قضیه می‌شود...».

برخی محافل سیاسی از تلاش ایالات متحده آمریکا و دولت عراق برای مشارکت بیشتر سنی‌ها در قدرت به عنوان راه حلی برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور سخن می‌گویند. این محافل برآنند که این تلاش می‌تواند تا تجدید حیات و سازماندهی حزب بعث گسترش یابد. محمد برقعی در این‌باره به رادیو زمانه می‌گوید:
«... اکنون مسئله شیعه و سنی را زیاد مطرح می‌کنند، در حالی که ریشه مسئله اصلا این نیست... در مورد سنی ها هم دو بخشی که صحبت کنار آمدن آن‌ها با هم هست، یک بخش نیروهای افراطی معتقد مذهبی القاعده هستند یعنی سلفی‌ها و بخش دیگر حزب بعث است که یک حزب سکولار است. این‌ها بیشتر با هم در تضاد هستند و درست است که اکنون دشمن مشترک دارند یعنی آمریکا و اسرائیل و اکنون ایران، ولی اگر در یک لحظه کوتاه هم با هم کنار بیایند، دوباره با هم درگیری پیدا خواهند کرد. به نظر من این فرمول که بتوانند حزب بعث را احیا کنند... و اهل تسنن و سلفی‌ها را بتوانند یکپارچه بکنند، سیاست بسیار غلطی خواهد بود...».

دکتر محمد برقعی در مورد فشار بین‌المللی و بویژه دولت‌های عرب بر آمریکا برای حل مسئله فلسطین و اسرائیل و تاثیر این مسئله بر بحران عراق می‌گوید:
«...این نکته‌ایست که سال‌هاست در مورد آن صحبت می‌شود و هر چند لابی اسرائیل در آمریکا سعی می‌‌کند که این نکته را پنهان کند و نگذاشته است که در آمریکا گفته بشود، ولی حقیقت آنست که هیچ مسئله‌ای در خاورمیانه به‌طوربنیانی حل نخواهد شد مگر اینکه مسئله اعراب و اسرائیل حل بشود... به قول آقای کارتر اسرائیل باید بپذیرد که تن بدهد به قوانین بین‌المللی و فکر نکند که به این دلیل که در آمریکا نفوذ دارد می‌تواند در آنجا هر کاری که می‌خواهد بکند...».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد