بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

آمریکا باید یک تصمیم استراتژیک بگیرد

 

انتشار طرح گروه مطالعات عراق که دربرگیرنده پیشنهادات مشترک دمکرات‌ها و جمهوریخواهان در کنگره آمریکا برای حل بحران عراق است، بحث‌های داغی را در محافل سیاسی دامن زده و در مرکز مذاکرات کنونی رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر بریتانیا نیز قرار گرفته است.
دکتر هوشنگ امیر احمدی تحلیل‌گر سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه به رادیو زمانه می‌گوید که آمریکا اکنون باید یک تصمیم استراتژیک بگیرد.

هوشنگ امیر احمدی در مورد واکنش ایران به طرح جیمز بیکر می‌گوید:
«...قدرت ایران در عراق البته محدود است... در بخشی از نیروهای درگیر نفوذ دارد و در بخشی دیگر نه تنها نفوذ ندارد، بلکه دشمنان سرسختی هم دارد. مثلا در بخش سنی‌های خیلی رادیکال... و نفوذش در منطقه اصولا وقتی در جهت چالش با آمریکاست بیشتر است تا وقتی در جهت کمک به آمریکا باشد...».

این استاد دانشگاه در آمریکا، درباره نقش کشورهای سنی عرب در عراق برآنست که:
«...کشورهای سنی عرب منطقه، نگران جمعیت سنی عراق هستند... و فکر می‌کنم در تحلیل نهایی عربستان و دیگر کشورهای سنی منطقه علاقه‌مند باشند که آمریکا ایران و سوریه را درگیر این جریان بکند، اما به شرطی که آمریکا در آنجا حضور داشته باشد. عربستان مخصوصا فشار زیادی روی آمریکا می‌آورد که از عراق بیرون نرود. در مقابل ایران به آمریکا می‌گوید که از عراق برود بیرون... اما فکر می‌کنم که ایران که اکنون می‌گوید که خروج آمریکا باید مرحله‌ای باشد، به یک شکلی می‌خواهد که نگرانی عربستان و کشورهای سنی را هم درنظر بگیرد...».

دکتر امیر احمدی در مورد مشکل اصلی آمریکا در عراق می‌گوید:
«...مشکل ماندن و رفتن از عراق نه مشکل زمان است و نه مشکل اینکه چندتا سرباز بیاورند بیرون یا نه. بلکه یک مشکل استراتژیک هست. یعنی آمریکا اکنون باید یک تصمیم استراتژیک برای آینده خودش در خاورمیانه بگیرد. مثلا در اوائل دهه ۱۹۷۰ انگلستان یک تصمیم استراتژیک درباره وضعیت خودش در منطقه گرفت و گفت که من دیگر در این منطقه ابرقدرت نیستم.... امروز هم آمریکا باید یک تصمیم اساسی بگیرد که آیا می‌خواهد جمع بکند و بیاید ... یا اینکه می‌خواهد که آنجا بماند و بگوید که من هنوز هم ابرقدرت هستم...».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد