بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

جرج بوش و اعتراض جامعه ملل

 

ژ

جرج بوش و اعتراض جامعه ملل

در حالی که جرج بوش اولین نیمه دومین دوره ریاست جمهوری خود را به پایان می برد، شاهدیم که روز به روز سیاست خارجی او بیشتر مورد اعتراض قرار می گیرد.

باتلاقی به نام عراق، ظهور مجدد جنگ های چریکی در افغانستان، نتیجه بخش نبودن تلاش های واشنگتن در ایجاد صلح در خاورمیانه، جدال های هسته ای کره شمالی و ایران، فاجعه بشری دارفور و بسیار پرونده های دیگر که عملکرد سران کاخ سفید را در نظر مخالفان سیاست امریکا زیر سؤال می برند.

ایوو دالدر از مؤسسه بروکینگز که یکی از مشاوران امنیت ملی رییس جمهور دموکرات بیل کلینتون بوده است اظهار می دارد: "زمانی که جرج بوش در سال 2001 به عنوان رییس جمهور امریکا انتخاب شد، جهان با مشکلات زیادی روبرو بود. ولی او هربار کاری کرده است که این مشکلات تبدیل به تهدید شوند."

شخصیتی که ایالات متحده را پس از واقعه تروریستی 11 سپتامبر به "جنگ علیه تروریسم" واداشت، به راحتی و به طور مستقیم در بین جمهوریخواهان مورد انتقاد قرار می گیرد. ازطرف دیگر، با توجه به همه پرسی ها و برخی از اظهارات می توان به نگرانی های موجود در انتخابات مجلس سنا [7 نوامبر 2006] پی برد.

ازهمین رو، جیمز بیکر یکی از هواداران بوش و وزیر امور خارجه اسبق امریکا از گروه طرفداران بوش خارج شده است تا به راحتی و به صورت عمومی بتواند تصمیمات اتخاذ شده توسط ریاست جمهوری را مورد انتقاد و اعتراض قرار دهد.

بیکر روز یکشنبه در شبکه تلویزیونی ای بی سی [ABC] و در رأس یک کمیسیون مسؤول بررسی استراتژی های قابل اجرا در عراق، ایده انجام مذاکره با کشورهایی را که در نظر واشنگتن به عنوان "کشورهای متخلف" یا "محور شرارت" شناخته می شوند، رد نکرد؛ این درحالی است که جرج بوش همواره مسأله مذاکره با کشورهایی مانند ایران، کره شمالی یا سوریه را رد کرده است.

گزارش این کمیسیون که دموکرات ها را به عنوان جمهوریخواه گردهم آورده هنوز به پایان نرسیده است. این گزارش به پیشنهاداتی جامه عمل خواهد پوشاند که طی آنها نیروهای امریکایی بتوانند بدون اینکه بیش از این وجهه خود را نزد جامعه ملل زایل کنند، از عراق خارج شوند.

در نظر افکار عمومی جامعه بین الملل، با گذشت زمان و با افزایش صدمات و خرابی های وارد آمده به عراق، مداخله نظامی امریکا در این کشور روز به روز از توجیه پذیری کمتری برخوردار می شود. هر روزه دو یا سه سرباز امریکایی در عراق کشته می شوند و وقوع یک جنگ داخلی نیز بیش از پیش محتمل شده است.

سناتور جان وارنر، یکی از نمایندگان جمهوریخواه ایالت ویرجینیا که ریاست کمیسیون دفاع در مجلس سنا را نیز برعهده دارد، به طور آشکار خواستار یک "تغییر رویه" در سیاست خارجی امریکاست.

از دید دموکرات دالدر که همچنین کتابی درخصوص سیاست خارجی جرج بوش نوشته، جنگ عراق یک"حماقت استراتژیک" بوده که براساس "دیدگاهی کاملاً اشتباه از جهان" پایه ریزی شده است. به گفته او، رییس جمهور باید متوجه باشد که ایالات متحده نمی تواند بدون رعایت قوانین و آیین نامه های بین المللی اقدامی را به انجام برساند.

جرج بوش علیرغم وعده های خود در زمینه مبارزه علیه گسترش اتمی، تاکنون نتوانسته است کره شمالی را از ادامه پژوهش های اتمی خود بازدارد و ایران نیز همچنان در ادامه فعالیت های غنی سازی خود ثابت قدم بوده و در این رابطه با هیچ مانع یا مشکلی از سوی دولت بوش روبرو نشده است.

به ویژه در خصوص پرونده هسته ای کره شمالی، مخالفان دولت واشنگتن جرج بوش را به دلیل سازش ناپذیری بیش از حد در انجام مذاکرات با پیونگ یانگ مورد سرزنش قرار می دهند و او را به ایجاد وضعیت متشنج برای مخاطبان خود متهم می کنند.

با این حال پیتر بروکس، یکی از مسؤولین پنتاگون در اولین دوره ریاست جمهوری بوش، خاطرنشان می سازد: "بسیاری از پرونده های بین المللی که انتقادات فعلی علیه کاخ سفید را رقم زده اند، به دهه ها قبل برمی گردند. به عقیده من، کاملاً نامنصفانه است که رییس جمهور فعلی را مسؤول تمامی مشکلات پیش آمده بدانیم."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد