بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

تحریم کنند، تلافی می کنیم

 

 

تحریم کنند، تلافی می کنیم

علی لاریجانی رییس مذاکره کننده تیم هسته ای ایران روز چهارشنبه تهدید کرد که اگر شورای امنیت به خاطر پرونده هسته ای به تحریم تهران اقدام کند، با اقدامات تلافی جویانه ایران درخصوص تعلیق بازرسی های اتمی مواجه خواهد شد. لاریجانی گفته است که غرب درمحاسباتش اشتباه می کند اگر تصور کند که تواند همزمان از گزینه "چماق وهویج" استفاده کند.

اظهارات علی لاریجانی یک روز پس از آن اعلام می شود که پرونده هسته ای ایران برای بررسی به شورای امنیت ارجاع شده تا مذاکرات مستقیم نمایندگان اروپا و ایران بار دیگر ناتمام بماند.. شکستی که کشورهایی مانند آلمان که پیش از این خواستار عدم استفاده از اهرم شورای امنیت بودند را، برای همراهی با آمریکا به اجماع رساند.

لاریجانی گفته است که اگر حقوق ایران درزمینه دستیابی به انرژی هسته ای نادیده گرفته شود، ایران هم بیکارنخواهد نشست. به گفته او راه شورای امنیت، "تحریم و سختگیری غیر قانونی علیه ایران"، راهی است که طرف مقابل هم باید انتظار واکنش متقابل آن را داشته باشد.

روزسه شنبه 25 کشور اتحادیه اروپا دربیانیه ای از ایران خواستند که فعالیت غنی سازی خود را تعلیق کنند، درحالی که همزمان ازتحریم محدود ایران نیز حمایت کردند. حسینی سخنگوی وزیر امورخارجه در واکنش به این موضوع گفته است: "این بیانیه می‌توانست بسیار واقع‌بینانه‌تر تنظیم شود و اصلا گویای روند سازنده‌ی مذاکرات آقایان لاریجانی و سولانا و حسن نیت ابراز شده از سوی جمهوری اسلامی ایران نیست. جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ابزار و مجاری حقوقی و سیاسی احقاق حقوق مشروع خود را پی‌گیری می‌کند و تردیدی نسبت به درستی مسیر و پافشاری بر حق مسلم خود برای بهره‌مندی از انرژی هسته‌یی برای مصارف صلح‌جویانه ندارد."

از سوی دیگر، گروهی از نمایندگان مجلس ایران درتلاش هستند تا درصورت تحریم ایران، اجازه بازرسی ازتاسیسات هسته ای ایران را ازآژانس بین المللی انرژی اتمی سلب کنند. دیپلمات ها می گویند که فرانسه، آلمان وانگلیس طرح اولیه تحریم ایران را این هفته آماده می کنند که درآن تحریم های تدریجی ایران دیده شده است، اگر چه قرار است بر سر جزییات این تحریم ها بعدا گفت وگو شود. به موجب این تحریم ها سفر مقامات دولتی ایران به بسیاری از کشورها با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و سفرای ایران عملا در کشورهای دیگر نمی توانند با هم ردیف های اداری خود ملاقات کنند. همچنین، افرادی که به نوعی به فن آوری هسته ای مربوط می شوند محدودیت هایی را برای سفر به خارج پیش رو خواهند داشت. معامله فن آوری هایی که به نظر کشورهای غربی می تواند مصارف دوگانه داشته باشد و در صنایع نظامی هم به کار برود نیز ممنوع شده و شرکت هایی که به معامله با ایران بپردازند با جریمه های سنگین مواجه خواهند شد.

این موضوع درتحریم ایران می تواند شامل موارد زیادی شود و در صورت سختگیری روی موارد آن، مشکلاتی را برای صنعت کشور مخصوصا دربخش هایی که وابستگی های درخصوص فن آوری وتهیه قعطات وجود دارد پدید آورد. روسیه وچین تا کنون با موضوع تحریم ایران موافقت نکرده اند. اگر چه رادیو فردا به نقل ازهنری کیسینجر وزیر امورخارجه سابق آمریکا، نوشت که موافقت چین وروسیه با قطعنامه 1696 سازمان ملل که با بی توجهی ایران روبروشد، عملا پاسخ مثبتی به فشار به ایران در صورت عدم توجه تهران به مفاد این قطعنامه بوده است. این بدین معناست که آمریکا و کشورهای غربی عملا با دردست داشتن همین قطعنامه که موافقت همه کشورهای عضو دائم شورای امنیت را به همراه داشته است، می توانند فشار خود را برروی ایران افزایش دهند ونیازمند اخذ مجوز دیگری ازاعضا نیستند.

موضوع فشار بر ایران، اگر چه انتظار می رفت بعد از آزمایش هسته ای کره شمالی کاهش یابد، اما بر عکس موجب نگرانی بیشتر کشورهای غربی شده است. کیسینجر که درزمان نیکسون رییس جمهوری آمریکا وزیر امورخارجه بوده است، به یک شبکه خبری آلمانی گفته است که دستیابی ایران به سلاح های هسته ای مشکلات تازه ای را برای نظم جهان بدنبال خواهد داشت: "هنگام تصدی وزارت امور خارجه در دوران نیکسون دو قدرت جهانی وجود داشت که تا حدودی قابل کنترل بود اما اکنون اگر 20 تا 30 کشور دارای سلاح هسته ای شوند شرایطی فراهم خواهد شد که وقوع فاجعه اتمی را محتمل می کند. ایران اکنون هم بدون سلاح هسته ای منافع ما را به خطر انداخته است. بنابراین یک ایران صاحب سلاح هسته ای خطرناک تر از اکنون خواهد بود." وی افزوده است: "چین و روسیه با دادن رای به قطعنامه 1696 شورای امنیت آمادگی خود را برای دست زدن به اقدام های لازم علیه این کشور درصورتی که به خواست شورای امنیت تمکین نکند نشان داده اند."

کشورهای غربی ایران را به دنبال کردن غنی سازی اورانیوم برای مصارف غیرصلح آمیز وتهیه بمب اتمی متهم می کنند، اما تهران پافشاری می کند که تنها به دنبال به دست آوردن فن آوری تهیه سوخت برای تاسیسات هسته ای خود است.

با این وجود اگر چه لحن لاریجانی نسبت به روزهایی که به مذاکره با سولانا می پرداخت تندتر شده است واگر چه پرونده هم اکنون روی میزشورای امنیت قرار گرفته است، اما کشورهای غربی معتقدند به محض اینکه ایران شرایط آنها را برای تعلیق اورانیوم بپذیرد، گزینه مذاکره امکان پذیرخواهد بود. او پیشتر ازاین به خبرگزاری مهر گفته بود که اگر اروپایی ها به دنبال تحریم ایران باشند بازنده خواهند بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد