بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

ترجیح کلاس های آنلاین

اندی استیل تنها به فاصله چند بلوک از محوطه دانشگاه ایالتی بلاک هیل زندگی می کند، لذا حضور در کلاسهای درس برای او چندان مشکل نیست ، اما وی ترجیح می دهد به جای آن که پای سخنان استادانش بنشیند ، وقتش را در روز صرف کارهای دیگری بکند. همین مساله موجب شده که استیل برای تحصیل در رشته مدیریت ، کلاسهایش را در دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی بگذراند. تفاوت کلاسهای این دانشگاه با دانشگاه بلاک هیل ، در آنلاین بودن آنهاست.
او می گوید: در این کلاسها نمره های بهتری می گیرد و بیشتر درس می خواند. وی اصرار دارد که گذراندن کلاسها به صورت آنلاین باعث نشده که وی چیزی را از دست بدهد. استیل می گوید: من هنوز هم افراد زیادی را از زمان 2 سال تحصیل فیزیکی در دانشگاه به خاطر دارم و با آنها دیدار می کنم. ولی الان برنامه ام تغییر کرده است. نتایج بررسی های یک گروه آموزشی آنلاین موسوم به کنسرسیوم Sloan نشان می دهند ؛ حداقل 2.3 میلیون نفر در سال 2004برخی دوره های تحصیل خود را به صورت آنلاین طی کرده اند.
همچنین دوسوم دانشگاه هایی که دوره های آموزشی عادی داشته اند این دوره ها را به صورت آنلاین هم ارائه کرده اند. از نظر این موسسه شباهت این 2 نوع کلاس ظاهرا متفاوت روز به روز بیشتر و بیشتر می شود و دانشجویان بیشتری به گذراندن دوره های آنلاین علاقه نشان می دهند.
جالب آن که دوره های آنلاین برخی دانشگاه ها که در اصل برای دانشجویانی طراحی شده که به علت بعد مسافت نمی توانند بر سر کلاسهای درس حضور یابند، با استقبال گسترده افرادی مواجه شد که در نزدیکی دانشگاه زندگی می کنند.
تازه ترین بررسی دانشگاه داکوتای جنوبی نشان می دهند، 42 درصد دانشجویانی که در دوره های آموزش از راه دور ثبت نام کرده اند براحتی می توانستند بر سر کلاسهای درس حضور یابند و فاصله زیادی با دانشگاه نداشته اند. البته تعداد علاقه مندان به کلاسهای آنلاین سیستم به سیاست های خاص هر دانشگاه متفاوت است ، اما این روزها تعداد دانشگاه هایی که دوره های آموزشی خود را همزمان به صورت آنلاین و حضوری برگزار می کنند، کم نیست.
انگیزه های افراد شرکت کننده در این کلاس ها از انتخاب دوره های آنلاین بسیار متنوع است و برخی به علت شیوه زندگی خود و عده ای به خاطر مشکلات کاری و شخصی یا حتی تنبلی استفاده از این دوره ها را ترجیح می دهند. این آمار در ایالات مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در سال 2005 تعداد 325نفر از دانشجویان در ایالت واشنگتن از یک تا چند دوره آموزش از راه دور استفاده کردند. در این سال همچنین 9 هزار دانشجو هم در کلاسهای آنلاین و هم در کلاسهای عادی دانشگاه ایالتی آریزونا حضور یافتند. البته در این میان دانشگاه ها هم با برخی مشکلات مواجه هستند. اکثر دانشگاه ها از این که دانشجویان حاضر در محوطه دانشگاه هم بخواهند از دوره های آنلاین استفاده کنند چندان راضی نیستند ؛ زیرا این کار را به معنای تلف کردن وقت و هزینه می دانند. اما در مقابل هیچ برنامه ای هم برای تغییر وضعیت و اختصاص دوره های آنلاین به دانشجویان راه دور ندارند. بتازگی سیاست دانشگاه ها در این زمینه در حال تغییر است. دانشگاه ایالتی فلوریدا دسترسی دانشجویان حاضر در دانشگاه به دوره های آنلاین را چند سالی است که محدود کرده است.
علت آن است که چند دانشجو با هک این سیستم به طور غیرمجاز در آن ثبت نام کرده بودند. هم اکنون دانشجویان حاضر در دانشگاه برای حضور در دوره های آنلاین باید از استادان خود مجوز بگیرند. در بسیاری از دانشگاه ها مانند دانشگاه های ایالتی آریزونا و واشنگتن واحدهای دانشگاهی تخصصی و مسوولان دپارتمان ها در مورد افرادی که می توانند در دوره های آنلاین حضور یابند، تصمیم می گیرند. آنان معتقدند دانشجویانی که برخی کلاسهایشان باهم تداخل دارد یا به علت پر شدن یک کلاس نمی توانند در آن شرکت کنند، باید از این دوره ها استفاده کنند. به هر حال بحث در مورد کلاسهای آنلاین روز به روز داغ و داغ تر می شود. کم کم چت روم ها، messageboard ها، مقاله های الکترونیکی و کلاسهای درس آنلاین جایگزین حضور فیزیکی در کلاسها در بسیاری از دانشگاه ها می شود.
کم نیستند دانشجویانی که برای گوش کردن به یک سخنرانی ویدئو یا پادکست آن را بارگذاری می کنند. در دانشگاه آریزونا 11 هزار دانشجو تمام دوره هایشان را به صورت آنلاین می گذرانند و 40هزار نفر هم از سیستم مدیریت آنلاین دوره های آموزشی بهره می برند. بسیاری از مدیران موسسات آموزش عالی معتقدند بین دوره های آنلاین و حضوری روز به روز در حال کمرنگ تر شدن است. جالب آن که برخلاف برخی تصورات دوسوم دانشجویان دوره های آنلاین معتقدند موفقیت در این کلاسها نیازمند جدیت ، منظم و سختکوشی بیشتر نسبت به دوره های حضوری است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد