بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

تهدید ایران به تبدیل ذخایر ارزی از دلار به یورو

 
ابراهیم شیبانی
آقای شیبانی از تصمیم اخیر وزارت خزانه داری آمریکا برای قطع دسترسی بانک صادرات به نظام بانکی این کشور انتقاد کرد
ابراهیم شیبانی، رییس کل بانک مرکزی ایران، تهدید کرده که کشورش تحت فشار آمریکا ممکن است ناگزیر شود بخشی از ذخایر ارزی خود را از دلار به یورو تبدیل کند.

آقای شیبانی که در اجلاس مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در سنگاپور حضور یافته، گفته است: "تصمیم داریم تمام اقدامات قانونی در این خصوص را بکار گیریم."

رییس کل بانک مرکزی ایران با انتقاد از تصمیم اخیر وزارت خزانه داری آمریکا برای قطع دسترسی بانک صادرات به نظام بانکی این کشور گفت: "این اقدام می تواند منجر به آن شود که ایران از دلار فاصله بگیرد و من مطمئن هستم که دیگر کشورها به ما نگاه می کنند. حتی اکنون نیز ما از دیگر ارزها استفاده می کنیم و این اقدام ما را ترغیب می کند تا فاصله خود را از دلار بیشتر کنیم."

در هفته های اخیر جنگ مالی غرب و ایران بعد از اعمال محدودیت برای بانک صادرات تشدید شده و برخی ناظران می گویند به نظر می رسد ایران می خواهد با تهدید به تبدیل بخشی از ذخایر دلاری خود به یورو، ابتکار عمل را بدست بگیرد.

 

بیژن بیدآباد، کارشناس مسائل بانک مرکزی در ایران، عقیده دارد حفظ حاشیه امنیت برای ذخایر ارزی از راه تنوع بخشیدن به آن یکی از وظایف مدیران بانک مرکزی هر کشور است.

 حفظ حاشیه امنیت برای ذخایر ارزی از راه تنوع بخشیدن به آن یکی از وظایف مدیران بانک مرکزی هر کشور است
 
بیژن بیدآباد، کارشناس مسائل بانک مرکزی در ایران

در ایران کمیسیون ذخایر ارزی بانک مرکزی با توجه به چشم اندازهای کوتاه مدت و بلند مدت اقتصادی و سیاسی تعیین می کند که چه میزان از پس اندازهای خارجی کشور به دلار یا ارزهای دیگر باشد.

ترکیب ذخایر ارزی ایران

بانک مرکزی ایران از زمان رواج یافتن اسکناس های یورو در سال ۲۰۰۰ میلادی، و به ویژه بعد از حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱، تصمیم گرفته از اتکای سبد ارزی ایران به دلار بکاهد. در حال حاضر ۶۰ درصد از ذخایر ارزی ۵۰ میلیارد دلاری ایران را دلار و پنج تا ده درصد طلا تشکیل می دهد.

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در بریتانیا، می گوید میزان دارایی های مبتنی بر یورو ایران ۱۸ درصد ذخایر ارزی این کشور را تشکیل می دهد.

تبدیل ذخایر ارزی دلاری به یورو می تواند انعطاف پذیری مالی ایران را افزایش دهد، مخصوصا در شرایطی که پرونده هسته ای روزهای سرنوشت سازی را سپری می کند. کارشناسان می گویند اگر ایران دچار تحریم اقتصادی یکجانبه از سوی آمریکا شود، دسترسی به حسابهای مبتنی بر یورو آسانتر خواهد بود.

همچنین بهبود اقتصادی اتحادیه اروپا می تواند به سود دارندگان یورو تمام شود. مثلا در فرانسه کسری بودجه دولت در ماه پیش ۱۸ درصد کاهش یافت یا در ایتالیا میزان ذخایر خارجی پنج و نیم درصد بالا رفته است. در نتیجه، یورو در حال حاضر بسیار ثبات یافته و در شش ماهه اخیر، نرخ برابری یورو مقابل دلار، حدود ۲۲ درصد بالا رفته است.

 تنها خروج ناگهانی و عظیم دارایی های مبتنی بر دلار می تواند ارزش پول آمریکا را کم و اقتصاد این کشور را تضعیف کند
 
کامران دادخواه، اقتصاددان در آمریکا

میزان اثرگذاری تهدید ایران

البته این خطر هست که اتحادیه اروپا با درخواست آمریکا در وضع تحریم اقتصادی علیه ایران موافقت کند.

تهدید ایران در اجلاس مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای تبدیل دلارهایش به یورو واکنش داغی براه نیانداخت. آلکس وبر، رییس بانک مرکزی آلمان، گفته که نباید این تهدید را جدی گرفت.

کامران دادخواه، اقتصاددان در آمریکا، می گوید تنها خروج ناگهانی و عظیم دارایی های مبتنی بر دلار می تواند ارزش پول آمریکا را کم و اقتصاد این کشور را تضعیف کند.

از سوی دیگر کارشناسان می گویند با وجود سخنان رییس بانک مرکزی ایران، بعید است غیر از یکی دو کشور مخالف دولت آمریکا، مانند ونزوئلا، کشورهای جهان حاضر شوند سیاست های مالی خود را به تقلید از ایران تعیین کنند.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد