بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

آیا ایران تحریم میشود!

 

 عدم توجه به ضرب الاجل شورای امنیت خشم برخی از کشورهای عضو شورای امنیت را برانگیخته است.  این در حالی است که سرگئی لاواروف وزیر امورخارجه روسیه از امکان تحریم ایران سخن گفته وافزوده است چنین تحریمی می تواند توسط سازمان ملل انجام شود. لاوروف گفته است که کشورش در نظر دارد از تحریم اقتصادی علیه ایران به دلیل برنامه های هسته ای این کشور حمایت کند اما از اعمال زور علیه ایران حمایت نخواهد کرد. لاوروف با این وجود تصریح کرده است که اعمال تحریم برعلیه ایران بستگی به این دارد که ایران خود را تهدیدی برای جامعه بین المللی نشان بدهد یا نه. چین وروسیه ایران را به عنوان تهدیدی برای جامعه بین المللی نمی بییند. این دوکشور حتی بارها با ایده تحریم اقتصادی ایران مخالفت کرده اند. برخی از کشورهای غربی بارها نسبت به تعبات تحریم اقتصادی ایران که می تواند به بالا رفتن شدید قیمت نفت منجر شود هشدار داده اند.

از سوی دیگر، نخست وزیر چین هم تاکید کرده است که کشورش خواهان حل مسالمت آمیز موضوع هسته ای ایران است وتمایلی به تحریم ایران ندارد. ون جیابائو نخست وزیر چین به روزنامه چندین بار تصریح کرده است که اعمال تحریمها علیه ایران ضرورتی نخواهد داشت و ممکن است حتی زیانبار باشد.

نظر سنجی در مورد حمله به ایران

یکی از نظرسنجی های بین المللی نظان می دهد که بیشتر آمریکایی ها وفرانسوی ها از حمله نظامی به عنوان آخرین راه حل برای متوقف کردن ایران برای دستیابی به بمب اتمی حمایت کرده اند. این درحالی است که ایران بارها اعلام کرده است برنامه اتمی اش تنها مصارف صلح آمیز دارد وایران برنامه اتمی معطوف به سلاح های اتمی ندارد.

نظرسنجی تمایلات مختلف سالانه ترانس- آتلانتیک، که توسط "ژرمن مارشال فاند" آیالات متحده انجام شده است، بیان می کند که 53 درصد آمریکایی ها و43 درصد اروپایی ها از حمله نظامی به جای پذیرفتن یک ایران اتمی حمایت می کنند. دانیل فراید معاون وزیر امورخارجه آمریکا در امور مربوط به اروپا در کنفرانس خبری که در خصوص صحبت درمورد این نظرسنجی برگزار شده بود گفت: " عددهای بالا نشان دهنده این نیست که اروپایی ها گزینه حمله نظامی علیه ایران را مطلوب می دانند. بلکه برای من این موضوع به این معنی است که افکار عمومی اروپایی در خصوص پرداختن به مساله هسته ای جدی است. ایران که چهارمین صادرکننده نفت دنیا است بارها اعلام کرده است که برخورداری از انرژی اتمی حق مردم است.

جورج بوش رییس جمهوری آمریکا اخیرا درسخنانی تند علیه ایران اعلام کرد که ایران مسلح به سلاح هسته‌یی جهان آزاد را مرعوب می‌کند و تهدیدی مهلک برای ملت آمریکاست.  جورج بوش در یکی از پنج سخنرانی خود در رابطه با دفاع از برنامه های مبارزه با تروریسم خود که در آستانه انتخابات کنگره این کشور وبه منظور کسب آرای بیشتری انجام می شود گفت: "من اجازه نمی‌دهم چنین اتفاقی رخ دهد و هیچ رییس‌جمهور آمریکا در آینده نیز نمی‌تواند اجازه چنین چیزی را دهد." اگر چه بوش همچنین تاکید کرده است که برای پیدا کردن راه دیپلماتیک تلاش خواهد کرد. بوش با اشاره به عدم متوقف کردن فرآیند غنی سازی اورانیوم توسط ایران گفته است: "انتخاب آن‌ها به طور فزاینده‌یی ملت بزرگ ایران را از جامعه‌ی بین‌المللی منزوی می‌کند. اکنون زمان آن است که مقامات ایران گزینه‌ی متفاوتی را انتخاب کنند."

رییس جمهوری آمریکا همچنی گفت که ایران تلاش می کند آمریکا را از منطقه خاورمیانه بیرون کند، اسراییل را نابود کند وکنترل خاورمیانه را به دست بگیرد. . شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا گفته است هفته های آینده دیپلماسی دشوارو فشرده ای را پیش رو خواهند داشت. به گفته وی اگر ایران در نتواند به مفاد قطعنامه 1696 شورای امنیت سازمان ملل توجه کند وآن را عمل سازد، شورای امنیت آماده برقرار تحریم علیه ایران خواهد بود.

اخبار نظامی ایران

همزمان با تهدید های دیپلماتیک، فرمانده ارتش ایران در ادامه مانور "ضربت ذوالفقار" که توسط نیروهای نظامی همزمان در شهرهای مختلف کشور انجام می شود، خبر داد که ارتش توانایی ساخت هواپیمای جنگی (موسوم به "صاعقه") را پیدا کرده است. خبر ساخت هواپیمای جنگی در مطبوعات مختلف جهان انعکاس داشته است.

امیرسرلشکرصالحی، فرمانده کل ارتش در منطقه برگزاری مانور گفته است که روزهای آینده خبرهای خوشی در این زمینه را به مردم اطلاع خواهند داد. اعلام خبرهای خوش طی روزهای آینده، طی ماه های گذشته بارها برای ایرانیان تکرار شده است. محمود احمدی نژاد اوائل آوریل ماه سال جاری اعلام کرد که به زودی خبرهای خوشی هسته ای را به اطلاع مردم خواهد رساند وپس از آن ایران اعلام کرد که توانایی غنی سازی اورانیوم را پیدا کرده است.

سخنگوی مانورنظامی یادشده همچنین خبر از ساخت بمب‌های هوشمند و لیزری توسط متخصصان داخلی داده است: "متخصصان داخلی کشورمان توانسته‌اند بمب‌های هوشمند و لیزری طراحی کنند و بسازند که از جمله‌ی آن‌ها بمب «رعد» می‌باشد که دقت عمل و قدرت و وسعت انفجاری بالا و دور ایستا می‌باشد."

ایران پیش از این اعلام کرد که صنایع دفاعی سیستم‌های ضدهوایی و موشک‌های ضدهوایی، موشک‌های برد کوتاه، متوسط و بلند خود را بهینه‌سازی کرده است وتوانسته اند زمان گشت زنی هوایی هواپیمایی بهینه سازی وتعمیر شده را افزایش دهند.

ایسنا با گزارش از منطقه مانور ضربت بزرگ ذوالفقار در شهرستان شبستر از توابع استان آذربایجان شرقی وبه نقل از صالحی گفته است: "یکی از اهدافی که در این رزمایش تعقیب می‌کردیم، آمادگی همه‌ی رسته‌های تخصصی اعم از زمینی، دریایی و هوایی بود و این رزمایش یک تمرین پیوسته برای پیشگیری و پیش‌بینی در یک دفاع همه‌جانبه بود که در سراسر کشور اجرا شد... با این اهدافی که در رزمایش محقق شد، می‌توانیم با اطمینان بگوییم برای ایستادن در مقابل هرنوع تجاوز احتمالی دشمن فرامنطقه‌ای آمادگی داریم." به گفته برخی منابع خارجی، این مانور در آستانه افزایش گمانه زنی ها درخصوص تمایل آمریکا واسراییل برای انجام نوعی حمله نظامی علیه ایران حاکی از آن است که مقامات ایرانی با نگاه جدی به این موضوع تلاش می کنند خود را در شرایط آمادگی کامل نظامی نگاه دارند.

فرماندهان نظامی ایران پیش از این اعلام کردند که ایران دیگر به جنگ به صورت کلاسیک آن نمی اندیشد بلکه "جنگ های متقارن" را به عنوان یک الگوی جدید مورد توجه قرار داده اند. با توجه به وضعیت دشمنان بالقوه ایران که می توان اسراییل وآمریکا را درشرایط حاضر جزو آنها برشمرد، به نظر می رسد هدف از چنین مانوری با توجه به این دشمن های فرضی انجام شده باشد. صالحی به همین جهت تصریح کرده است که "دشمن" باید بداند شکستی که در لبنان متحمل شد، "مشتی نمونه خروار بود".

به گفته وی: "هر کسی بخواهد در مورد ما تهدیدش را عملی کند، سرنوشتی جز سرنوشت ارتش اسراییل در لبنان در انتظارش نخواهد بود ... اگر به ایران حمله شود، دشمن از تجهیزاتی که ایران از آن برخوردار است شگفت زده خواهد شد."


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد