بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

اعتراض آژانس بین المللی به گزارش آمریکا در باره ایران

 
گزارش مجلس نمایندگان
تهیه کنندگان گزارش مجلس نمایندگان به مبالغه در باره توانایی اتمی ایران متهم شده اند
آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به محتوای یک گزارش کنگره آمریکا در باره توانایی اتمی ایران اعتراض کرده است.

به گزارش برخی خبرگزاری ها، آژانس بین المللی در نامه ای که برای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان ایالات متحده ارسال داشته اعلام کرده است که در گزارش مورخ 23 اوت این کمیته در مورد ایران، "برخی اطلاعات اشتباه، گمراه کننده و بی پایه" دیده می شود.

این گزارش با عنوان "شناسایی ایران به عنوان یک تهدید استراتژیک: چالشی اطلاعاتی برای آمریکا" توسط کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان تهیه شده و محور اصلی آن لزوم تکمیل اطلاعات در مورد برنامه های هسته ای ایران است.

براساس نامه آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش کنگره آمریکا اظهار داشته که ایران در حال غنی سازی اورانیوم تا درجه خلوص لازم برای کاربرد در تولید بمب اتمی است.

آژانس در پاسخ گفته است که ایران اورانیوم را تنها تا حد 6/3 درصد غنی کرده است که به مراتب از اورانیوم غنی شده تا 90 درصد خلوص، یعنی خلوص مورد نیاز برای تولید بمب اتمی، کمتر است.

در نامه اعتراض آمیز آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهارات گزارش کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در مورد تصمیم مدیرکل آژانس در برکناری یکی از بازرسان ارشد آژانس (به نام آقای شارلیه) نیز رد و نسبت به آن اعتراض شده است.

تهیه کنندگان گزارش کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان اظهار داشته بودند که مدیر کل آژانس به این دلیل آقای شارلیه را برکنار کرد که وی ایران را در ارتباط با "فریبکاری در مورد برنامه هسته ای" آن کشور به چالش خوانده بود.

دفاع از صداقت آژانس

به گفته مقامات آژانس، ایران به عنوان یک کشور عضو حق دارد از قبول افراد خاصی که به عنوان بازرس آژانس به آن کشور اعزام می شود خودداری ورزد و آژانس موظف است طبق این خواست عمل کند.

تاسیسات غنی سازی نطنز
به گفته آژانس بین المللی اورانیوم غنی شده در ایران برای تولید بمب اتمی مناسب نیست

در نامه آژانس آمده است که ایران انتصاب بیش از دویست تن دیگر از بازرسان هسته ای را مورد قبول قرار داده است.

این نامه می افزاید که این رقم مشابه ارقام مربوط به اکثر کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای - ان پی تی - است که دارای تسلیحات اتمی نیستند.

به گفته ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، این نامه از آن جهت برای مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شده که آژانس لازم می بیند اشتباهات اطلاعاتی را تصحیح کند و همچنین، در این مورد به خصوص، صداقت آژانس نیز زیر سئوال رفته بود.

برخی دیپلمات ها گفته اند که گزارش کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا را می توان تلاشی برای القای این اندیشه تلقی کرد که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس، در برابر ایران نرمش بیش از اندازه به خرج می دهد.

همچنین، می توان این گزارش را یادآور شرایط قبل از حمله نظامی به عراق دانست که ایالات متحده اطلاعات ارایه شده از سوی آژانس را دقیق ندانست و تلاش کرد صداقت بازرسان اعزامی آژانس به عراق را در معرض تردید قرار دهد.

در آن زمان، آژانس بین المللی اصرار داشت که بازرسان این نهاد شواهدی از فعالیت عراق در زمینه تولید تسلیحات اتمی بهدست نیاورده اند.

بیزبلگرک آمریکا بی توجه به حقایق اهداف خود را دنبال می کند!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد