بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

ایران به پیشنهاد هسته ای اروپا پاسخ داد

 
لاریجانی و سفیران خارجی
تسلیم پاسخ ایران به آنچه بسته پیشنهادی نام گرفته، با حضور سفیران دولتهای آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و سوئیس (به عنوان حافظ منافع آمریکا) انجام گرفته است.
علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پاسخ کشور خود را به پیشنهادی که اتحادیه اروپا برای حل مسئله اتمی ایران مطرح کرده بودند اعلام کرده است.

تسلیم پاسخ ایران به آنچه بسته پیشنهادی نام گرفته، با حضور سفیران دولتهای آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و سوئیس (به عنوان حافظ منافع آمریکا) انجام گرفته است.

منابع رسمی خبری ایرانی که این خبر را اعلام کرده اند، مشخص نساخته اند که جواب ایران چه بوده است.

بسته پیشنهادی مجموعه امتیازاتی است که دولتهای بریتانیا، فرانسه و آلمان به نمایندگی از اتحادیه اروپا تنظیم کرده و به تأیید دولتهای آمریکا، روسیه و چین به عنوان سه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد رسانده اند.

این شش دولت، گروه پنج به اضافه یک نام گرفته اند.

در حالی که گروه پنج به اضافه یک انتظار دارد ایران بسته پیشنهادی را صراحتاً رد یا قبول کرده باشد، احتمال دارد ایران از دادن پاسخ مثبت یا منفی خودداری کرده، در عوض، پیشنهاد متقابلی مطرح کرده باشد.

هدف از بسته پیشنهادی، ترغیب ایران به توقف توقف غنی سازی اورانیوم تا زمانی است که نگرانی دولتهای پیشنهاد دهنده از فعالیت اتمی این کشور رفع شود.

غنی سازی اورانیوم می تواند برای ایران امکان تولید سلاح اتمی فراهم آورد، هرچند ایران همواره تأکید کرده اند که هدفشان از غنی سازی اورانیوم تولید سوخت مورد نیاز برای نیروگاههای هسته ای است.

سولانا و علی لاریجانی
پیشنهادی گروه 1+5 اوایل ماه ژوئن سال جاری توسط خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تسلیم جمهوری اسلامی شد و قرار است آقای لاریجانی پاسخ ایران به این پیشنهادها را ارایه کند

اوایل ماه ژوئن سال جاری میلادی، خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بسته پیشنهادی را رسماً تسلیم جمهوری اسلامی کرد و با وجود شتابی که گروه پنج به اضافه یک برای دریافت جواب ایران داشت، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که پاسخ ایران تا اواخر مرداد (نیمه دوم اوت) مشخص خواهد شد.

گروه پنج به اضافه یک در اعتراض به مهلتی که ایران برای پاسخگویی مشخص کرده بود، با تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد به ایران تا اول سپتامبر (نهم شهریور) به ایران فرصت دادند تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند وگرنه با اقدامات شورا مواجه شود که می تواند شامل وضع تنبیهات بین المللی علیه ایران باشد.

کشورهای غربی عضو دایم شورای امنیت خواستار اقدام قاطعانه در قبال ایران هستند در حالیکه دو کشور چین و روسیه در این مورد نرمش بیشتری از خود نشان داده اند و ممکن است مقامات ایرانی امیدوار باشند با طرح پیشنهادهای جدید، دست کم تا مدتی مانع از اتفاق نظر این دو گروه شوند.

موضع ایران؟

روز دوشنبه، 21 اوت، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، در گفتگو با خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی تاکید داشته که به مبانی حقوقی و بین المللی پایبند و حاضر به همکاری است و افزود که پرونده هسته ای ایران از طرق گفتگو قابل حل است.

در عین حال، محور اصلی پیشنهادهای گروه 1+5 را تعلیق غنی سازی اورانیوم تشکیل می دهد اما مقامات ایرانی غنی سازی را بخشی از فرآیند تولید سوخت نیروگاهی دانسته و استفاده از آن را جزیی از حقوق این کشور در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای دانسته اند.

آیت الله خامنه ای
اظهارات آیت الله خامنه ای می تواند نشانه تاکید بر ادامه فعالیتهای هسته ای کنونی باشد

روز دوشنبه، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی از عزم ایران برای ادامه فعایت های اتمی سخن گفت و اعلام داشت جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را گرفته است.

آیت الله خامنه ای در این اظهارات، که برخی ناظران آن به ادامه فعالیت های جاری هسته ای در ایران تعبیر کرده اند، گفت "در مسأله انرژی هسته ‌ای با آنکه می ‌دانند جمهوری اسلامی ایران در پی دستیابی به سلاح هسته ‌ای نیست، بیشترین فشار را وارد می ‌کنند تا مانع از پیشرفت علم و فناوری در یک کشور اسلامی شوند."

در ایران، سیاست های اصلی داخلی و خارجی با نظر رهبر جمهوری اسلامی تدوین می شود.

در واکنش نسبت به موضعگیری رهبر جمهوری اسلامی، جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، خواستار اقدام سریع و منسجم شورای امنیت سازمان ملل در برابر ایران شد.

آقای بوش با تاکید بر اینکه ایالات متحده ترجیح می دهد بحران هسته ای ایران از راه مذاکره حل شود، گفت که برای منصرف کردن ایران از مخالفت با درخواست جامعه بین المللی در مورد توقف غنی سازی اورانیوم به هماهنگی و اقدام قاطع شورای امنیت نیاز است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد