بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

تهدیدات جدی است

چندی پیش به اتفاق گروهی از مسئولان خدمت رهبری بودیم، کسی گفت: "تهدیدات جدی نیست و هیچ نگرانی وجود ندارد" که آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به او تأکید کردند: "تهدیدات جدی است."

هاشمی رفسنجانی در دیدار حدود یکصد نماینده مجلس گفت: چندی پیش به اتفاق گروهی از مسئولان خدمت رهبری بودیم، کسی گفت: " تهدیدات جدی نیست و هیچ نگرانی وجود ندارد" که آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به او تأکید کردند: "تهدیدات جدی است."

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره هزینه‌های ناکارآمدی در حوزه اجرایی گفت: اگر دولت در نظر مردم ناکار آمد جلوه کند ، نه فقط دولت که کل نظام آسیب می بیند .

ایران به دنبال ماجراجویی هسته‌‏ای نیست

در همین حال، هاشمی امروز (چهارشنبه) در دیدار سفیر انگلیس در تهران، با رد هرگونه پیش شرط برای آغاز مذاکرات، جلب اعتماد را در خلال مذاکره امکانپذیر عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ماجراجویی در خصوص انرژی هسته‌‏ای نیست و به دیگران هم توصیه می‌‏کند دنبال ماجرا جویی نباشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظامافزود: اگر این موضوع از مسیر صحیح خود پیگیری شود آماده هرگونه راستی آزمایی توسط مراجع مسئول برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته‌‏ای خود هستیم.

وی با انتقاد از برخی اتهامات مکرر مقامات و برخی نشریات در انگلیس در خصوص جمهوری اسلامی ایران ، گفت: ما خواهان صلح و ثبات در منطقه هستیم و رویه ایران در افغانستان و عراق این موضوع را اثبات می‌‏کند و اشغالگران خود بیش از دیگران به این موضوع واقف هستند.

درگیری ایران و آمریکا، طلیعه مهم‌ترین اجلاس اقتصادی جهان

معمولا شنیدن مسائلی در مورد جنگ در اجلاسی که مختص پیشرفت‌های صلح‌آمیز و جهانی شدن است، کمی عجیب به نظر می‌آید، اما در روز نخست اجلاس داووس، گفت‌وگو درباره جنگ حاکم بر همه چیز بود.

به نقل از «بزینس ویک»، جلسه صبح اجلاس داووس به خاورمیانه اختصاص داده شده که به دست چهره‌های تجاری و سیاسی برجسته این منطقه اداره شد؛ همایشی که اختصاص به مسائل گسترده اصلاحات صلح‌آمیز داشت، به سرعت زیر سایه ایده احتمالی آغاز جنگ دولت بوش علیه رژیم تهران قرار گرفت و ظاهرا بحث‌کنندگان نیز نسبت به این امر قانع شده و معتقد بودند، بوش که از نظر سیاسی، چیزی برای از دست دادن ندارد، برای نجات آمریکا از غرق شدن در خاورمیانه، این حمله را انجام خواهد داد.

اما شرکت‌کنندگان که «عمرو موسی»، دبیرکل اتحادیه عرب و «خالد عبدالله جناحی»، بانکدار بحرینی نیز در میان آنان بودند، به شدت با این امر مخالف بوده و به تحلیل شانس‌ها و تأثیرات احتمالی این امر بر منطقه پرداختند.

«خلدون المبارک» از تجار اماراتی، به دستاوردهای قابل توجه کشورهای خلیج فارس از اصلاحات اقتصادی و تلاش‌های آنان اشاره کرد که اجازه داده بود تا اندازه‌ای پیشرفت خود را از نفت جدا کنند. او نتیجه گرفت که درگیری ایران و آمریکا، زمان را در همه منطقه به عقب بازخواهد گرداند و این جنگ را نیز مهارناشدنی دانست.

نظریات درباره احتمال جنگ متفاوت بود؛ «جناحی»، سناریوی متفاوتی را ارایه داد که آمریکا حمله نمی‌کند و در عوض سعودی‌ها با پایین آوردن قیمت نفت، ایران را به زانو درخواهند آورد که این امر برای ایران مشکل‌ساز خواهد شد، اما هرچند این امر و آسیب‌های اقتصادی آن به منطقه مشهود خواهد بود، دستاوردهای سیاسی آن نیز قابل توجه است؛ در واقع سعودی‌ها ابزار سیاست آمریکا می‌شوند.

«رغیده درغم»، نماینده سیاسی «الحیات»، گفت: آمریکا به ایران اجازه می‌دهد که در عراق سلطه را به دست گیرد، اما عراق آنقدر فروپاشیده است که آمریکا نیز نمی‌تواند آن را درست کند.
به هر حال، بحثی شکل گرفت که خطر جنگ را با دیگر مسائل خاورمیانه مرتبط کرد و تلاش برای یافتن راهی به سوی توسعه بود که در جریان این بحث‌ها، خشم و رنجش از آمریکا کاملا مشهود بود.

جناحی اشاره کرد که آمریکا دیدگاه نادرستی از میانه‌روهای جهان عرب دارد: «ما به خاطر کشور خودمان میانه‌رو هستیم و منافع ملی ما در اولویت است و همچنین منافع جهان عرب». جهان هم‌اکنون به شدت نگران جنگ دیگر آمریکا در منطقه است.

ایران در مسایل ما دخالت نکند

بیزبلاگر: به نوع نگاه بزرگترین کشور عربی منطقه به اطرافش توجه نمائید!

 

vazirkharejeab.jpg
سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، طی مصاحبه ای با روزنامه فیگارو به بحث پیرامون مشکلات لبنان و دخالت های ایران پرداخته است. این مصاحبه در حاشیه کنفرانسی درخصوص لبنان که فردا در پاریس برگزار می شود انجام شده است.

همان طور که می دانید عربستان سعودی اولین حامی کنفرانس لبنان است که فردا در پاریس برگزار خواهد شد. چرا کشور سدر تا این حد برای عربستان حائزاهمیت است؟
لبنان کشوری است که از زمان پایان جنگ داخلی، در آن فرقه های مختلفی با یکدیگر در صلح و آرامش زندگی کرده اند و به واقع می توان گفت که کشوری منحصر به فرد در خاورمیانه است. این کشور مثال بارزی است از اینکه سنی ها و شیعیان می توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند. ولی امروز ثبات این کشور به علت مداخلات خارجی تهدید شده است. به همین دلیل، فرانسه و عربستان معتقدند که اگر در اصلاح و احیای آن مشارکت کنند، خدمت ارزشمندی برای کل خاورمیانه انجام داده اند. البته ما برای کمک به بیروت به انتظار کنفرانس پاریس ننشسته ایم. از زمان جنگ در سال 2006، سه میلیارد دلار به لبنان کمک کرده ایم و فردا نیز کمک جدیدی را اعلام خواهیم کرد.

آیا ثبات لبنان توسط ایران تهدید می شود؟ آیا هدف این کشور که حزب الله را تحت حمایت خود دارد، سرنگونی دولت فواد سینیوره نیست؟
مقامات لبنانی به خودی خود می توانند برای این بحران راه حلی را یافت کنند، ولی اگر دیگران در صدد این باشند که جنگ و نبردهای خود را به لبنان صادر نمایند، مطمئناً وضعیت پیچیده خواهد شد. حزب الله تحت فشارهای بسیاری قرار دارد، به ویژه از خارج. این حزب ابتدا یک سازمان لبنانی است و خود را نیز به همین ماهیت می شناسد. ولی دیگران بر این عقیده نیستند و در این رابطه مناقشه وجود دارد. ما هنوز نمی دانیم گرایش و تمایلات آن چیست.

آیا شما با مسأله حمله نظامی علیه تأسیسات هسته ای ایران موافق هستید؟
درگیری ایران یک درگیری سیاسی است و باید از طریق دیپلماسی حل و فصل شود. گزینه نظامی باید آخرین گزینه باشد. زور و خشونت نمی تواند تهاجمی را که به هدف سلطه و برتری یافتن انجام شده توجیه کند. عملیات نظامی علیه ایران یک عمل اشتباه است، به ویژه در زمانی که یک وجه مشترک بزرگ بین مذاکره کنندگان اروپایی و ایرانی وجود دارد: رعایت پروتکل الحاقی آژانس اتمی. اگر دقت کنید در پایان تنها مسأله ای که معلق باقی می ماند، مسأله غنی سازی است. من مطمئنم که هنوز راه های ممکن بسیاری برای رفع این اختلاف دیپلماتیک وجود دارد. یکی از این راه ها، تأسیس یک کنسرسیوم بین المللی بین کشورهای منطقه است که تحت نظارت آژانس اتمی خواهد بود؛ کنسرسیومی که بتوان آن را در یک کشور بی طرف برپا کرد، حتی نه الزاماً در داخل خاورمیانه. چنین کنسرسیومی می تواند ضمانت هایی را تأمین کند مبنی بر اینکه هیچ برنامه هسته ای به سوی اهداف نظامی معطوف نشود.

شما که با ایران مذاکره می کنید، پس چرا مایل نیستید فرانسه نماینده خود را به این کشور اعزام نماید؟
ما با مقامات ایرانی درخصوص مسایل جهان عرب صحبت می کنیم و معتقدیم مداخله این کشور در امور ما خطرناک است. به همین دلیل به مقامات ایرانی از نگرانی های خود می گوییم؛ نگرانی درخصوص تأثیر و نفوذ آنها در جهان عرب. و البته این اقدام ما کاملاً منطقی است. ولی زمانی که کشورهای دیگر درخصوص مسایل ما با آنها صحبت می کنند، این مسأله به نفوذ ایران در جهان عرب مشروعیت می بخشد. به همین دلیل است که با اعزام نماینده ازسوی فرانسه موافق نیستیم. ما امیدواریم که ایران برای ما یک همسایه خوب باشد. امیدواریم که مقامات ایرانی در یافتن راه حل کمک ما باشند، نه اینکه خودشان ایجاد مشکل کنند. این چیزی است که به کرات به آنها می گوییم: در امور ما دخالت نکنید...!

منبع: فیگارو، 24 ژانویه 2007

ایران، تصویردشمن از نظر بوش

 

در نطق سالانه جورج بوش، اشارات مخدوش و گاه گمراه کننده ای به دشمن خارجی ایالات متحده بود، و از گروه های متفرق و متعددی با ایدئولوژی های متضاد به عنوان همفکر در مورد حمله به آمریکا، نام برده شد.

در این نطق کشوری مثل ایران، که دارای نمایندگی رسمی است و میلیارد ها دلار با اروپا تجارت دارد، با القاعده که گروه تروریستی مسئول حمله 11 سپتامبر است در یک کفه قرار گرفته اند. چنان که رییس جمهور در اشاره به شاخه های مختلف مذهب اسلام گفت: "افراطیون شیعه و سنی چهره های متفاوت یک فکر یعنی حکومت مطلقه هستند."

بر همین منوال وی گفت حزب الله شیعه که در پارلمان لبنان صاحب کرسی است، یک گروه تروریستی است که "بعد از القاعده بیشترین تلفات را به آمریکاییان وارد آورده است." اشاره وی به حمله به سفارت و پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت بود که به دنبال دخالت آمریکا درجنگ داخلی لبنان و بمباران مواضع حزب الله اتفاق افتاد.حزب الله عمدتا درگیر جنگ با اسراییل است و تابستان گذشته نیز با اسراییل درگیر شد، ولی اتحادیه اروپا آن را جزو گروه های تروریستی قرار نداده است.

بوش در فهرست موفقیت و پیشرفت آزادی ها در خاورمیانه از سال 2005 به بعد، از خروج نیرو های سوریه از لبنان و برگزاری انتخابات در عراق سخن گفت و اضافه کرد "یک دشمن متفکر در تمام این وقایع در کمین بوده و در سال 2006 به تلافی برخواسته است." لیکن در تشریح عملیات این "دشمن" وی یک سلسله عملیات دیپلماتیک و نظامی را ردیف کرد که رابطه ای با یکدیگر ندارند. از حمله به مسجد سنی ها گرفته تا قتل سیاستمدار مارونی لبنانی.

رییس جمهور بوش گفت :" مردم آزاد به خشونت و ایدئولوژی های بیمارگونه گرایش ندارند... و اکثرا اگر حق انتخاب داشته باشند راه بهتر را بر می گزینند. در حالی که گروه های تروریست، دولت های میانه رو را هم می خواهند سرنگون کنند."

دردو سر افراطی جوامع خاورمیانه، یعنی لبنان و فلسطین، این سخن بوش نقض می شود. حزب الله در لبنان با انتخابات قدرت گرفت در حالی که فلسطینیان حزب فتح را که پیرو راه صلح آمیز است بر کنار کردند و حماس را روی کار آوردند که خواهان محو اسراییل است و از سوی آمریکا یک سازمان تروریستی شناخته شده.

در حقیقت بسیاری از کشورهایی که بوش میانه رو به حساب می آورد نظیر مصر و عربستان سعودی در واقع جزو بدترین نمونه های خود کامگی به حساب می آیند. بر اساس طبقه بندی "فری هاوس" درجه این کشور ها بسیار پایین تر از کوبا، بلاروس و برمه قرار دارد، که از نظر بوش به شدت تشنه آزادی هستند.

بوش ادعا کرد: "ما دارای یک استراتژی دیپلماتیک هستیم که جهان را با خود علیه افراط گرایی متحد سازیم." ولی روز دوشنبه نتیجه نظر سنجی از 26000 نفر در 25 کشور نشان داد که نظر همه در مورد سیاست خارجی آمریکا به شدت به وخامت گراییده است. سه چهارم پرسش شوندگان سیاست آمریکا در عراق و نزدیک به نیمی نقش آمریکا در دنیا را منفی دانسته اند.

سال پبش در نطق سالانه خود، بوش با اشاره به وضعیت عراق گفت:" ما قادر خواهیم بود نیروهای خود را در عراق کاهش دهیم، ولی این تصمیم فرماندهان نظامی خواهد بود نه سیاستمداران واشنگتن." امسال وی پیشنهاد افزایش قوا را علی رغم نظر فرماندهان دارد و با تاکید بر این که وضعیت را با فرماندهان نظامی بررسی کرده گفت" من تصمیم به اقدام گرفتم."

در موردسیاست داخلی در حالی که وی ادعا کرد که برنامه "ترمیم" باعث بوجود آمدن 2/7 میلیون شغل جدید شده است، ولی کل مشاغل ایجاد شده از زمان ریاست جمهوری او بسیار کمتر و معادل 6/3 میلیون شغل بوده است. در مقایسه با دوران های قبل، این دوره شش ساله اساسا درخشان نبوده است. بر اساس آمار موجود در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون 18 میلیون و دوره رونالد ریگان 10 میلیون شغل جدید ایجاد شده بود.

منبع: واشنگتن پست، 24 ژانویه

خاورمیانه درحال ورود به یک موقعیت جنگی است

منوچهر متکی وزیر امور خارجه گفت: منطقه خاورمیانه در حال ورود به یک موقعیت هشدارآمیز و وضعیت جنگی است.

منوچهر متکی برای پاسخ به سوال اکبر اعلمی نماینده تبریز در مورد نسبت مواضع اخیر رییس جمهوری با سیاست خارجی و امنیت ملی همچنین طرح جامع امنیت ملی در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس حضور یافت.

اعلمی نماینده تبریز در طرح سووال خود گفت: اغراق نیست اگر بگویم مهم ترین مقوله‌ای که هم اکنون در سیاست و روابط بین‌الملل ذهن کارشناسان و بازیگران سیاسی را به خود مشغول کرده است یافتن راه‌حلی برای کاهش مخاصمات، اجتناب از جنگ و تسهیل شرایط برای همکاری میان ملل و دول مختلف است.

وی افزود: این راه‌حل هر چه که باشد بدون در نظر داشتن و رعایت قوانین بازی در صحنه بین‌الملل منتج به نتیجه مطلوب نخواهد شد.

این نماینده مجلس تاکیدکرد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن بازی نابرابری در جریان است و همچنین باداورانی مواجه هستیم که بی‌طرفی را نقض می‌کنند و به نفع کشورهایی سوت می‌زنند که از قدرت برتر برخوردارند.

اعلمی یادآور شد: هنر دیپلماسی ایران باید معطوف به کشف و ساماندهی مدل و قواعدی باشد که از این رهگذر و با رعایت این مدلها و قواعد امنیت و رفاه ملی و رشد وتوسعه همه‌جانبه کشور تامین شود.

وی اظهار داشت: از آنجا که ما در بازی نابرابر قرار داریم، کشورهای قدرتمند هسته‌ای به ویژه آمریکا هیچگونه الزامی برای رعایت قواعد بازی ندارند. ما ناگزیریم این قواعد را رعایت کنیم و مانع از کیش و مات شدن کشورمان در جهان شویم. دراین میان قدرت مهمترین عنصر تعیین‌کننده حوزه برد و باخت در قواعد بازی به شمار می‌رود.

نماینده تبریز گفت: بین قواعد بازی و قدرت رابطه مستقیمی وجود دارد و هنر دیپلماسی ایران باید معطوف به استفاده حداکثری از حداقل ظرفیتها جهت تامین منافع ملی باشد. نظر به کمیت و کیفیت مولفه‌های اقتدار ملی، دیپلماسی ایران باید ناظر بر حفظ حقوق و حق حاکمیت ملی و اجرا و تصمیم آن باشد.

اعلمی ادامه داد: همچنین باید معطوف به بازدارندگی و جلوگیری از وقوع بحران و تنش در روابط با جامعه بین‌المللی بود، قدرت بازدارندگی ما تابعی از عوامل مختلف است.

نماینده تبریز در مجلس تاکید کرد: چنانچه دیپلماسی سلیقه‌ای و بر اساس خواسته‌ها و امیال یک یا چند فرد خاص در کشور باشد چه بسا امنیت ملی به مخاطره افتد امنیت ملی در رشد و توسعه کشور نقش و اهمیت حیاتی دارد.

وی یادآور شد: درماده ‪ ۲۵‬قانون برنامه چهارم توسعه ، دولت ملزم به استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تهیه طرح جامع امنیت ملی شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: سازمان ملل و بعضی از نهادهای بین‌المللی تا حدودی تحت سیطره آمریکا قرار دارند و بدلیل استفاده ابزاری آمریکا از شورای امنیت ، این نهاد قطعنامه تبعیض آمیز و ناعادلانه‌ای علیه ایران صادر کرد.

اعلمی یادآورشد: به همین دلیل است که خللی در اراده ملت دردفاع از حق حاکمیت ملی و حقوق هسته‌ای ایران ایجاد نشده و ملت ایران فارغ از گرایشات سیاسی به صورت منسجم در مقام استیفای حقوق خود هستند ، تردیدی نیست اما نباید نادیده گرفت که ملت ایران با گذشت نزدیک به سه دهه پس از انقلاب استحقاق برخورداری از رفاه و آرامش را داراست.

وی تاکید کرد: از جمله وظایف اصلی ما به عنوان حاکمیت است که کشور را از در جا زدن در مرحله امنیت برهانیم و آن را به سمت رشد و توسعه ، سازندگی و عدالت سوق دهیم .

وی افزود: تحقق این امر مستلزم استفاده صحیح از ظرفیت‌ها و هنر دیپلماسی است.

نماینده تبریز ادامه داد : برای بیرون رفت از چنین شرایطی مقابله با دیپلماسی آمریکا که علیه ایران اعمال می‌شود، دکترین ایران بایدمعطوف به تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها و ندادن بهانه به کشورهای متخاصم و شکستن اجماع بین‌المللی علیه ایران باشد.

اعلمی یادآور شد: ظهور چنین هنری درگرو تدوین طرح جامع امنیت ملی و راهبرد خارجی است.

وی با اشاره به ضرورت اجتناب از اتخاذ هرگونه سیاست خارجی تدافعی و انفعالی بر لزوم ارتقا و توان بازدارندگی در برابر تهدیدها و حفاظت از منابع حیاتی کشور تاکید کرد.

وی از وزیر امور خارجه سووال کرد: آیا متناسب با ظرفیت جمهوری اسلامی ایران طرح جامع امنیت ملی و راهبرد سیاست خارجی تهیه شده، اگر تهیه شده مبانی و مختصات این طرح و رویکرد و راهبرد سیاست خارجی و نسبت آن با امنیت ملی چیست ؟

اعلمی ادامه داد: رویکرد این وزارتخانه نسبت به گرایش‌های موثر در امنیت ملی چیست ؟ در جهت تقویت مولفه‌های سیاست خارجی معطوف به امنیت ملی چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است ؟

وی همچنین گفت: اساسا وزارت امورخارجه مقتضیات امنیت ملی را در چه می بیند و نسبت آن با سیاست خارجی چیست ؟

اعلمی همچنین سووال کرد: در چارچوب حفظ و توسعه منافع ملی همچنین در جهت پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشور چه اقدامی برای هماهنگی با بخشهای مختلف انجام شده است ؟

وی ادامه داد: مواضع اتخاذ شده اخیر رییس جمهوری و خصوصا مواضع وی دریک سال و نیم پس از احراز کرسی ریاست جمهوری چه نسبتی با سیاست خارجی و امنیت ملی دارد ؟ نقش وزارت امور خارجه در اتخاذ مواضعی که با واکنش های منفی و تند بعضی از کشورها و سازمانهای بین‌المللی مواجه شده چیست .

چه منافعی را برای ایران بدنبال دارد ؟

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال اعلمی بخش نخست پاسخ خود را به تشریح مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با توجه به جهت گیریهای اصولی دولت نهم در دو بخش تببین علمی و مصادیق علمی اختصاص داد.

متکی گفت: در تبیین علمی و دقیق اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توجه به دو دسته عوامل ساختاری و موقعیتی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: عوامل ساختاری به عنوان مولفه‌هایی که فارغ از تغییرات زمانی همواره ثابت بوده، تاثیرات پایدار بر هرگونه فرمول بندی کلان سیاست خارجی ایران دارد.

وزیر امور خارجه از جمله این موارد را موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و ژئوپولتیک ایران، تاریخ، تمدن و هویت اسلامی ایران و ترکیب بندیهای قومی - جمعیتی بیان کرد.

وزیر امور خارجه گفت : گروهی دیگر از عوامل که در اصطلاح به آنها "موقعیتی" گفته می‌شود، مبتنی‌بر مقتضیات زمان و محیط تغییر کرده و تاثیرات قطعی و متفاوتی‌بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی دارند.

متکی افزود: هم‌اکنون سیاست بین‌الملل در وضعیتی قرار گرفته که حوزه ساختار نظام بین‌الملل و تحول در منطقه با یک ارتباط جدی و عمیق درونی در حال تاثیراز یکدیگر است ، پس نمی‌توان در بررسی سیاست خارجی کشور تحولات نظام جهانی را مورد ملاحظه جدی قرار نداد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد : ساختار نظام جهانی پس از فروپاشی نظام بین‌الملل دو قطبی همچنان در مرحله گذر ، بی‌ثباتی ، نوعی از عدم استقرار و در مجموع سیاسی است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی این نظام بین‌الملل که باعث هرج و مرج اخلاقی و رفتاری در مقیاس گسترده شده ، نبود اصل یا اصول سیستماتیک است که به عنوان محور رفتار جمعی در سطح جهانی پذیرفته شده باشد.

وزیر امور خارجه گفت:بدلیل نبود قدرت‌های رقیب حداقل در بعد سخت‌افزاری بعضی قدرت‌های خاص بویژه آمریکا سعی در تبدیل ساختار نظام بین‌الملل به یک نظام سلسله مراتبی یک قطبی که متضمن حداکثر منافع و سود برای آنها باشد ، دارند.

متکی افزود:این مساله بدلیل آنکه با تکثرذاتی سیاست بین‌الملل همخوانی نداشته و نوعی از دیکتاتوری جهانی راایجاد می‌کند، موجب شده که‌ساختار نظام بین‌الملل به سمت تبعیض نهادینه شده ، بی‌انصافی و در تقابل با اصول اولیه و شناخته شده عدالت و منافع دولت‌های مستقل و آزاد پیش برود.

وی با بیان اینکه " روابط بین کشورها باید بر اساس حق و تکلیف باشد"، تاکید کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران بدلیل پذیرش معاهدات بین‌المللی برای خود تکلیف ایجاد می‌کند متقابلا از حق خود که همان معاهدات تعریف می‌کند ، چشم‌پوشی نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد : دقیقا در اینجا تعارض اصلی پیش می‌آید ، برخی قدرت‌های بزرگ مایل هستند در سطح بین‌المللی با برخی کشورها بصورت شهروند درجه ‪ ۲‬برخورد کنند ، چیزی که هرگز مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیست.

متکی اظهار داشت : منطقه حساس خاورمیانه متاثر از این فضای تحمیلی ، با رویکرد یکجانبه قدرت‌های فرامنطقه‌ای و نیز بدلیل به هم پیوستگی عمیقی که از لحاظ ساختاری‌و موضوعی با نظام جهانی‌دارد دچار نوعی سردرگمی گفتمانی و پارادایمی می‌شود.

وی اضافه کرد: منطقه خاورمیانه در وضعیتی قرار گرفته که در حال تبدیل شده به یک وضعیت هشدار آمیز " جنگ دایمی " است و این امر در راستای منافع برخی قدرت‌ها تعریف‌می‌شود که امروز برخی‌از آنها با اعمال مهندسی خاص سیاسی واجتماعی به‌منظور تامین منافع‌نامشروع خوداز بروز جنگ‌های مذهبی‌درخاورمیانه مانند جنگ‌های ‪ ۳۰‬ساله اروپا صحبت می‌کنند که علاوه بر خونریزی دراز مدت ، نتیجه نهایی آن تجزیه کشورهای منطقه بدنبال جنگ داخلی است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری‌اسلامی ایران با در پیش‌گرفتن سیاستی فعال و غیرمنفعلانه برای مقابله با این معضلات پاسخ‌های متناسبی را در عمل و نظر ارایه کرده است.

متکی خاطرنشان کرد: برای پاسخگویی دقیق و مناسب نظام به تهدیداتی که آسیب‌پذیری ایجاد می‌کند ، تلاش و اقدام دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با سیاست خارجی را می‌طلبد.

وی در بخش دیگری‌از سخنان خود به نسبت امنیت ملی‌با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت : در تحلیل امنیت ملی ایران لازم است علاوه بر سطح منطقه‌ای که در تعامل جدی با نظام بین‌الملل است ، ویژگی‌های منحصر به فرد کشور مورد ملاحظه جدی قرار گیرد.

وزیر امور خارجه افزود: در حالی که اکثر کشورها براساس قدرت، منافع و نهاد مسایل امنیتی را تبیین می‌کنند برای کشوری مثل ایران ، ایده دارای اهمیت جدی است . چرا که از نظر ما ایده خود عامل تکوین عوامل سه‌گانه،دین، ایدئولوژی و هویت است.

متکی تصریح کرد: از این زاویه می‌توان جمهوری اسلامی ایران را منحصر به فرد دانست ، هنجار هویتی در واقع یک راه برون رفت از معماری امنیتی است که‌اکثر کشورها باآن روبه‌رو هستند.براین مبنا ایران هنجار مصالحه و همکاری را بجای رابطه قدرت که خود عامل بی‌عدالتی در سیاست بین‌الملل است، قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه "ما این نگاه را تنها راه مقابله با گفتمان امنیتی سلطه‌جویانه می‌دانیم"، خاطرنشان کرد: گفتمان قدرت که امروز حاکم است خیری جز جنگ به همراه ندارد پس باید گفتمان دیگری در جهان حاکم شود.

وزیر امور خارجه، بدبینی دولت‌ها نسبت به نیات یکدیگر را اساس جنگ ها دانست و گفت:ارتباطات می‌تواند جایگزین قدرت شود و در مواردی بجای امنیتی کردن موضوعات باید در اندیشه امنیت‌زدایی بود.

متکی تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد اکنون دوستی و دشمنی نباید براساس توزیع قدرت ( قدرت نظامی) باشد.

وی اضافه کرد: قدرت‌های سلطه‌گر تلاش دارند مسایلی مثل پیشرفت در زمینه هسته‌ای را که راهی برای توسعه کشورها است ، امنیتی تلقی کنند و مقابله با این کار نمونه روشنی از مفهوم امنیت زدایی است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: شاید در دنیااز چند کشور بیشتر نتوان نام برد که به دلایل ماهوی تفکیک حوزه امنیت ملی از حوزه‌های دیگر آنها بویژه سیاست خارجی ممکن نیست.

متکی اظهار داشت : ایران از معدود کشورهایی است که به دلیل هجمه برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای ، ژئوپولتیک خاص و محیط پیرامونی بشدت امنیتی و بحران زده خود به صورت راهبردی نمی‌تواند الزامات و ملاحظات امنیت ملی خود را در تدوین سیاست‌های کلان بویژه در حوزه سیاست خارجی نادیده بگیرد.