![]() | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
دو زن سعودى در یک اینترنت کافه در ریاض | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
در اغلب کشورهاى اروپایى یا آمریکا، مشاهده زنانى از عربستان سعودى براى بوتیک داران، جواهر فروشان و صاحبان مغازه هاى لوازم آرایش به منزله یک جشن است. این زنان که کمتر تنها و بیشتر به صورت گروهى به خرید میروند، گاه لوکسترین و گرانبهاترین عطرها، جواهرها و لباس هاى مارک دار را یکجا و با یک نظر مىخرند. طبق آمار وزارت بازرگانى عربستان سعودى، هر زن در این کشور سالانه یک کیلو و دویست گرم طلا، سنگ هاى قیمتى، مروارید و الماس مىخرد! این بررسى روشن مىسازد به رغم اینکه زنان و دختران عربستان سعودى همواره زیر چادر و پوششى کامل به سر مىبرند، اما میزان مصرف زینت آلات و لوازم آرایشى بین آنها به مراتب از زنان بىحجاب و غیر پوشیده کشورهاى غربى بیشتر است. این آمار روشن نمى کندکه آیا این میزان جواهر را خود زنان مستقیما و مستقلا خریدارى کردهاند یا همسران آنها انتخاب کننده و پرداخت کننده بوده اند. مبلغى که سال گذشته زنان عربستان سعودى براى زینت و آرایش خود خرج کردهاند، بالغ بر هشت میلیارد ریال سعودى معادل یک میلیارد و ششصد میلیون یوروست! این در حالى است که اکثریت قریب به اتفاق این زنان سخت محجبهاند و صورت و ظاهر خود را تنها به همسر، برادر، پدر یا بستگان و دوستان زن خود نشان مىدهند. همین آمار نشانگر آنست که متوسط روژ لب خریدارى شده توسط هر زن سعودى در سال ۲۰۰۵ میلادى ۳۰ عدد بوده است! یکى از زنان جامعه شناس در عربستان سعودى مردان کشورش را در این زمینه مسئول میداند و میگوید: آنها خواهان این هستند که همسرانشان دقیقا شبیه همان زنانى شوند که در فیلمهاى ماهوارهاى مىبینند، غافل از اینکه این زنان دستچین شده، از نظر زیبایى، طراوات پوست، خوش پوشى و آراستگى به هیچ روى شاخص توده زنان کشورهاى غربى نیستند. |
بیزبلاگر: بنظر میرسد زنان ایرانی هم وضع مشابهی دارند!