بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

چشم بادامی ها سه بلوک از 12 بلوک نفتی ایران را دراختیار دارند

صدای منظم کف‌زدن‌ها، دستانی که به گرمی یکدیگر را می‌فشردند، فلاش‌ها و دیافراگم‌هایی که این لحظات را ثبت می‌کردند، همه و همه هنگامی اتفاق افتاد که چشم بادامی‌ها به اکتشاف در بلوک گرمسار جواب مثبت دادند و قرارداد اکتشاف و توسعه این بلوک را با شرکت ملی نفت ایران به امضا رساندند.

در لحظه‌ای که قلم‌ها می‌لغزید تا قرارداد منعقد شود، طرفین به خوبی می‌دانستند که چه راه طولانی و دشواری را به عهده دارند و چه تعهد سنگینی را بر دوش خواهند کشید.

این سومین قرارداد شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های چینی و دومین قرارداد با شرکت سینوپک بود. پس از امضای دو قرارداد بلوک زواره کاشان (اکتشاف) و کوهدشت (اکتشاف و توسعه) با شرکت‌های نفتی چینی جهت اکتشاف سریع‌تر منابع هیدروکربوری و به دنبال انجام مناقصه‌های بین‌المللی، قرارداد بلوک گرمسار بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت چینی سینوپک برای انجام عملیات اکتشاف و توسعه نفت و گاز امضا شد.

چینی‌هایی که در حال حاضر دومین مصرف‌کننده انرژی جهان بعد از آمریکا هستند، اکنون در کشور ما 4 سال فرصت دارند تا در بلوک گرمسار به اکتشاف بپردازند و در صورت نیاز به ‌عملیات تکمیلی، دو سال دیگر نیز زمان در اختیار آنها قرارداده می‌شود. همچنین برای توسعه بلوک هم چهارسال در نظر گرفته شده است، بنابراین برای 10سال آینده کشورشان برنامه‌‌ریزی دقیقی پایه‌ریزی کرده‌اند پس به راحتی می‌توان دریافت که چینی‌ها با چشم‌های بادام تلخ‌شان نگاهی فراخ به آینده دارند.

پس از امضای قرارداد، گبه ایرانی بود که در آن میان خودنمایی کرد و به رسم یاد بود به نماینده سینوپک اهدا شد و چه اقدام زیبایی بود به یادگاری دادن هنر دست زنان ایرانی و معرفی ایران با غنی‌ترین هنرش.

محدث: جمع‌کل عملیات 58 میلیون دلار
در ادامه، تریبون محمود محدث، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت را در میان گرفت، او نیز لب به سخن گشود و حضار را به سال 1998 برد. به سالی که 16بلوک اکتشافی به مناقصه گذاشته شد و کمتر کشوری از آن استقبال کرد، اولین قرارداد در سال 2000میلادی نهایی شد و در ادامه 4 قرارداد دیگر با شرکت‌های بین‌المللی به امضا رسید و سایر بلوک‌ها بدون متقاضی باقی ماند.

وی ادامه داد: در سال 2003 نیز در دور دوم 8 بلوک در حوزه خلیج‌فارس به مساحت 60هزار کیلومتر ارائه شد که از این گروه سه بلوک توسن، ایران مهر و فروز طی دو قرارداد امضا شد.

به گفته محدث در سال 2004 مناقصه 16بلوک اکتشاف و توسعه برگزار شد که قرارداد بلوک ساوه و کوهدشت به امضا رسید و پیمانکاران در حال حاضر مشغول به فعالیت در این حوزه هستند. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در ادامه از بهترین لحظه هر قراردادی سخن گفت.

از لحظه‌ای که او و همکاران نفتی‌اش در آن قرار دارند، به عقیده وی بهترین لحظه هر قرارداد رسیدن به نظر مشترک و امضای قرارداد است که دقایقی است فراموش نشدنی.

محدث همچنین در خصوص ویژگی‌های بلوک گرمسار و شرایط حضور پیمانکار این‌گونه توضیح داد: وسعت این بلوک 13هزار و 800کیلومتر برآورد شده که در محدوده استان‌های سمنان، قم و تهران قرار گرفته است.

وی با اشاره به تعهدات پیمانکار خاطرنشان کرد: حداقل تعهد پیمانکار در قرارداد مطالعات زمین‌شناسی، حفاری سه‌حلقه چاه اکتشافی 700کیلومتر لرزه‌نگاری دوبعدی با حداقل بودجه 19میلیون و 61هزار دلار ذکر شده است که در صورت وجود هیدروکربور و نیاز به عملیات تکمیلی اکتشافی و حفر چاه‌های بیشتر، سقف تعهدات پیمانکار تا مبلغ 58میلیون و 56هزار دلار افزایش خواهد یافت که پس از مرحله اکتشاف و توصیف و در صورت کشف میدان تجاری، توسعه بلوک‌ گرمسار نیز توسط این پیمانکار (سینوپک) اجرا می‌شود.

چینی‌ها: فرصتی که از دست رفت
پس از محدث نوبت چینی‌ها بود تا سخنرانی کنند، به همین دلیل معاون مدیرعامل شرکت سینوپک به جایگاه رفت و در ابتدا از فرصتی گفت که از دستشان رفت.

موشولینگ عنوان کرد: در ژانویه 1998 شاهد مناقصه 16بلوک اکتشافی در ایران بودیم که به دلیل تعلل، از دست ما رفت و بسیار افسوس خوردیم. اما امروز خوشحالیم که می‌توانیم در بلوک گرمسار فعالیت کنیم. چرا که توسعه مشارکت دو شرکت براساس منافع متقابل، فرصت جدیدی را برای هر دو کشور فراهم خواهد آورد.

موشولینگ در جهت معرفی شرکت خود عنوان کرد: سینوپک شرکت ملی چین است که براساس سرمایه‌گذاری دولت تشکیل شده و اکثر سهام آن متعلق به دولت است. همچنین درآمد این شرکت طی سال گذشته 75 میلیارد دلار برآورد شده است.

سفیر چین: کنفرانس شانگ‌های محرک بود
لوجینگ تانگ، سفیر چین نیز در این مراسم حضور داشت و او هم همانند دیگران از امضای چنین قراردادی ابراز خرسندی کرد. به گفته وی بر انعقاد این قرارداد در اجلاس شانگ‌های توسط روسای دو کشور تاکید شد و در واقع آن اجلاس محرک محقق شدن قرارداد بود.

تا هر دو کشور بیش از پیش در راستای گسترش همکاری‌های انرژی پیشرفت کنند. سفیر چین سرعت، وسعت و عمق مشارکت را از ویژگی‌های کشور چین عنوان کرد.

سفیر کشوری که می‌رود تا در آینده‌ای نه چندان دور یکی از ابرقدرت‌های منطقه شود، به ایرانی‌ها پیشنهاد کرد تا تلاش کنند هر چه بیشتر و بیشتر اقتصاد کشور خویش را پرورش دهند و همانند کشور چین به رشد اقتصادی دو رقمی دست یابند تا کشورهایی که ایران را تهدید می‌کنند دیگر به خود اجازه دخالت در امور کشور را ندهند.

آقای تانگ تصریح کرد: با آن که ایران کشوری است که از لحاظ منابع انرژی بسیار غنی است، اما فرآورده‌های نفتی وارد می‌کند، در حالی که می‌تواند با مشارکت در زمینه‌‌های پایین‌دستی اقتصاد کشورش را رونق بخشد.

وی در پایان با بیان این‌که ایران باید از سیاست‌ درهای باز استفاده کند، تاکید کرد: «در مشارکت با چین باید خیالتان راحت باشد، چون این قرارداد براساس اعتماد و منافع متقابل منعقد شده است.»

پاسخ نوذری به سفیر چین
پس از اتمام سخنرانی سفیر چین، نوذری، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به پشت تریبون دعوت شد و او نیز که تنها به قصد پاسخ به سخنان سفیر چین این دعوت را پذیرفت، با تشویق حضار همراهی شد.

وی این‌گونه آغاز کرد: با ورود به هزاره سوم و نیاز به منابع انرژی جایگزین همواره منابع هیدروکربوری در اولویت توسعه قرار دارند، چرا که در آینده هرگز جایگزین نخواهند شد. در این راستا، در جهت دستیابی به ذخایر بیشتر، شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفت تا بر گسترش روابط اقتصادی با دیگر کشورها در زمینه اکتشاف و توسعه توجه بیشتری نماید.

نوذری در پاسخ به سفیر چین خاطرنشان کرد: ایران بعد از انقلاب نشان داده که هرگز زیر بار ظلم نخواهد رفت و آنچه که امروز برخی از کشورهای مدعی، علیه ایران عنوان می‌کنند، دروغی بیش نیست و ایران پیروز جنگ تبلیغاتی دنیا است.

این شرایط نیز موجب شده تا فرصت‌های مناسبی میان ایران و چین فراهم شود و امیدواریم طرفین با حفظ منافع ملی بتوانند در قراردادهای بزرگ‌تری در بخش توسعه و پایین دستی به توافق برسند.

به گفته نوذری ظرف سه ماه گذشته بیش از 150هزار بشکه(!) به تولید نفت ایران افزوده شده است که این خود نقطه عطفی در توسعه محسوب می‌شود.

پس از پایان سخنان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، خبرنگاران فرصت را مغتنم شمرده و به سرعت بر گرد وی حلقه زدند، چرا که به دلیل گوشه‌گیری و عزلت‌نشینی این مدیرعامل و عدم‌دسترسی به وی می‌دانستند چه فرصتی به دست آورده‌اند.

آنها اولین سوال خود را بر محور 150هزار بشکه تولید نفت قرار دادند و وی در پاسخ به سوالات مکرر مبنی بر ادعای خود در خصوص افزایش 150هزار بشکه‌‏ای نفت ظرف 3 ماه گذشته و در تعارض بودن این تولید با آمار اوپک، گفت: با اصلاحات صورت گرفته در میدان‌های سروش و نوروز این افزایش حاصل شده و منشا آن تدبیرها و مجموعه کارهایی است که صورت می‌‏گیرد، به عبارتی نیروهایی که در حال حاضر مسوولیت شرکت‌‏های تولیدی را گرفتند، تلاش، کار و برنامه‌‏ریزی بیشتر انجام می‌‏دهند.

وی گفت: تولید مجموعه مناطق نفتخیز روز گذشته سه‌میلیون و 201هزار بشکه و فلات قاره 757هزار بشکه بود که مجموع این میادین به عدد اعلام‌شده از سوی بنده می‌‏رسد که در تلاش برای تداوم آن بوده و بی‌‏شک این کار صیانتی خواهد بود.

نوذری در ادامه با بیان اینکه انعقاد قرارداد میدان نفتی یادآوران را با چینی‌‏ها نهایی می‌‏کنیم و گام‌‏های آخر این قرارداد در حال انجام است، در پاسخ به این سوال که امکان حذف چینی‌‏ها وجود دارد، این مساله را رد کرد و گفت: ما در صددیم قرارداد میدان نفتی یادآوران را با چینی‌‏ها نهایی کنیم.

وی با بیان این که چینی‌‏ها انعقاد قرارداد میدان نفتی یادآوران را به روش بیع متقابل پذیرفته‌‏اند، گفت: در حال حاضر مذاکرات با چینی‌‏ها در خصوص MDP ادامه دارد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت، همچنین از تمدید زمان حضور دو شرکت نفتی فلات قاره و نفت مرکزی در تهران خبر داد و افزود: انتقال این دو شرکت قطعی بوده ، اما تعجیلی در کار نیست و با توجه به بزرگی و ماموریت سنگین دو شرکت فوق آنها را با حوصله بیشتری منتقل می‌‏کنیم.

وی با خودداری از ذکر زمان ترک دو شرکت فلات قاره و نفت مرکزی از تهران و با بیان این که مدت زمان آن در حال بررسی است، تصریح کرد: حداقل از 10 شرکت ملی نفت که ملزم به خروج از تهران بودند، 8شرکت رفته و یا در حال انتقال هستند، ضمن آن که درصدد کاریابی برای خانم‌‏ها، بازنشسته کردن آنها با بالای 15سال سابقه کار و غیره بودیم تا حداقل فشار به همکاران نفتی ما وارد شود.

معاون وزیر نفت، در خصوص اثرات سوء اجتماعی خروج از تهران برای خانواده نفت با ذکر این که ایران سرای من است، گفت: مراکز مورد انتقال این شرکت‌‏ها قسمت‌‏های مناسبی است، ضمن آنکه با ارائه وام‌‏ ودیعه 10 تا 20میلیون تومانی و همچنین برنامه‌‏ریزی برای ایجاد منازل سازمانی درصدد کاهش فشار به آنها هستیم که این هزینه‌‏ها در قبال کار بزرگی که در نفت انجام می‌‏شود، بسیار ناچیز است.

نوذری در مورد تاخیر در فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی، گفت: درصدد تفکیک بخش پایین دستی و بالادستی هستیم و ظرف دو هفته آینده آن را نهایی می‌‏کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد