بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

توافق ایران و عربستان برای مقابله با تفرقه مذهبی

 

ایران و عربستان توافق کردند با تفرقه رو به افزایش شیعیان و سنی‌ها در منطقه مقابله کنند.

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران که برای دیدار با ملک عبدالله، پادشاه عربستان به این کشور سفر کرده بود، در پایان سفرش خبر داد، دو کشور در نشست شنبه (3 مارس) توافق کرده‌اند برای خنثی کردن توطئه "دشمن" که قصد دارد در جهان اسلام شکاف ایجاد کند، تلاش کنند.

«سران دو کشور تأکید کرده‌اند مهم‌ترین خطری که در حال حاضر دنیای اسلام را تهدید می‌کند، تلاش برای برافروختن آتش نزاع میان مسلمانان سنی و شیعه است.»روابط دو کشور پس از افزایش نفوذ نیروهای شیعه ایران در عراق به تیرگی گرایید.

این نخستین سفر رییس جمهور ایران به عربستان با هدف مذاکرات دوطرفه است. آقای احمدی‌نژاد دسامبر سال 2005 نیز برای شرکت در کنفرانس اسلامی مکه به عربستان سفر کرده بود.

 آقای احمدی‌نژاد پس از بازگشت از عربستان در جمع خبرنگاران گفت: «در این سفر درباره‌ مسایل مطرح خلیج فارس، طراحی‌های دشمن برای ضربه زدن به عربستان و ایران و دیگر کشورهای اسلامی و مساله فلسطین و عراق گفت‌وگو کردیم که در بسیاری از موارد دیدگاه‌ها مشترک بود و هر دو کشور ایران و عربستان با تسلط دشمنان بر منطقه اسلامی و طراحی‌‌های آنان مخالف هستند.»

خبرگزاری فرانسه همچنین در ادامه گزارش سفر رییس جمهور ایران به عربستان به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (سپا) تاکید کرد: «احمدی نژاد در مذاکرات خود با ملک عبدالله، از طرح صلح اعراب که ‪ سال 2002 در نشست سران عرب تصویب شد حمایت کرده است.»

اما دفتر رییس جمهور ایران با تکذیب این خبر به ایرنا گفت: «در مذاکرات آقای احمدی نژاد و پادشاه عربستان هیچ گفت وگویی در این زمینه انجام نشد.»

براساس طرح صلح، برخی کشورهای عربی در سال ‪ ۲۰۰۲‬ در بیروت توافق کردند تا در صورت عقب نشینی اسرائیل به مرزهای سال 1967، برای برقراری رابطه با اسرائیل اقدام کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد