بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

ایران مهم‌ترین چالش پیش‌روی آمریکا

 

نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه آمریکا، خاورمیانه را از جمله مناطقی می‌داند که بخش اعظم منافع مهم و حیاتی آمریکا در آن قرار دارد و تاکید می‌کند «ایران و موضوعات مربوط به آن نیز با قرار گرفتن در این محدوده به چالشی جدی در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است». برنز در مصاحبه‌ای با موسسه بروکینگ به تشریح این چالش‌ها و سیاست‌های آمریکا در مقابله با ایران پرداخته است.

به گفته نیکلاس برنز عراق و چگونگی پیروز شدن در آن، اختلاف اعراب و فلسطین، اوضاع لبنان و ایران از جمله چالش‌های پیش‌روی آمریکا در خاورمیانه هستند. به خاطر همین حجم سنگین موضوعات خاورمیانه وزیر خارجه آمریکا و کارمندانش بیشترین وقت خود را صرف بررسی اوضاع این منطقه و حفظ منافع آمریکا در آن می‌کنند. البته در میان چالش‌های یاد شده موضوع ایران بیش از مسائل دیگر ذهن سیاستمداران آمریکایی را به خود مشغول کرده است. 

معاون وزیر خارجه آمریکا در تشریح مسائل مربوط به ایران گفت: تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی و حمایت از گروه‌های تروریستی خاورمیانه از جمله حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی از جمله چالش‌های پیش روی ما در برخورد با ایران است.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر اظهارات محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران است که باعث بی‌ثباتی در روابط این کشور با جهان عرب و کشورهای خاورمیانه شده است. 

اما برای مقابله با این چالش‌ها آمریکا چه سیاست‌هایی را در پیش گرفته است و چه اهدافی را دنبال می‌کند. برنز در پاسخ به این مساله گفت: سیاست ما ممانعت از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح اتمی و رسیدن کمک‌های این کشور به گروه‌های تروریستی است. 

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه با تکرار ادعاهای کشورش در مورد کمک‌های تسلیحاتی ایران به شورشیان در عراق یاد‌آور شد بخشی از سیاست‌های آمریکا برای مقابله با ایران به ممانعت از ورود تسلیحات ساخت این کشور به عراق و استفاده از آنها برای کشتن نیروهای نظامی آمریکایی و انگلیسی مربوط می‌شود. 

در کنار عوامل یاد شده بخش دیگری از تلاش‌های آمریکا به ادعای «تقویت دمکراسی» در ایران اختصاص یافته است. برنز در این خصوص گفت: ما همچنین امیدواریم در یک دوره طولانی به ایجاد جامعه و دولتی دمکراتیک و پلورالیست در ایران کمک کنیم. هدف آمریکا از ایجاد تحول این‌چنینی در ایران این است که نهایتا این کشور برای تبدیل شدن به قدرتی تاثیرگذار در منطقه از روش‌های مثبت و نه نیروی زور و تفرقه برافکن استفاده کند. 

بنا به گفته نیکلاس برنز از دیگر تعامل با مردم ایران نیز بخشی از ملزومات سیاست آمریکا را تشکیل می‌دهد. وی در این مورد گفت: به عنوان یک کشور، قطعا دولت ما در ایجاد روابط دیپلماتیک با ایران دارای منافعی است. 

معاون وزیر خارجه آمریکا روابط تهران و واشنگتن را غیر معمول‌ترین روابط دیپلماتیک در دنیا توصیف کرده و افزود: ما در هاوانا حضور داریم، پس از ماه‌ها تلاش توانسته‌ایم کره‌شمالی را به میز مذاکرات شش جانبه باز گردانیم، روابط خود با لیبی را بهبود بخشیده‌ایم اما هیچ رابطه‌ای با ایران نداریم. آنچه مشخص است در شرایط کنونی برای ما امکان برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با دولت ایران وجود ندارد، اما تلاش برای کمرنگ کردن سه دهه فاصله بین مردم آمریکا و ایران امکان‌پذیر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد