بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

بیزبلاگر- BETA

بیزبلاگر: در باره بازار، تجارت، سرمایه، زندگی و کسب وکار از نگاه فرزاد زمانی!- آنچه دیروز نمی دانستم!

سیاست‌های عربستان در قبال ایران و دیدگاه تحلیلگر آمریکایی

   
یکی از اعضای ارشد شورای روابط خارجی‌آمریکا با بررسی سیاست‌های واشنگتن در قبال ریاض، خواهان تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال عربستان سعودی شده است.

"پیتر بینارت" ‪ Peter Beinart‬در مقاله‌ای که روز جمعه در هفته‌نامه آمریکایی تایم منتشر شد، نوشت: در دهه ‪ ۱۹۸۰‬ریاض به عنوان نماینده آمریکا در رویارویی آن با شوروی، از شبکه‌ای حمایت مالی کرد که بعدها به گروه القاعده معروف شد و امروز نیز عربستان به عنوان نماینده آمریکا در رویارویی با ایران می‌پردازد که البته ممکن است باعث برافروخته شدن آتش جنگ سنی و شیعی گردد.

عضو شورای روابط خارجی آمریکا افزوده است: واقعا توانایی‌های آمریکا در خاورمیانه تا چه اندازه کاهش یافته که برای رسیدن به اهداف خود دست به دامان عربستان سعودی شده است؟
وی در ادامه با اشاره به اقدامات اخیر ملک عبدالله در خصوص فلسطین و لبنان نوشته است: پادشاه عربستان درماههای اخیر باعث کاهش قیمت جهانی نفت شده که از نظر بسیاری از ناظران هدف او تضعیف قدرت دولت محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران است.

بینارت می‌نویسد:سعودی‌ها همچنین به صورت مخفیانه از افزایش نیروی نظامیان آمریکا در عراق حمایت کرده‌اند. به عبارت دیگر در هر نقطه‌ای از خاورمیانه که به نظر مهم می‌رسد، ریاض نقش رهبری را برعهده دارد و این واشنگتن است که آن را دنبال می‌کند.

این عضو شورای روابط خارجی آمریکا افزوده است: البته قرار نبود وضعیت اینگونه باشد زیرا برای بسیاری از مردم آمریکا، یکی از درس‌های اصلی ‪۱۱‬ سپتامبر این بود که ائتلاف آمریکا و عربستان به یک رابطه بسیار خطرناک تبدیل شده است.

وی نوشته است: کمیسیون ‪ ۱۱‬سپتامبر ریاض را یک "متحد مشکل ساز" خواند.

کنگره سعی کرد ریاض را تحریم کند و جرج بوش نیز از حکومت پادشاهی عربستان خواست اصلاحات سیاسی را اتخاذ کند.

بینارت می‌نویسد: یکی از دلایل آغاز جنگ عراق، رهایی آمریکا از چنگ ریاض بود. یک دولت دوست در بغداد باعث می‌شد آمریکا کمتر به نفت عربستان اتکا داشته باشد و از سوی دیگر حکومت پادشاهی عربستان تحت فشار بیشتری قرار گیرد تا سیستم سیاسی خود را بازتر نماید. به این ترتیب یا حکومت عربستان سعودی تغییر می‌کرد یا رابطه آن با واشنگتن و شاید هم هر دو.

"هرچند این تئوری مورد نظر بود ولی امروزه عراق بسیار کمتر از دوران حکومت صدام نفت صادر می‌کند و بجای اینکه عراق به الگویی برای سعودی‌ها تبدیل شده باشد، جنگ عراق بهانه خوبی به حاکمان عربستان داده لذا اگر از آنها دمکراسی بخواهیم، آنها خواهند گفت که در عوض دچار هرج و مرج خواهند شد".

به‌نوشته وی، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه گفته است خاورمیانه واقعا در حال تقسیم شدن به دو دسته است که در یک طرف افراطیون و در طرف دیگر دولت‌های مسئول قرار دارند اما سووالی که مطرح می‌شود این است که ریاض تا چه اندازه "مسوول" است؟
عضو شورای روابط خارجی آمریکا می‌نویسد: عربستان از مدت‌های بسیار دور در تلاش بوده تا فرقه وهابیت را به دیگر کشورها صادر کند. این فرقه از اسلام که هیچ بردباری نسبت به دیگر فرقه‌های اسلام و بخصوص تشیع ندارد، هم اکنون برای مقابله با نفوذ ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بینارت افزوده است: هرچند ممکن است رایس این تقسیم جدید در خاورمیانه را به عنوان تقسیمی بین دولت‌های مسوول علیه افراط گرایان بداند، ولی در ریاض این تقسیم به معنی تقابل اهل سنت با شیعیان است.

این تحلیلگر آمریکایی افزوده است: بر اساس گزارش گروه تحقیقات عراق، برخی از شهروندان سعودی از شورشیان سنی عراقی حمایت مالی می‌کنند. در نوامبر گذشته نیز یکی از مشاوران دولت عربستان هشدار داد در صورتی که آمریکا نیروهای نظامی خود را از عراق خارج کند، حکومت عربستان تسلیحات در اختیار شورشیان سنی قرار خواهد داد.

به نوشته وی، روحانیون سعودی نیز اتهامات خود علیه شیعیان را تشدید کرده و آنها را مرتد می‌خوانند.

بینارت تصریح دارد: سعودی‌ها یک بار دیگر با آتش بازی می‌کنند و آمریکا نیز ممکن است در این میان دچار سوختگی شود.

وی افزوده است: آمریکا نمی‌تواند بخاطر ضعیف شدن مواضع خود به صورت کامل از عربستان فاصله بگیرد زیرا آمریکا به کمک ریاض احتیاج دارد ولی واشنگتن در عین حال نباید به آنها اجازه دهد خود را در دام جنگ سرد خاورمیانه بیاندازد.

این عضو شورای روابط خارجی آمریکا نوشته است: به همین علت است که واشنگتن باید خود پیشنهاداتی را به ایران بدهد تا رابطه‌آن با قدرتمندترین قدرت شیعی منطقه از طریق ریاض برقرار نشود.

وی افزوده است: قرار دادن سیاست‌های خارجی آمریکا در دست سعودی‌ها بسیار خطرناک است و این مساله‌ای است که ما تاکنون باید آن را درک کرده باشیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد